Zoeken

Test: Yamaha XJ6 ABS

5: Conclusie

20 april 2009
Inhoudsopgave
Test: Yamaha XJ6 ABS
2: Hergebruik
3: Oorsprong
4: Nattigheid
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Conclusie

Yamaha XJ6 ABS

Vorig jaar hebben we al mogen ervaren dat Yamaha met succes de Ténéré herintroduceerde. En zeer geslaagd naar onze mening. Bij Yamaha hebben ze wederom een icoon opnieuw op de markt gebracht: de XJ6 of Diversion zoals de meeste onder ons deze motor beter kennen. De motor zonder compromissen of opvallende eigenschappen, maar wel overal voor bruikbaar.

XJ6_5_2.jpgDe nieuwe XJ6 staat hier ook voor en net zoals bij de Ténéré kunnen we niet anders zeggen dat Yamaha geslaagd is in deze herintroductie. De XJ6 ziet er niet alleen goed uit, er lijken inderdaad maar weinig compromissen gesloten te zijn. Als in één woord deze motor omgeschreven zou moeten worden, is waarschijnlijk 'vriendelijk' of 'neutraal' het juiste woord. Maar dan wel in positieve zin.

De XJ6 stuurt erg gemakkelijk en neutraal op lage en hoge snelheden. De remmen bijten niet, zijn goed te doseren en leveren voldoende remkracht. Bij lagere toeren pakt de motor nog goed op waardoor bijvoorbeeld langzaam rijden in de stad of file ook goed is te doen. Als er al compromissen zijn gesloten, betreft het misschien de bagagemogelijkheden of het schakelen.

Nu stond de oude Diversion bekend als een lowbudget motorfiets, maar deze nieuwe versie is verre van dat. Het uiterlijk en de gebruikte techniek vallen absoluut niet in die categorie. Het is jammer dat noodgedwongen door de kridietcrisis Yamaha de prijzen heeft moeten verhogen, maar nog steeds staat er voor een schappelijke prijs een zeer complete en waardige motor in de showroom.

De XJ6 heeft wederom alles in huis om wederom naam te schrijven. We kunnen niet wachten tot Yamaha een volgende motor uit de oude doos nieuwe leven in blaast.

  • Vriendelijk, stuur- en rijeigenschappen, remmen
  • Koppelingshendel, schakelen, noodgedwongen prijsverhoging

Yamaha XJ6 ABS