Test: Yamaha XJ6 ABS
2: Hergebruik
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha XJ6 ABS |
2: Hergebruik |
3: Oorsprong |
4: Nattigheid |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Hergebruik
Naakt is hot en het is dus niet vreemd dat fabrikanten hier veel aandacht aan besteden. Yamaha is natuurlijk al goed vertegenwoordigd in deze klasse met de Fazer en dan met name de FZ serie. De 'oude 'XJ stond te boek als een lowbudget motorfiets, zonder veel poespas, hoge prestaties en een hoogwaardige uitstraling. Met de FZ serie al in het programma zou je al snel kunnen denken dat de 'nieuwe' XJ6 een budget versie is. De prijs van een XJ6 ligt inderdaad lager dan van een vergelijkbare FZ, maar - zoals Yamaha zelf ook aangeeft - is de XJ6 geen lowbudget versie. En als je de XJ6 alleen al ziet staan, ziet ze er zeker ook niet zo uit.
De achterbrug mag er misschien simpel uitzien, maar verder staat er gewoon een fris ogende motor met een moderne uitstraling. De uitlaat zit - zoals we tegenwoordig wel vaker zien - niet in het kontje of naast het achterwiel, maar onder het motorblok. Naast een fors ogende tank is - zoals bijna bij alle nakeds tegenwoordig - een grote koplampunit aanwezig met daarop de tellerunit bevestigt. Niks nieuws onder de zon, al is het omdat dit dashboard al vaker door Yamaha is gebruikt en ja.... bijvoorbeeld op de FZ6. Een grote duidelijke analoge toerenteller met een net zo duidelijk afleesbaar digitaal display met alle nodige informatie als de snelheid, tijd, tripmeters en benzinemeter.
De naam (en tellerunit) is niet het enige wat Yamaha heeft hergebruikt. Het motorblok is tevens een oude bekende, namelijk het oude blok van de al eerder genoemde FZ wat weer afkomstig is van de R6 van een paar generaties terug. Was bij de donatie van R6 naar de Fazer het blok al teruggetuned en aangepast, bij de transplantatie naar de XJ6 is wederom het blok onder handen genomen en teruggeschroefd. Vooral de kop van het motorblok en de inlaten zijn aangepast en volgens opgave staan er nu nog 78 paarden te trappelen die gezamelijk goed zijn voor een maximaal koppel van 60 Nm.
Het lagere vermogen geeft al aan dat de doelstelling voor de XJ6 anders is dan de FZ6. Minder sportieve eigenschappen en meer richting de 'oude' Diversion, een motorfiets die je overal voor gebruiken. In de stad, voor woon-werkverkeer of lekker een blokje om. Een motor bruikbaar voor alle doelen zonder compromissen te sluiten - zoals Yamaha het mooi verwoordt - en de 'oude' XJ-serie al bekend om stond.