Test: Yamaha XJ6 ABS
3: Oorsprong
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha XJ6 ABS |
2: Hergebruik |
3: Oorsprong |
4: Nattigheid |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Oorsprong
De motor heeft een lage zit van 785mm zit tussen sportief en rechtop in. Het stuur staat iets naar voren en is lekker breed. Eventueel is het stuur nog verstelbaar. De spiegels staan door het brede stuur ook ver naar buiten, wat weer resulteert in een goed zicht naar achteren. De hele houding is gemakkelijk en relaxt. De XJ6 met ABS heeft een rijklaargewicht van 210 kilogram. Mede door de lage zit en dat de fraai gevormde uitlaat onder het motorblok zit, voelt de Yamaha niet zwaar aan. Langzaam manoeuvreren - in de stad of file - is dan ook helemaal geen straf op de XJ6.
Het wederom aangepaste motorblok moet het langzaam manoeuvreren tevens gemakkelijker maken. Minder paardenkrachten maar wel meer kracht onderin. Geen loze woorden, want de XJ6 pakt gemakkelijk op en rijdt nog erg soepel onder de 3000 toeren. Vanaf 4000 toeren - en vooral als de 6000 wordt gepasseerd - begin je wel meer te merken waar het motorblok haar oorsprong heeft liggen, want dan lijkt er een extra blik met paarden te zijn opengetrokken. Het is niet zo dat het gelijk een racemonster wordt, maar het tamme karakter maakt wel plaats voor een pittige tante. Het geluid wat letterlijk onder je kont vandaan komt, maakt de beleving nog groter. Behalve het voordeel van het lage zwaartepunt door de plaatsing van de uitlaat, heeft het als bijkomend voordeel dat het geluid niet achter je zit en dus beter hoorbaar.
Verbruik Yamaha XJ6 ABS
Met een gemiddeld verbruik van bijna 19 kilometer op 1 liter benzine doet de Yamaha XJ6 het niet slecht. Met een tankinhoud van 17,3 liter is er een gemiddelde actieradius van ruim 320 kilometer te behalen. De 1 op 15 is genoteerd een rit op de Duitse Autobahn. Voor de rest is de XJ6 reed de XJ6 niet minder dan 18 kilometer op 1 liter brandstof.
Hoogst: 1 op 15,2
Laagst: 1 op 21.7
Gemiddeld: 1 op 18.7
Ondanks dat XJ6 laag in de toeren gemakkelijk te rijden is, zal de naald van de toerenteller regelmatig zich in het middengebied of zelfs de hogere toeren aanwijzen. De afkomst van het motorblok wordt in de gemaakte toeren namelijk niet verloochend. De maximaal 78 paarden trappen namelijk bij 10.000 toeren terwijl het maximale koppel bij 8.500 toeren wordt bereikt. In de 6e versnelling met 125 kilometer per uur staat de naald van de toerenteller bij de 7.
Dat het om een naakte motorfiets gaat en dus zo goed als geen windbescherming aanwezig is, wil niet zeggen dat het niet erg comfortabel zitten is op de snelweg. Sterker, boven de 160-180 wordt het pas spieren kweken, zeker als je de topsnelheid van 205 kilometer per uur op de teller wilt rijden. Handig als je snel ergens wilt komen, maar fijn is dan anders.