Test: Yamaha XJ6 ABS
4: Nattigheid
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha XJ6 ABS |
2: Hergebruik |
3: Oorsprong |
4: Nattigheid |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Nattigheid
In Nederland mogen de temperaturen en het weer nu wel zomers aan doen, maar tijdens de testperiode van de XJ6 was het nog erg nat. Welgeteld was er in de week dat wij de Yamaha tot onze beschikking hadden 1 droge middag te bespeuren. Het blijft toch een grote geruststelling als juist bij dit soort omstandigheden een motor is uitgerust met ABS... zoals de XJ6. Er is dan altijd meer vertrouwen om ook in slechte omstandigheden de remhendel in te knijpen. De XJ6 heeft aan de voorzijde remschijven van Ø298mm en aan de achterzijde één van Ø245mm. Gebruik maken van de remmen is erg vriendelijk te noemen. Ze bijten zich niet vast, zijn goed op te bouwen en hebben een goede remvertraging. Om snel stil te staan moet de remhendel wel erg ver worden ingeknepen, maar met het ABS achter de hand - wat tevens erg vriendelijk werkt en mooi is weggewerkt in het wiel - is dat geen probleem om ook daadwerkelijk te doen.
Tijdens de nattigheid was al erg goed te merken dat de XJ6 in het dagelijkse gebruik erg gemakkelijk was te sturen en neutraal de bochten doorging. De droge middag werd uiteraard gebruikt om vooral deze eigenschappen te ondervinden. Na de regen kwam dan misschien wel zonneschijn, maar gelukkig bleven de stuureigenschappen aanwezig. Of het nu om langzame bochten gaat of om snelle doordraaiers, de XJ6 gaat er als vanzelf doorheen. Heel neutraal en stabiel kan elke bocht genomen worden. Ondanks de nog niet zo hoge temperatuur en soms nog natte plekken op het wegdek, was al redelijk snel het geluid van de slijtbout aan het asfalt te horen. Niet omdat er weinig grondspeling aanwezig is, maar wel door de fijne stuureigenschappen.
De dagen met al die nattigheid verdwijnen dan gelijk als regen voor de zon en op de XJ6 weet je dan gelijk weer waarom je motor rijdt. Gewoon lekker rustig rondtoeren en genieten van de zonnestralen. Met het toch wel brede werkgebied is er redelijk schakellui te rijden. Voor het wat vlotter rijden zal er wat meer geschakeld moeten worden. Dat vraagt soms nog wel de nodige precisie. Van een mes door warme boter is geen sprake, maar als de aandacht bij het schakelen blijft doet de versnellingsbak wel wat je wilt. Het is jammer dat de koppelingshendel niet instelbaar is, in tegenstelling tot de remhendel. Voor ondergetekende had deze namelijk wel iets dichterbij mogen staan, waardoor mogelijk ook meer gevoel in het schakelen zou kunnen zijn.
Genoeg gevoel is er aanwezig als er oneffenheden aanwezig zijn. De vering van de XJ6 is grotendeels als de hele motor is: neutraal en vriendelijk. Totdat een slecht stuk weg verschijnt. Is het een enkel hobbeltje of gat, dan is er nog weinig aan de hand. Ook in de bochten kan de niet instelbare conventionele voorvork van 41mm en de beperkt instelbare achter schokdemper het comfort of de stabiliteit behouden. Volgen de oneffenheden elkaar snel op, dan lijkt Yamaha toch een compromis te hebben gesloten. En als we het dan toch over compromissen hebben: net zoals eigenlijk bij veel merken zorgt het design niet echt voor veel bagageruimte. De kleine, korte en vooral dunne kontjes laten weinig ruimte over om iets onder het zadel kwijt te kunnen.