Test: Suzuki Intruder M1800R2
Volle kracht vooruit
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki Intruder M1800R2 |
Afgekort |
De trossen los |
Volle kracht vooruit |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het voorgaande in ogenschouw nemend, kan het gevoel bekruipen dat de Intruder M1800R2 enigszins het vooroordeel over cruisers bevestigd en de dikke powercruiser van Suzuki vooral voor de echte liefhebber is die het voor lief neemt. Zeker als je gelijk in het diepe duikt – en niet de liefde hebt ontwikkeld op bijvoorbeeld de kleinere uitvoeringen – kan je van een koude kermis thuis komen. Tenminste… als je ondertussen al niet gevallen bent voor de charmes die de M1800R2 in huis heeft.
Er zijn namelijk punten die het voorgaande gemakkelijk kunnen laten vergeten en één van die punten is het blok power waar je mee onderweg bent. Op de M1500 zit je er al niet om verlegen, maar op de M1800R2 komt het in het kwadraat nog sterker terug. Met recht een powercruiser! Dat mag natuurlijk ook wel met de 160 Nm die tot je beschikking staat en zoals je mag verwachten hoef je niet het hele toerengebied te doorlopen totdat het los wordt gelaten. Alleen dat gevoel maakt al dat je wilt blijven rijden. Bij het gas geven wordt dat nog eens extra benadrukt omdat al die power de motor laat oprichten, al is dat ook mogelijk tevens te wijden aan de wat slappe vering waardoor de motor gemakkelijk uitveert. Trek je het gas helemaal open dan bereikt de Intruder een imposante topsnelheid op de teller van 230 kilometer per uur, al houd je zelf dit soort snelheden niet vol. Een cruisesnelheid van 160km/u is realistischer, al is het maar omdat vanaf die snelheid trillingen in de spiegels komen zodat je eigenlijk niks meer achter je ziet.
Verbruik Suzuki Intruder M1500
Hoogst: 1 op 16,5
Laagst: 1 op 16,5
Gemiddeld: 1 op 16,5
Nee hoor… we hebben niet maar 1 keer getankt met de M1800R2. De Intruder blinkt gewoon uit in constantheid. De grootste afstand tussen 2 tankbeurten was 275 kilometer, waarbij 16,7 liter benzine nodig was. Aangezien de totale tankinhoud 19,5 liter bedraagt, komt de actieradius ruim over de 300 kilometer. Daar gaat het vooroordeel dat je met dit soort motoren van tankstation naar het eerst volgende tankstation rijdt.
Gekoppeld aan het gas – maar tevens al bij stilstaand of rustig rijdend op lage snelheid – heeft de M1800R2 nog een troef in handen wat kwadratisch toeneemt. Namelijk het geluid. Natuurlijk: je moet er van houden, maar tjonge jonge wat een geluid. Wat je verwacht van een chopper euhhh... cruiser. Al zou ‘helikopter’ misschien beter tot zijn recht komen. Donders wat een symfonie. Suzuki heeft goed begrepen wat het belang van dit onderdeel is en veel aandacht bij de ontwikkeling van onder andere de uitlaatdempers aan besteedt. Met een resultaat wat er op zijn zachts gezegd zeer geslaagd is.
De remvertraging verrast tevens in positieve zin. Het mag bijna ook wel als je in ogenschouw neemt dat de radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers en de 310 mm remschijven aan de voorkant rechtstreeks van een GSX-R1000 af komen. De motorrem op een cruiser blijft van belang om die mee te gebruiken, maar in tegenstelling tot eerdere ervaring op dit soort motoren kan nu echt gesproken worden van ‘remmen’ met een remvertraging. Er gebeurd tenminste wat als je de remhendel beroert, al slaat dit wel een beetje door. Wederom omdat de (voor)vering een steekje laat vallen door gelijk behoorlijk in te veren.