Zoeken

Test: Suzuki Intruder M1800R2

Afgekort

30 oktober 2009
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Intruder M1800R2
Afgekort
De trossen los
Volle kracht vooruit
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Intruder M1800R2 

Suzuki is in dit segment al lange tijd vertegenwoordigd. Behalve dat Suzuki veel verschillende benamingen voor haar cruiser modellen heeft gebruikt, is de Japanse fabrikant tevens in de breedte goed vertegenwoordigd. Om het voor de consument – Suzuki Intruder M1800R2en waarschijnlijk voor zichzelf – wat overzichtelijker en gemakkelijker te maken, wordt sinds enige jaren voor alle cruiser modellen ‘Intruder’ als benaming gebruikt. Aangezien Suzuki daarbij uitvoeringen op de markt brengt met verschillende uitstralingen, worden er onderscheidt gemaakt tussen klassiek ogende modellen met de aanduiding ‘C’ en de powercruisers – zoals Suzuki ze zo mooi aanduidt – met de ‘M’ van muscle.

Tussen C en M zijn het bij een gelijk aantal cc’s vooral optische verschillen. Motorisch is het verschil vooral op het gebied van motorkarakter en de maximale waarden voor vermogen en koppel. De M1800R2 is vorig jaar op de markt gekomen, net zoals de door ons geteste Intruder C1800R in 2008. Gelet op voorgaande is er behalve een groot verschil in uiterlijk, motorisch weinig anders te melden. De M1800R2 is zelf alweer de tweede generatie en verschilt ten opzichte de in 2006 geïntroduceerde M1800R tevens vooral in het voorkomen, waarbij vooral de koplamp het grootste verschil is. Motorisch zijn ze allemaal bijna gelijk aan elkaar. Weinig nieuws om opnieuw nader op in te gaan, wat je ook mag verwachten als er gebruik gemaakt wordt van moderne technieken.

Suzuki Intruder M1800R2Het 54° V-twin motorblok heeft een inhoud van 1.783 cc. Het Suzuki Advanced Sump System – oftewel SASS – heeft ervoor gezorgd dat het motorblok minder hoog hoefde te zijn en daardoor tevens bijdraagt aan een lager zwaartepunt van de motor. Voor een betere warmteoverdracht en een kleinere cilinder/zuiger speling, zijn de cilinderwanden aan de binnenkant gecoat met SCEM (SUZUKI Composite Electrochemical Material). Afkomstig van de sportmodellen is de M1800R2 uitgerust met de Suzuki Dual Throttle Valve – SDTV -injectiesysteem met 56mm gasklephuizen. Als we toch met afkortingen aan het gooien zijn – het lijkt de overheid wel – kunnen we nog wel even doorgaan: ISC (Idle Speed Control) voor vooral een betere koude start en stabiel stationair toerental, PAIR oftewel Pulsed AIR systeem voor onder andere reductie van emissie en SET (Suzuki Exhaust Tuning).

Vermeldingswaardig blijft de diameter van de zuigers. Met 112 millimeter zijn niet alleen de grootst gebruikte exemplaren in productie motoren, maar zelfs de autowereld maakt geen gebruik van dit formaat. Met een maximum van 125 paarden die staan te trappelen bij 6.200 toeren per minuut en maximaal koppel van 160 Newtonmeter bij 3.200 tpm heeft de powercruiser opgegeven waardes waar je mee voor de dag mag komen. En als je dan naar buiten toe treedt, beschikt de M1800R2 tevens over een uiterlijk om de power kracht bij te zitten. Niet in de laatste plaatst door de enorme achterband van maarliefst 240mm breed. Zoals al gezegd is qua uiterlijk vooral de koplamp drastisch aangepast ten opzichte van de M1800 uit 2006, om een naked look te genereren.

Suzuki Intruder M1800R2