Test: MV Agusta F4 1078 312RR
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: MV Agusta F4 1078 312RR |
On the road again |
I've got the power |
Oerend hard |
Conclusie |
Technische gegevens |
MV Agusta claimt met de F4 1078 312RR de krachtigste productiemotor ter wereld in huis te hebben. Straffe bewoordingen die volgens ons absoluut op waarheid berusten, zonder de fiets daarvoor op een vermogensbank te hebben gehad. De krachtsexplosie die ontstaat zodra de gaskraan wordt opengedraaid spreekt boekdelen en maakt dat direct je overtuigd zult zijn van MV Agusta’s gelijk. Als geen ander weet de motor je als een vurige Italiaanse hengst te intimideren, waardoor je op geen enkel moment de 190 geclaimde paardenkrachten in twijfel zult trekken. Tel daar het tijdloze Massimo Tamburini design met compromisloze rijwielgedeelte, dat pas gaat presteren naarmate het harder op z'n flikker wordt gegeven, en je weet tot in je kleinste teennagel met 's werelds meest extreme en exclusieve supersport onderweg te zijn.
Alleen, wil je dat? De MV F4 1078 312RR mag misschien de meest extreme, brute en compromisloze superbike op deze aardkloot zijn, maar maakt wel dat je juist daardoor constant op je hoede zult moeten zijn. Terwijl de huidige generatie superbikes, met slechts een handjevol pk’s minder ter beschikking, juist zijn gaan uitblinken in soeplesse, comfort en hufterproofheid. En daarmee je misschien niet dat extreme gevoel geven, maar je rondetijden zondermeer ten goede zullen komen.
Niet voor niets dat MV Agusta voor modeljaar 2010 de F4 voor het eerst sinds de lancering resoluut onderhanden heeft genomen, waarbij volgens de eerste berichten vooral aandacht werd besteed aan soeplesse, comfort en hufterproofheid. Alleen, wil je dat? Wat ons betreft mag dit laatste ontwerp uit de creatieve hand van Tamburini nog wel even blijven, alleen al om af en toe nog écht ongegeneerd bij onze Oosterburen te kunnen knallen.
Of in ieder geval dat gevoel te hebben...
- Tijdloze design, krachtsexplosie, snaarstrak rijwielgedeelte
- Onwillige koppeling, verbruik, spartaanse zithouding