Zoeken

Introductie: Suzuki GSX-R1000 K9

We goan rieje

4 maart 2009
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSX-R1000 K9
2: Megamorfose
3: We goan rieje
4: Big Piston Fork
5: Conclusie
6: Technische gegevens

P3_7058.jpg

In de pitstraat staat het gezelschap nieuwe Suzuki’s ons al op te wachten. Helaas voor ons is de blauw/witte alleen beschikbaar voor de Engelse pers (de Nederlandse blauw/witte stond op de MBU te prijken), dus bleven over zwart, rood/zwart en wit. Doe ons die laatste maar. Bij het opstappen valt op dat de tank fors aanvoelt tussen de armen, maar dat heeft ook zijn reden. Tijdens het rijden lig je in de bochten hierdoor wat sneller met je elleboog tegen de tank, waardoor de controle over de motor groter is. De zithouding is prima voor iemand met lange benen. Vergeleken bij de 600/750 is de 1000 duidelijk wat ruimer, TARG6704.jpgdaarnaast zijn de voetsteunen in drie standen verstelbaar maar de basisinstelling gaf ons geen reden tot klagen. De bescherming die de iets slankere stroomlijn (10mm smaller) samen met het kuipruitje biedt tegen de wind is prima te noemen, ook als je niet een Japanner bent van 1.60 meter, zo wordt me al snel duidelijk als ik eenmaal de baan op ben gedraaid.

Met een frisse ochtendzon aan een strakblauwe hemel maak ik me op voor de eerste sessie van de dag. Een onbekende motor op een onbekend circuit maakte het een dubbele uitdaging, maar alsof dat niet genoeg was besloot mijn vizier er een driedubbele uitdaging van te maken door direct te beslaan. Ik weet het, een goede voorbereiding is het halve werk, maar waarom makkelijk doen als ’t ook moeilijk kan, nietwaar? Voordeel voor mij onder deze omstandigheden was wel dat de GSX-R zich van zijn beste kant moest laten zien, wat de fiets dan ook fantastisch deed. TARG7406.jpgHet was opvallend dat de fiets vanaf de eerste meters direct zo vertrouwd aanvoelde. Alsof ik op een, precies… die ja, aan het rijden was.Geen moment vroeg de motor om aandacht en daarom kon de volle concentratie benut worden op het uitvogelen van de ideale lijn en het in het hoofd prenten van de layout van de baan.

Terug in de pits heeft het display onze aandacht. Suzuki heeft hier de nodige aanpassingen gedaan, die ons stilstaand veiliger leek te bestuderen. Gebleven is de prominente toerenteller met aansluitend digitaal display, maar qua inhoud zowel als bediening werd het nodige aangepast. Zo werd de S-DMS schakelaar verplaatst naar de linker stuurhelft en kreeg daarbij andere bedieningsknoppen, terwijl de ‘oude’ S-DMS schakelaar nu dienst doet als bedieningsknop van het digitale display. Circuitrijders zullen verheugd zijn dat deze K9 GSX-R nu eindelijk is voorzien van een laptimer, maar die zul je dus met je rechterduim moeten bedienen. En of dat zo handig is betwijfelen wij ten zeerste. Het voor ondergetekende nieuwe circuit in combinatie met een nieuwe motor P3_9867.jpgmaakte dat mijn aandacht naar belangrijkere zaken uitging dan het volgas met de duim zoeken van de schakelaar. Toegegeven, het is een leuke gadget, maar meer ook niet. Verder is het grote witte shiftlight aangevuld met een drietal kleine oranje exemplaren. De oranje kun je zelf kan instellen in stappen van 250, 500 of 1000 toeren voorafgaand aan het witte licht, dat instelbaar is tussen 5000 en 13750 tpm. Ook de felheid van de lampjes en of ze moeten knipperen of branden is allemaal in te stellen. We kozen voor stappen van 500 toeren en het witte shiftlight wat mocht gaan branden bij 12000 toeren.

P3_9890.jpg