Zoeken

Introductie: Suzuki GSX-R1000 K9

Conclusie

4 maart 2009
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSX-R1000 K9
2: Megamorfose
3: We goan rieje
4: Big Piston Fork
5: Conclusie
6: Technische gegevens

P3_9954.jpg

De 2009 versie van de GSX-R1000 is volgens Suzuki de meest ingrijpend gemodificeerde editie van de populaire Superbike sinds zijn lancering in 2001, en na een dag intensief sturen op het Spaanse circuit van Almeria kunnen wij dat alleen maar beamen. En, nog belangrijker, met positief resultaat, de lange lijst met wijzigingen aan motorblok en rijwielgedeelte heeft zondermeer zijn vruchten afgeworpen.

Vooral de lineaire vermogensafgifte gecombineerd met de Big Piston Fork maakt dat deze GSX-R1000 K9 een waardige opvolger is van de K7. Goed beschouwd is de fiets meer een trendsetter dan een opvolger, een motor die Suzuki’s credo ‘own the racetrack’ meer dan waardig is. TARG6108.jpgHetgeen werd onderschreven door aanwezig Brits Superbike (en ex MotoGP) coureur Sylvain Guintoli die met de standaard versie snoei- en snoeihard in de rondte wist te gaan. Daarnaast heeft Suzuki er goed aan gedaan deze GSX-R1000, die in Nederland nét geen 16 mille gaat kosten, prijstechnisch bijzonder scherp in de markt te zetten.

Zijn er dan ook nog kritiekpunten? Ja, die zijn er zeker. Of het aan de grote voeten ligt van de Europeanen of dat men gewoon iets vergeten is weten we niet, maar het feit is dat binnen een dag elke aanwezige gixxer beschadigingen op de achterbrug had van de hakken van de laarzen. Een mooie oplossing met carbon protectoren ligt voor de hand.
Verder hebben we nog niet kunnen bepalen hoe deze motor zich houdt op de openbare weg waar het asfalt niet altijd even strak is en de drempels, putdeksels en gaten zo hun eigen uitdagingen bieden. Maar daar gaan we hopelijk binnenkort nog eens achterkomen in een uitgebreide test.

  • voorvork, handelbaarheid, ruimte voor lange mensen
  • beschadiging achterbrug, bediening laptimer