Zoeken

Introductie: Suzuki Gladius

6: Conclusie

27 januari 2009
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Gladius
2: Fashion
3: Technology
4: Zit als...
5: Messcherp
6: Conclusie
7: Technische gegevens

Conclusie

Gladius

De gladius is een oud Romeins wapen, wat onder andere beroemd en berucht was om zijn efficiëntie en uitgebalanceerd was. De Suzuki Gladius SFV650 is verre van oud. Het is wel Suzuki's nieuwe wapen in het naakte - en betaalbare - segment. Waarbij veel aandacht is besteed aan de styling en technologie en voor iedereen aantrekkelijk moet zijn om dagelijks (rij)plezier met de Gladius te hebben.

Gladius_6_2.jpgSuzuki lijkt goed in deze opzet te zijn geslaagd. Denken we bij mooi vormgegeven motor snel aan Italiaanse producten, met de Gladius laat Suzuki zien dat in Japan ze het ook kunnen. Design en vormgeving blijft erg persoonlijk, maar het frisse uiterlijk - waarbij vooral is gespeeld met kleuren en vormen - is zeker positief te noemen. De two-tone kleuren - die op verschillende plekken terugkomt - het gekleurde frame en in het geval van de 'rode versie' de zilvergoudkleurige velgen, vallen goed op haar plaats. Het is jammer dat bij de zwarte velgen het design van de spaken zo goed als niet opvalt. Aan een mooie jas heb je weinig als het niet lekker zit. Op het gebied van comfort en zithouding valt de Gladius in de categorie haute couture. Vering en remmen vallen daar net niet onder. Niet zo vreemd... om aantrekkelijk geprijsd te blijven - wat zeker momenteel van belang is - kan je niet alleen maar het beste van het beste gebruiken. En als het voldoet aan de eisen en verwachtingen, hoeft dat ook niet altijd.

Het blok van de Gladius is niet speciaal voor dit model ontwikkeld, maar afkomstig van de SV650 en V-Strom. Voor de Gladius is deze wel onder handen genomen. Er zijn 5 pk's bijgekomen en door  verschillende technologische aanpassingen, moet de Gladius in de lage toeren en in het middengebied sterker zijn geworden om nog gemakkelijker met de Suzuki te kunnen rijden en tevens dat ook iedereen erop kan rijden en er plezier aan beleeft. Of de Gladius voelbaar sterker is geworden is moeilijk in te schatten, maar het motorblok en bijbehorende karakter bieden genoeg om voor een groot publiek aantrekkelijk te zijn. De wendbaarheid en stuureigenschappen zullen daar zeker ook aan bijdragen. De Gladius wordt door Suzuki zelf neergezet als 'urban bike'. Op Fuerteventura zijn we weinig stedelijke omstandigheden tegengekomen, Gladiusmaar gelet op de eigenschappen van de Gladius zal ze zich daar kranig kunnen verweren. 

De Gladius zal geen moeite hebben om op het strijdveld haar mannetje te staan, terwijl ze op de catwalk ook geen modderfiguur slaat. Wat ons betreft is Suzuki in haar opzet geslaagd en kan ze serieus de strijd aan in het groeiende segment van het naakte middenklasse.

  • Design, motorblok, zithouding en comfort
  • Zwarte velgen, 'Zwarte' uitvoering en ruimte onder zadel