Introductie: Suzuki Gladius
5: Messcherp
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki Gladius |
2: Fashion |
3: Technology |
4: Zit als... |
5: Messcherp |
6: Conclusie |
7: Technische gegevens |
Messcherp
Om de gang er een beetje in te houden - of een vlotte inhaalactie uit te voeren - zal je dan al snel een tandje terugschakelen. En dat gaat messcherp... of in het geval van de Gladius: zwaardscherp. De koppeling voelt goed aan en schakelen gaat trefzeker. Of het met de nieuwe technologie ook daadwerkelijk gemakkelijker gaat dan voorheen op bijvoorbeeld de V-Strom is moeilijk te zeggen. Daar was schakelen ook geen straf. Zover het geheugen ons niet in de steek laat, is er wel minder mechanisch geluid te horen als er geschakeld wordt. Met de kracht onderin hoef je niet veel te schakelen als je dat niet wilt. Als het tempo laag ligt - omdat je bijvoorbeeld door een dorpje heenrijdt - kan je rustig in zijn 5 of 6 blijven rijden om daarna weer door te trekken naar 100 kilometer per uur of harder. In de omgeving waar we rijden en met dit 'karakter' wordt het steeds aantrekkelijker om juist deze relaxte rijstijl op de Gladius aan te houden. In de gashendel zit wel een behoorlijke speling, waardoor de Gladius een enigszins nerveuze indruk geeft. Totaal niet nerveus - of waar je zelf nerveus van wordt - zijn de spiegels. Er zijn maar weinig tot geen trillingen te ontdekken op de Gladius.
De gekozen bergwegen op Fuerteventura zijn voorzien van een schitterend asfalt. Er zijn maar weinig oneffenheden. Verkeersdrempels zijn we ook niet tegengekomen. Alleen bij dorpjes waren kleine verhogingen aangebracht om aan te geven dat er een lagere snelheid dient te worden aangehouden. De vering voelt op het gladde asfalt en met weinig oneffenheden erg comfortabel aan en lijkt vooral hierop te zijn afgesteld. Voor de sportievere rijstijl zou mogelijk een wat andere afstelling meer van toepassing zijn. De vering is zowel voor als achter beperkt instelbaar op de Gladius, maar tijdens deze korte kennismaking was dat wat ons betreft niet noodzakelijk.
In het tijdperk waar ABS toch grotendeels gemeengoed lijkt te zijn geworden is het opvallend dat momenteel de Gladius het nog moet stellen zonder dit 'hulpmiddel'. Er komt wel een ABS-uitvoering, maar momenteel is deze nog niet leverbaar. Pas later dit jaar en misschien zelfs pas volgend jaar, zal de Gladius met ABS te verkrijgen zijn. Zonder ABS is de Gladius uitgevoerd met dubbele remschijven aan de voorkant met een diameter van 290 millimeter en aan de achterkant met een schijf van 240 mm. Weinig bijzonders over de remwerking is te melden. Het zijn geen superstoppers, maar bij de rijstijl die over het algemeen zal worden gehanteerd op de Gladius voldoen ze meer dan voldoende. Het aangrijpingspunt van de voorrem is gemakkelijk te vinden en tevens goed te doseren. De achterrem wil bij stevig remmen snel blokkeren. Dan mis je toch net weer even het ABS.
De tank van de Gladius heeft een inhoud van 14,5 liter. Nu zijn we niet altijd in de gelegenheid om bij introducties over het benzine verbruik te zeggen. Deze keer gelukkig wel. Omdat we 'vrij' werden gelaten om zelf te rijden, hebben we ook getankt. Helemaal betrouwbaar zullen de waardes niet zijn omdat we niet helemaal zeker zijn of de motoren geheel afgetankt waren en er toch minder precies is afgetankt. Maar met een 1:16,8 en een 1 op 20 valt het verbruik niet tegen. Pas als we de Gladius in een uitgebreide test hebben, zal het mogelijk zijn om meer te kunnen vermelden over het verbruik.