Introductie: Suzuki Gladius
2: Fashion
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki Gladius |
2: Fashion |
3: Technology |
4: Zit als... |
5: Messcherp |
6: Conclusie |
7: Technische gegevens |
Fashion
Met een slogan waar het gaat om mode en styling, is het niet vreemd dat bij de Gladius veel aandacht is besteed aan het uiterlijk. Bij de door Suzuki in het leven geroepen internetsite www.gladiusstyle.com wordt via een modeshow de Gladius voorgesteld, inclusief bijpassende kleding. De Gladius is volgens Suzuki zelf een motorfiets die hoofden doet omdraaien als je langs rijdt, en dat zou best wel eens kunnen gebeuren. De Gladius heeft een opvallend en fris voorkomen, wat vooral veroorzaakt wordt door het kleurgebruik. Vooral het gebruik van twee kleuren in de tank. (Eigenlijk maar één kleur, de tweede kleur betreft vanuit de zitcombinatie doorlopende zijpanelen, maar dat even terzijde.) De kleurcombinaties worden doorgezet bij de radiator en het voorspatbord. Het lijkt bijna wel op de frontjes bij de mobiele telefoons, ben je een kleur zat dan wissel je ze gewoon om. De effen zwarte uitvoering mist juist daarom naar onze mening net even de uitstraling die de andere uitvoeringen wel hebben.
De kleur van het frame is tevens afhankelijk van de gekozen kleur. Zo heeft de 'blauw-witte' uitvoering een blauw frame, terwijl dat bij de 'rood-witte' en 'zwart-groene' zilvergoudkleurig is. Eenzelfde kleur vinden we terug bij de velgen van de 'rood-witte', terwijl de andere kleurcombinaties allemaal zwarte velgen hebben. Erg jammer want de zwarte velgen zorgen ervoor dat het design - welke is gebruikt in de spaken - totaal niet opvalt. Wordt er zoveel aandacht en nadruk op detail gelet en dan valt het niet op. In de afwerking zijn er soms nog wel wat meer kleinigheidjes te ontdekken als je gaat zoeken. Zo zijn sommige lasnaden net even wat minder mooi afgewerkt en valt de afwerking van de draadjes bij de koppelingshendel net even uit de toon bij de rest van het design. Maar dat is echt zoeken, want over de rest hebben we weinig opmerkingen. De voor- en de achterkant misstaan absoluut niet naar onze mening. De achterbrug is relatief simpel, maar door de afronding heeft het net iets meer dan een rechthoekige achterbrug. Een zelfde soort rondingen zijn te vinden in de schetsplaten, die de lijnen van de motor zo mooi volgen.
Het dashboard van de Gladius vertoont weinig bijzonderheden of hoogstandjes. De vormgeving van het dachboard past bij het design van de motor. Al het noodzakelijk wordt weergegeven, zoals: 2 tripmeters, odometer, klokje, aantal gereden kilometers op de reserve en een digitale aanduiding voor de snelheid. Daarnaast wordt digitaal aangegeven in welke versnelling de motor staat. Analoog wordt het aantal toeren weergegeven. Weergave van de getoonde informatie is duidelijk en gemakkelijk afleesbaar. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook de essentie van een dashboard.
Wel opvallend is het zadel. Daar wordt het two-tone verder uitgewerkt, waardoor het toch net weer even anders dan normaal is. En voor er misverstanden over ontstaan, in dit geval vinden wij deze 'afwijking' een verfrissende afwisseling. Onder het zadel is het niet veel anders dan we wel vaker tegenkomen, er is net genoeg ruimte voor het gereedschapsetje en wat - zeer klein - spul. Wel zijn er onder het zadel lussen aanwezig die je aan weerskanten eronderuit kan laten komen om zo bagage achter te binden. Het zadel zelf heeft een zithoogte van 785 mm en mocht je dat te laag vinden is er als accessoire tevens een verhoogd zadel verkrijgbaar om deze naar 805 mm te brengen.
De uitlaat is er ook één waar je niet omheen kunt. Suzuki heeft geprobeerd hem compact te houden, maar het blijft toch een behoorlijk grote toeter. Het compacte slaat vooral op de lengte van de demper in dit geval. Of je ervan houdt, blijft een persoonlijke kwestie en vanuit welke hoek je ernaar kijkt. Het is niet helemaal onze stijl, maar we hebben minder passende oplossingen gezien. Het chroom van de afdekkap over de zwarte uitlaat, komt tevens terug in de chroom uitgevoerde spiegels. En voor de spiegels heeft Suzuki iets minder haar best gedaan om iets nieuws te ontwerpen. Ze hebben gewoon even gekeken wat ze nog op de plank hadden liggen en gepakt wat bij de Gladius past.