Ducati dubbeltest: 1198 en 1198S
5: Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Ducati dubbeltest: 1198 en 1198S |
2: Kleur bekennen |
3: Same same... |
4:...but different |
5: Conclusie |
6: Technische Gegevens |
Van welke kant je ‘m ook bekijkt, Ducati heeft met de 1198 inderdaad de opvolger van de 1098 neergezet. Scherper, krachtiger, weer net een streepje méér en dat was uiteindelijk het doel. Met de 1198 S is dat doel al helemaal gehaald, al is het simpelweg anwege de potentie die de machine zoals zovaak nog heeft. Laat dit los op een circuit en je bent gegarandeerd op weg naar een paar hele scherpe rondetijden. Zie er maar eens uit te halen wat er in zit. Mocht dat je lukken, dan ben je al een heel eind op weg kampioen te worden in willekeurig welke klasse. Maar dan die andere vraag; wil je gewoon een 1198 omdat je een nieuwe motor wil….welke gaat het dan worden? Aan de ene kant hebben we de basis-1198, niks mis mee, ook in rood leverbaar en voorzien van alle belangrijke deeltjes en dingetjes. Het blok is identiek weten we, dus het vermogen is okidoki. De vering doet niet of amper onder voor het dure spul uit Zweden en wat mis je dan nog….
Nou, je mist dus wél die vering, Want dat is Öhlins en dat is gelijk aan of stiekem toch net een haartje beter. Je hebt de lichtere Marchesini’s die het alleen op looks al moeiteloos winnen en je hebt nog het electronische speelgoed van DTC en DDA (een heuse datalogger, jawel) als bonus. En je hebt gewoon, hoedanook, het neusje van de zalm en dát zal uiteindelijk de doorslag geven, let maar op! Over een poosje, als ze wat meer gemeengoed worden, zie je in het voorbijgaan óf ‘Wow, een 1198S! Kicke!!!” of “hee…een 1198…goh. Blijft een leuk ding, maar je ziet er wel meer van tegenwoordig, vind je niet?” struin vervolgens de marktplaatsen en occasionsites af en je weet waar je diepe-investering zit.
Maarja…je kan ook een leuk uitlaatje erbij leggen, of een setje velgen, of een stapeltje banden, of…