Test: Honda DN-01
5: Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda DN-01 |
2: Dream New |
3: Opvallende verschijning |
4: Buitenaards |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Conclusie
Het is nog maar amper twee jaar geleden dat Honda vriend en vijand verraste met een conceptmotorfiets die in alle opzichten totaal vernieuwend was. Vernieuwend qua design, dat zo van de set van Star Wars kon zijn weggereden, vernieuwend qua techniek. Een motor waarvan niemand had gedacht dat ie ooit in productie zou komen, maar bij Honda wist men beter. Spaceman I always wanted you to go into space man (intergalactic Christ)
Eh... we hebben de boodschap begrepen Ed, stop nu maar met zingen. Na decennia de meest betrouwbare, maar ook de meest saaie motorfietsen ter wereld te hebben geproduceerd besloten de hogen heren in Japan dat het roer flink om moest.
Het resultaat is verbluffend, wie had tien jaar geleden durven denken dat uitgerekend Honda een conceptmodel als de DN-01 daadwerkelijk op de markt zou brengen. De Dream New is het meest controversiële en spaakmakende product dat ooit bij de Japanners in productie werd genomen, en alleen al daarvoor verdient het bedrijf een dikke pluim.
Dat Honda met de DN-01 een schot in de roos heeft geschoten is ons in de periode dat de fiets bij de redactie stond meer dan duidelijk geworden. Alle dikke Harley´s, MV Agusta´s of Ducati´s ten spijt is de DN-01 dé motor om anno 2008 de blits mee te maken. Een motor die bovendien ook nog eens beschikt over behoorlijke rijeigenschappen en een sublieme automatische transmissie.
Als iemand nog dertienduizend Euro in een grijze sok heeft zitten, dan houden we ons ook warm aanbevolen. Dat mag in eerste instantie veel geld lijken, maar is nog altijd (met de huidige Dollarkoers) 114.000 Euro goedkoper dan je bij Richard Branson's Virgin Galactic neer zal moeten tellen voor eenzelfde buitenaards gevoel. Als die vluchten er al gaan komen.
- Gewaagd design, aandachtstrekker, relaxte zithouding
- lage ruit, grondspeling, geen opbergruimte