Zoeken

Test: Honda DN-01

2: Dream New

9 juli 2008
Inhoudsopgave
Test: Honda DN-01
2: Dream New
3: Opvallende verschijning
4: Buitenaards
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Dream New

DN01_IMG_0443.jpg

Het is nog maar tweeëneenhalf jaar geleden dat Honda op die 2005 Tokyo Motor Show de wereld deed verbazen met dat extravagante conceptmodel. De DN-01, zoals het model werd genoemd, was niet alleen revolutionair qua design, ook wat de aandrijving van de motor betrof had Honda uit een compleet nieuw vaatje getapt. De motor had nog het meest weg van een Jetski of sneeuwscooter op wielen, en was volgens de ontwerpers bij Honda in geen enkel traditioneel hokje te plaatsen. DN01_IMG_0513.jpg Reëel gezien totaal overbodig en niet bevorderlijk voor flitsend stuurgedrag, maar wél vet. De dikke 190'er achterband onderstreept het design-statement dat Honda heeft willen maken. Geen cruiser, geen scooter, geen toerfiets, maar iets nieuws, iets revolutionairs. Maar zoals zo vaak bij conceptmodellen het geval is dachten velen ook nu een model te zien dat uiteindelijk nergens toe zou leiden en daarmee al snel in de vergetelheid zou geraken, zoals zo vele conceptmodellen de DN-01 voor waren gegaan. Net als de op dat concept model gepresenteerde ‘oneindig variabele HFT transmissie’, die niet meer dan een loze kreet leek die nooit daadwerkelijk in een productiefiets zou worden toegepast.

Dat het echter geen conceptmodel, maar een al verregaand ontwikkeld prototype was dat al snel in productie zou kunnen worden genomen, was slechts bij enkelen binnen het gevleugelde merk bekend. Het project, waar al jaren in het diepste geheim door Honda’s Research & Development aan was gewerkt, bleef onzichtbaar voor de wereld... tot de Mondial des deux Roues, de internationale motorbeurs van Parijs het afgelopen jaar. Daar kreeg de wereldpers diezelfde DN-01 te zien, niet als concept maar een heus productiemodel. In ogenschijnlijk slechts twee jaar tijd waren de Japanners erin geslaagd een compleet nieuw concept daadwerkelijk in productie te nemen. Maar volgens Honda is de DN-01 meer dan alleen dat, het is de start van een nieuw tijdperk motorfietsen en het levende bewijs dat dromen daadwerkelijk uit kunnen komen.

Dat uitgerekend Honda met een motor als de DN-01 zou komen mag op het eerste gezicht vreemd lijken, maar is het eigenlijk ook weer niet. Al decennia lang loopt het merk voorop op technologisch gebied. Toch zou tot een jaar of vijf geleden niemand binnen Honda een project als de DN-01 groen licht hebben durven geven. DN01_IMG_0467.jpg Grondspeling is de DN-01 vreemd. Dat de slijtbouten onder de (kantelbare) treeplanken de grond raken is tot daar aan toe, maar dat ook de onderkuip al snel slijtsporen vertoont is dood- en doodzonde. Zo vooruitstrevend als het merk op technologisch gebied was, zo conservatief waren de ontwerpen. Iets wat zich telkens weer uitte in het commentaar dat de Japanners te horen kregen bij de introductie van een nieuw model, “Een echte Honda, opstappen en wegwezen, rijdt goed, voldoet prima, maar mist nét datgene wat motorrijden zo speciaal maakt: emotie.” En daarmee wil het merk, met de lancering van de DN-01, voor eens en altijd afrekenen. En niet alleen deze DN-01, volgens insiders is dit slechts het topje van de ijsberg voor wat ons de komende jaren staat te wachten.

Toch komt die omslag niet geheel als donderslag bij heldere hemel. Dat er een frisse wind door Honda’s gelederen had gewaaid was ons al duidelijk geworden bij de introductie van de laatste CBR600RR, de CB600 Hornet en de ook afgelopen jaar op de Salon van Parijs gepresenteerde CBR1000RR Fireblade én CB1000R. Motoren op Honda’s menukaart waarbij voor het eerst de kreet ‘Sambal bij’ totaal overbodig was geworden.