Test: Honda DN-01
3: Opvallende verschijning
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda DN-01 |
2: Dream New |
3: Opvallende verschijning |
4: Buitenaards |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Opvallende verschijning
Vanaf het eerste moment dat wij de DN-01 in Schiphol-rijk bij Honda Nederland ophalen is ons duidelijk dat Honda met de motor een écht spraakmakende motor heeft gemaakt. Zó spraakmakend dat de fabriek zelfs niet aan de wereldwijd grote vraag kan voldoen. Nu zal deze motor ongetwijfeld in een kleinere productie hebben gedraaid dan bijvoorbeeld een Fireblade, maar het geeft wel te kennen. Ter illustratie: Honda Nederland wist dertig DN-01´s naar Nederland te halen en die zijn, slechts een maand na levering, inmiddels allemaal al verkocht. Alleen dit feit al maakt dat we met écht iets opvallends onderweg zijn.
Geheel in stijl met de rest van de fiets, een futuristisch display. Alleen jammer dat de knopjes tijdens het rijden onmogelijk te bedienen zijn.
Alsof een Alien je aan zit te kijken...
CBS met ABS. Desondanks kon de voorrem ons niet overtuigen. Wat de voorkant mist wordt echter ruimschoots gecompenseerd met de achterrem. Niet eerder waren we met een fiets op pad die zoveel aandacht trok als dit slagschip. Zelfs bereden door een lelijke vent als ondergetekende wisten we meer hoofden te verdraaien dan Pamela Anderson op een naaktstrand. Wil je niet in het middelpunt van de belangstelling lopen, dan moet je vooral niet deze motor kopen. Rijdend op de A4 richting Rotterdam is het gewoon opvallend hoe vaak automobilisten zelfs van het gas gaan om ons goedkeurend toe te kunnen knikken. Een op de linkerbaan rijdende R1150GS rijder weet niet wat ´m overkomt als we ´m vanaf de rechter rijstrook naderen. De beste man kijkt in z´n spiegel, kijkt nog eens, gaat van het gas om de DN-01 goed te kunnen bestuderen en rijdt uiteindelijk, kilometers later met een lachend gezicht en dikke duim omhoog, weer verder. Slechts een van de vele encounters die we gedurende de periode dat de motor in ons testpark stond zouden ervaren.
Maar niet alleen dat is wat de DN-01 bijzonder maakt. Honda claimt met de DN-01 een motor te hebben ontworpen die nergens mee te vergelijken is, en daarin hebben ze gewoon gelijk. Punt. Toch lijkt het design, hoe extravagant en futuristisch ook, ons bekend voor te komen. De haaivormige neus mag misschien een hoog Jetski gehalte hebben, het meest doet het ontwerp ons denken aan de Bimota DB3, die in 1995 onder de meer bekende naam Mantra op de markt werd gezet. Zeker vanaf de zijkant lijken de de ontwerpers bij Honda voor wat de neus/tankcombinatie betreft door dit model te zijn geïnspireerd. Mocht dat model je trouwens niets zeggen dan is dat geen schande, daarvan werden er slechts 454 verkocht. Wereldwijd.
Terug naar de DN-01, die zoals gezegd een unieke verschijning is. Het eerste wat opvalt zodra je op de fiets plaatsneemt is zijn eh… unieke zithouding. Allereerst het zadel, dat zo laag is geplaatst dat zelfs een lilliputter met beide voeten aan de grond zal kunnen komen. Het stuur is lang en ver naar achteren geplaatst en lijkt regelrecht van een (daar hebben we ´m weer) Jetski te zijn overgenomen. De treeplanken zijn fors en redelijk ver naar voren gepositioneerd waardoor je al snel een ´laid-back´ zithouding aan zult nemen, achterover leunend en diep in het zadel weggezakt. Hetgeen niet de meest relaxte zithouding is, zo zal al snel blijken. Comfortabeler is om een meer rechtop zithouding aan te nemen, maar daarvoor zul je absoluut de snelweg moeten ontwijken. Tenzij je het niet erg vindt om met het vrachtverkeer mee te rijden. Nadeel van die zithouding is echter dat het zwartgetinte minuscule windscherm je dan nét het zicht op het – overigens fraai uitgevoerde – digitale display ontneemt. Maar goed, compromissen werden duidelijk niet gesloten en als potentiële eigenaar zul je dat voor lief moeten nemen. Gelukkig voor de DN dat de congestie van onze snelwegen, die bij een ons mensen direct een acute hartstilstand zou opleveren, maakt dat iets simpels als het rijden van de maximaal toegestane snelheid steeds meer op een olympische sport begint te lijken, waardoor je in de praktijk (in ieder geval in ons land) niet vaak tegen de beperkende factor van de windbescherming aan zult lopen.
Play close attention.