Eerste test: Moto Morini Corsaro Avio
Aviodroom
Toen in 2004 het roemruchte Moto Morini een nieuw leven werd ingeblazen, had niemand verwacht dat deze wederopstanding zo'n ongekend succes zou worden. Natuurlijk, de eerste reacties van motorpers en liefhebbers wereldwijd waren meer dan lovend, maar het bleef natuurlijk afwachten in hoeverre een klein merk als Moto Morini – zeker wanneer het ook nog eens uit Italië komt – die hooggespannen verwachtingen in zou kunnen willigen. Nu, vijf jaar verder, weten we inmiddels beter. Niet alleen sloeg de introductie van dat eerste model, de Corsaro 1200, in als een bom, binnen no-time wisten de Italianen middels een uitgekiend markeringconcept het merk uit te bouwen tot een volwaardige speler op de motormarkt.
Natuurlijk, net als al die andere kleine spelers op de motormarkt bleef ook Moto Morini acteren in de nichemarkt, maar het wist zich in korte tijd daar wél stevig te profileren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld landgenoot Benelli, dat sinds de hergeboorte begin deze eeuw met de Tornado Tre nog steeds op leven na dood is. Deel van het succes binnen de kleine nabij Bologna gevestigde fabriek zal ongetwijfeld, naast de verbluffend sterke 1187 cc sterke tweecilinder, liggen in het aantal varianten én andere modellen die in korte tijd op de motormarkt werden gezet.
Naast nóg spectaculairdere – en ook duurdere – varianten op de Corsaro 1200 werd de 9½, waarvan gekscherend werd gezegd dat hij zijn naam had te danken aan zijn buitenproportionele benzineverbruik, geïntroduceerd. Hetzelfde motorblok, maar dan veel tammer – en dus gebruiksvriendelijker – in een andere outfit en rijwielgedeelte. En daarmee binnen eigen gelederen nog voldoende ruimte voor uitbreiding openlatend. Niet iedereen was namelijk gecharmeerd van de bokkige, brute honderdveertig Pk die de Corsaro met liefde wilde loslaten. De vraag naar een vriendelijker instapmodel van de Corsaro 1200 was dan ook groot. Een vraag die werd beantwoord met de Corsaro Avio. Dat Morini’s beeld van de term ‘instapfiets’ wel héél erg ruim moet worden gezien zouden we echter al snel ervaren, nadat we de nog altijd 120 Pk sterke fiets in Vianen bij importeur Moto Tricolore hadden opgehaald.
Tekst: Ed Smits
Foto’s: Vincent Burger
Fotolocatie: Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de luchthaven van Lelystad