Zoeken

Introductie: Suzuki GSX-R1000 K7

Pagina 5

13 februari 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSX-R1000 K7
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Conclusie

gsx-r1000_k7_5_1.jpg

Terwijl een sneeuwstorm over ons eigen kleine kikkerlandje raasde, was aan de andere kant van deze aardkloot een handjevol journalisten uitgenodigd om kennis te maken met Suzuki´s nieuwste supersport, de GSX-R1000 K7. Net als eerder al bij Honda´s Fireblade en Yamaha´s R1 is nu ook Suzuki met de GSX-R1000 voor 2007 de weg van bruikbare vermogens ingeslagen. Was in het verleden topvermogen dé (marketing-)formule om zware supersports aan de man te brengen, gsx-r1000_k7_5_2.jpganno tweeduizendnu is daar een heuse kentering in aangekomen. En niet vreemd. Met vermogens die aardig dicht tegen de tweehonderd pk-grens aan zitten zullen er nog maar weinig motorrijders zijn die om nóg meer vermogen verlegen zitten. Behalve om in de kroeg te kunnen zeggen dat hun fiets zo-en-zoveel vermogen heeft. Vermogen is één ding, maar bruikbaar vermogen is uiteindelijk nog veel belangrijker, en dat is deze nieuwe GSX-R1000 K7 duidelijk af te lezen.

Sterker nog, net als vorig jaar bij de 600 en 750 heeft ook deze nieuwe 1000 duidelijk overeenkomsten met zijn grote rivaal de CBR. De motor laat zich zo ontzettend makkelijk rijden dat je jezelf afvraagt waar in hemelsnaam dat vermogen zit, totdat je op de teller kijkt en ziet dat je al héél, maar dan ook héél erg hard aan het rijden bent. De voor het circuit bedoelde Drive Mode Selector zal voor een echte coureur waarschijnlijk overbodig zijn, maar voor Jan met de pet op straat waarschijnlijk oh-zo belangrijk. Hetzelfde kan min of meer ook gezegd worden van de elektronisch geregelde stuurdemper: een coureur zal "m meteen vervangen door een normaal instelbare, maar voor op straat had ie wat ons betreft op hoge snelheid zwaarder mogen dempen.

gsx-r1000_k7_5_3.jpg
Heeft u voor mij, uit de categorie Suzuki dikke duizends, ermmm...een gele?

  • Topvermogen
  • Suzuki Drive Mode Selector
  • Koersvastheid


  • Ietwat traag insturen
  • Stuurdemper
  • Het weer

gsx-r1000_k7_5_4.jpg

      Cijfer      Toelichting  
 Uiterlijk     8,5     Slechts in detail gewijzigde stroomlijn, never change a winning team. 
 Afwerking     8,5     We konden de motor, op een kabeltje bij het contactslot na, op geen enkele onvolkomenheid betrappen. 
 Motorisch     8     Erg lineaire vermogensafgifte, meer topvermogen maar minder koppel onderin. 
 Remmen     8,5     Radiale rempomp, radiale remklauwen. Goede vertraging, maar vraagt wel ietwat handkracht. 
 Vering     9     Erg goede balans, zowel voorvork als achtershock staan standaard al erg strak afgeveerd. High- en lowspeed demping. 
 Funfactor     8     Zeker op het circuit zal de GSX-R het de concurrentie moeilijk gaan maken. 
 Prijs     8,5     Met net geen zestien ruggen is deze duizend goed aan de prijs.