Zoeken

Test: Yamaha FZ1 N

Pagina 7

12 april 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FZ1 N
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Nakaarten

We praten nog even wat na met Henk Hester, liefdevol vertroetelaar van het Yamaha testpark. Nou, wat vond je er van? MF: Fantastisch ding. Echt onwijs gaaf hoe dit rijdt, het is dat blok... Ja, dat vind ik ook, dat is wel het allermooiste van de motor. Het loopt heel soepel, mooi trillingsvrij en heeft eigenlijk alles wat je wensen kan. MF: Ik was alleen nog steeds niet uit het vliegwielmassa-verhaal. Zoiets is dan toch ook moeilijker op gang te krijgen? Je moet wel bedenken dat het een superpotent blok is; het is ook nog eens redelijk hoogtoerig en de cilinders zijn knap overvierkant. Dat komt echt wel op gang, geen probleem. Alleen die extra massa komt nu dus tot uiting als koppel. MF: Duidelijk. Het is niet echt een goed apparaat voor je portemonnee... Je wordt toch vooral uitgedaagd tot korte sprintjes, en waar die beter te plegen dan in de stad, waar de toegestane snelheid een stuk lager ligt... Ik kan het me voorstellen. Je zal er ook niet echt hele dagen mee op de snelweg zitten nee, daar is de S veel geschikter voor. MF: Hij rijdt trouwens helemaal niet zo goedkoop; ik heb weliswaar net een 1 op 15 gehaald, maar dat was bij 110 gemiddeld en ik heb me echt in moeten houden. Het andere uiterste was 1 op 10, dat ging een stuk makkelijker moet ik zeggen. 1 op 10? Zo, dan heb je toch aardig doorgereden. Maar je hebt wel gelijk dat je daar best toe uitgelokt wordt, hij blijft continu uitdagen. MF: Ja precies. De spiegels zijn trouwens niet echt optimaal, als ik me zacht uitdruk. Ik heb ze uiteindelijk wel redelijk gekregen, maar ik ben er nog steeds niet echt enthousiast over. En de meningen over het uiterlijk van de spiegels zijn ook redelijk verdeeld... Tja, dat zijn meningen, daar heb ik weinig invloed op. Maar ook aan de spiegels zelf kan ik uiteraard weinig doen. MF: Dat is ook weer zo. Wat me trouwens verder nog opviel was de ophanging van de voetsteunen. Normaal heb je er totaal geen besef van, maar ik bleef tijdens manoeuvreren een keer hangen achter mijn broekspijp en zag ineens de hele schetsplaat meegeven. Ik schrok me dood, totdat ik zag dat het allemaal in rubber hing. Dus enerzijds complimenten dat het niet stoort, anderzijds vind ik het toch een redelijk aparte oplossing zo. Het is net een laatste doordacht detail. Ga je rijden met de FZ1 dan merk je mechanisch bijna niks meer. Je voelt geen trillingen, je hoort geen gerommel, het is allemaal heel erg doordacht afgewerkt. Ook de vering, zowel voor als achter, nergens is op bespaard en dat merk je gewoon.