Test: Cagiva Raptor 650 IE
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Test: Cagiva Raptor 650 IE |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Conclusie
Wat telt nou echt bij een motor als deze; die dit voorjaar met een forse prijsverlaging nu helemaal binnen bereik van - hoe oneerbiedig ook - 'beginnend nederland' komt? Het moet toch gezegd worden, waar de 1000 gewoon ( ja hè hè...) meer en grotere kloten heeft en dus tóch meer als 'grote mannenmotor' gezien kan worden, is dit een schoolvoorbeeld van een instapfiets. Niks is té, niet de vermogensafgifte, niet de remmen, niet de instelling van de vering, alles is gewoon eenvoudig gehouden en je doet het er maar mee. Klaar.
Maar dat is dan ook precies wat zo belangrijk is; een motor zonder moeilijkheden, waar je gewoon op stapt en wegrijdt. En als die dan lekker oogt, dan is dat mooi meegenomen en erg positief voor de verkoopcijfers. Bovendien neemt het in géén geval weg dat het buiten een net klein en licht motortje niks zou zijn voor ervaren rijders; integendeel. Juist het gebruiksgemak dient in deze de mens; je hebt er in de omgang amper omkijken naar, je stapt op en rijdt waar je naartoe wilt.
Niks voorzichtig doen bij glad weer, maar ook niks inhouden als het een keer mooi weer is. Dijkje? Grrrraag. Het lage gewicht en brede stuur maakt 'm geknipt voor het betere vouwwerk, dankzij de zithouding is het uithoudingsvermogen een stuk beter geregeld dan bij een supersport. En ondanks de voorliefde (of het ontbreken van protest) voor klein kruipdoorwerk als stadsverkeer en b-c-of d weggetjes zorgt de top van dik 230 kilometer per uur dat je ook op een doorgaande route nog vlot op je bestemming bent...zonder iets uit te hoeven wonen.
Verbruik
Hoogst: 1 op 12
Laagst: 1 op 15.6
Gemiddeld: 1 op 14.3
Ook kleinere motoren ontkomen niet geheel aan het twin/injectie euvel van een knap verbruik. Niet dat het zo dramatisch is, maar het is ook geen 1 op 20. Met verbruikscijfers als deze kom je op een tank iets verder dan 200 kilometer, wat ook niet schokkend veel, maar tegelijkertijd evenmin verschrikkelijk weinig is.
Inmiddels is het klimaat weer terug veranderd van tropisch heet naar arctisch koud en nat. Netjes volgens Neerlandsch gebruik en traditie wordt nog immer volop geklaagd en gekankerd over "niet normaal voor de tijd van het jaar"-waarden van thermo-, baro- en hygrometer terwijl ons geweten ons geruststelt dat mochten deze extremen zich niet voordoen er net zo hard geklaagd zou worden, dat hoort immers en het is zo lékker. De Raptor die zo kort geleden nog stond te knetteren onder de genadeloos brandende zon is nu verworden tot een meelijwekkend werkpaard gekweld door een treurige aanblik van neerstotende hoeveelheden water van Bijbelse proporties. Maar opvallend genoeg doe ik nog steeds anderhalf uur langer over een ritje van oorspronkelijk tien minuutjes... Ik ben het zat. Ik koop "m.
- Uiterlijk
- Souplesse
- Afwerking
- Deinen i.c.m. niet-verstelbare vering
- Beetje stil wel...
- Zadel is wat zacht