Zoeken

Classic Test: Ducati MH900e

Vorm afgestemd op functie?

13 oktober 2020
Als ontwerper weet je dat je het hebt gemaakt op het moment dat je collega-fashionista je werk loven – en nog beter, erdoor geïnspireerd worden een eigen variant op hetzelfde thema te produceren. Want dat is precies wat de Zuid-Afrikaanse progettista Pierre Terblanche is overkomen, 20 jaar na z’n creatie van de neo-retro MH900e, een fascinerende en destijds totaal innovatieve mix van oud en nieuw, bedacht tijdens zijn 10-jarige periode als Head of Design bij Ducati, waarvan de productie exact 20 jaar geleden begon in december 2000.

Want het is de ex-MV Agusta Design Director Adrian Morton die nu het ontstaan van diens sensuele, verleidelijke en ultra-opvallende Superveloce 800 toeschrijft als zijn bewondering voor diezelfde MH900e. “Het gevoel om iets van het DNA van wat een MV een MV maakt in project te verwerken was echt interessant, een aardige uitdaging”, zei Morton. “Ik hou echt van de MH900e die mijn maatje Pierre De motor waardoor Terblanche was geïnspireerd: de 1978 racer waarmee Mike Hailwood de Isle of Man Senior TT wonTerblanche in 2000 heeft gedaan, toen ik die motor voor het eerst zag raakte die echt de gevoelige snaar voor wat het ontwerp betreft. Het was geen retro, maar ook geen moderne fiets – ik was bevangen door het evenwicht tussen de toekomst en het verleden op een manier die nogal uitdagend was. We probeerden datzelfde te doen met de Superveloce.”

Niettemin, was het prachtig of evenwichtig? Geweldig of gruwelijk? Een ding was zeker: je kon niet onverschillig zijn over Terblanches MH900e, dat voor het eerst op de 1998 Intermot in Keulen als conceptmodel werd gepresenteerd. Het was de motor die je vanaf de eerste blik ofwel meteen fantastisch vond, ofwel helemaal niks. MH900e polariseerde de tweewieler mening tot het niveau dat maar weinig motoren daarvoor had gedaan – de Bimota 1995 DB3 Mantra bijvoorbeeld. Terblanche’ creatie vervulde dus ruimschoots z’n veronderstelde doel, door mensen erover te laten praten en daarmee het prestige te versterken en de aandacht op Ducati als merk in z’n geheel te vergroten. Volgens normen van conceptmodellen was MH900e missie geslaagd.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Paul Barshon