Zoeken

BMW's entree in de Cruisermarkt - hoe en waarom

Markus Schramm – BMW Cruisers komen eraan

30 april 2019

De 56-jarige Dr. Markus Schramm werd CEO van BMW Motorrad op 1 mei 2018. Hij zit al sinds 1991 bij BMW en voordat hij CEO van BMW Motorrad werd was hij verantwoordelijk voor Corporate and Product Strategy Planning voor de gehele BMW Group. En daarmee betrokken zijn geweest bij de beslissing om terug te keren naar het Cruisersegment. In een een-op-een interview onthulde Schramm enkele strategische punten van BMW’s toekomstige entree in het Cruisersegment. 

AC: Markus, in je vorige functie was je Head of Corporate Strategy voor de BMW Group en als zodanig verantwoordelijk voor het pad dat BMW Motorrad de laatste jaren is ingeslagen. Ben je tevreden dat dingen zijn gegaan zoals je het had bedacht?
MS: Ja, ik denk het. Verantwoordelijk zijn voor de planning van de BMW Group hield in dat ik ook betrokken was bij het bepalen van de productstrategie voor de motoren divisie en ik geloof dat we een extreem brede range in onze modelportfolio hebben, en tegelijkertijd een zeer goede voortgaande ontwikkeling van het merk in het premium motor en maxi-scooter segment. Deze status behouden is mijn belangrijkste prioriteit – onze grootste aanwinst is het merk BMW. 

AC: Het meest significante segment waar BMW momenteel niet aanwezig is, is het Cruisersegment. BMW was redelijk succesvol met de R 1200 C Custom die tussen 1997 en 2004 op de markt is geweest en waarvan er meer dan 40.000 zijn geproduceerd – maar daarna niets meer. Wat zijn de plannen van BMW terug te keren naar het Cruisersegment?
MS: De Amerikaanse markt is groot en ons marktaandeel is klein. Waarom is ons aandeel klein? Het is klein omdat het grootste en meest dominante segment daar het Cruisersegment is! We willen met onze eigen zeer emotionele, zeer aantrekkelijke en compleet authentieke BMW oplossing in dit segment gaan komen in de nabije toekomst.

 

AC: Wat zal jullie strategie zijn? Wil je iets hebben dat een directe concurrent is voor de Amerikaanse V-Twin Cruisers, of wil je proberen een nieuwe niche te creëren in de Custom markt voor BMW?
MS: Ik denk dat we het op onze BMW manier moeten proberen. We kopiëren nooit van anderen en dat zal voor dit segment ook gelden. Het zal een authentieke BMW zijn. 

AC: Komen jullie met meerdere varianten, of zal het alleen dat ene essentiële model zijn?
MS: Absoluut meer dan een.

AC: Voor de ontwikkeling van een nieuwe familie vergt het blok ongetwijfeld de meeste tijd, en in het geval van een Cruiser moet het er ook nog eens goed uitzien. Het blok dat jullie aan de Custom specialisten in Japan en de Verenigde Staten hebben gegeven is waarschijnlijk dan een prototype van het toekomstige BMW Cruiser motorblok. Wat waren jullie doelen voor wat betreft de styling?
MS: Het was altijd ons plan om de mensen te inspireren, om te laten zien wat je rond ons blok zou kunnen bouwen, in plaats van een prototype BMW Cruiser voor ons te ontwikkelen. De eerste doelstelling was dat we een blok aan deze twee bedrijven gaven met de boodschap, “Maak alstublieft een Custom rond dit blok – laat ons zien wat je zou doen!” Maar om antwoord te geven op je vraag, ja, we vinden een aantrekkelijk design ontzettend belangrijk, maar dan wel een design dat kosteneffectief kan worden geproduceerd. 

AC: De Japanse fiets van Custom Works ZON heeft een zeer agressief uiterlijk – het heeft haar op de ballen. Het is een zeer sterk visueel statement. 
MS: Ja, dat was de bedoeling. Ik denk dat een belangrijk element is dat het design en de esthetiek van dit blok altijd dominant aanwezig zal zijn, dus is het belangrijk dat deze ontwerpers alle vrijheid hebben gekregen om hun Custom rond het blok te kunnen bouwen. We wilden laten zien dat het blok het platform kan vormen voor een brede range aan innovatieve Customs van specialisten – of hobbybouwers. 

AC: De Boxermotor is zo’n handelskenmerk voor BMW dat je niet anders dan, “Dat is een BMW” kunt zeggen, wanneer je een motor met dit blok ziet. Het feit dat het blok zo aanwezig is, moet ongetwijfeld betekenen dat het een Big Twin is, zoals jullie het blok bij BMW Motorrad hebben genoemd. Wat is de cilinderinhoud?
MS: Ik kan je vertellen dat in deze fase de inhoud groter is dan de bestaande Boxers – dus meer dan 1250cc. Maar het heeft absoluut spierballen evenals visuele aanwezigheid.