Zoeken

BMW's entree in de Cruisermarkt - hoe en waarom

Edgar Heinrich: Het is mechanische sculptuur

30 april 2019

De 59-jarige Edgar Heinrich, Head of Design bij BMW Motorrad, heeft het grootste deel van zijn carrière bij het in Beieren gevestigde bedrijf doorgebracht, met een eerste stint van 1986 tot 2009. In die tijd was Heinrich verantwoordelijk voor de styling van de toen radicale viercilinder K 1200 S en K 1200 R, de HP Megamoto en de Parijs-Dakar rallymotoren. Hij heeft ook gewerkt aan de R 1150 GS en R 1200 GS kaskrakers die verantwoordelijk zijn voor de groei en het succes van BMW, en was hoofd van het ontwerpteam van de S 1000 RR superbike. Na het debuut van dat model in 2009 ging Heinrich echter naar India, waar hij Vice President Product Development werd bij ’s lands op en na grootste fabrikant Bajaj Auto naast de R&D Engineers van KTM, BMW’s grootste Europese rivaal. In juli 2012 keerde Heinrich echter terug naar BMW Motorrad als Head of Design, na het abrupte vertrek van David Robb. Een van zijn eerste taken was leidinggeven aan het ontwikkelingsteam van de R nineT en vele spin-offs.  

AC: Edi, de Big Twin Boxer die de basis gaat vormen van de toekomstige range BMW Cruisers heeft nu z’n publieke debuut gemaakt in de Japanse en Amerikaanse Customs. Je zult waarschijnlijk echter al een tijdje geleden het design hebben gedaan, omdat het blok het centrale punt is bij elke Cruiser, vooral in een BMW Boxer. Klopt dat?
EH: Absoluut, ik bedoel je hebt de Big Boxer gezien en dit is duidelijk ook erg interessant voor ons omdat de industrie zoals je weet erg klein is en mensen elkaar kennen, en natuurlijk is er ook een enorme interesse vanuit de Custom markt voor dit motorblok. We waren blij om een paar motoren ter beschikking te stellen om de bal aan het rollen te krijgen en mensen erop te attenderen waaraan we zelf aan het werken zijn.

AC: Hoe heb je ervoor gezorgd dat de Customs geen kopie zouden gaan worden van waar jullie zelf mee bezig zijn?
EH: We wilden geen controle over deze gasten hebben, absoluut niet. Maar we wilden ook voorkomen dat ze per ongeluk een kopie van onze motor zouden maken – dat zou zinloos zijn. Dus hebben we de Amerikanen naar München gehaald – de Japanners waren al te ver gevorderd zodat het voor hen zinloos was – en ze onze fiets laten zien, of beter gezegd een 3D model. We wilden ze laten zien waarmee wij bezig waren, zodat we konden zeggen, “Doe dat vooral niet! Alles anders is prima, maar doe alstublieft iets anders dan dit.” En zo geschiedde! Buiten dat hebben ze complete vrijheid gehad te doen wat ze wilden doen. 

AC: Dus op de Villa d’Este show eind mei, en later dit jaar ook in Biarritz tijdens Wheels and Waves in juni, klopt het dat jullie daar iets gaan showen dat in lijn ligt met wat in productie zal worden genomen?
EH: Ja, het zal eerst worden getoond op de Villa d’Este, het zal interessant zijn om de reacties te polsen. Omdat als je de motor ziet je zult zien dat het op een ander niveau is, laten we zeggen meer een productie-gefocuste verfijning dan wat we ze in Japan en Texas hebben gedaan. Je zult eruit kunnen opmaken dat het in een andere fase van evolutie zit, en beslist een ander designrichting dan wat die jongens met hetzelfde blok hebben gedaan. 

AC: Wat zijn je parameters geweest bij het ontwerp van een toekomstige BMW Cruiser? Nummer een, moest het een Boxer zijn?
EH: Laat ik het zo zeggen. Als we ons in een segment gaan begeven waar we nog niet eerder zijn geweest, dan moet het absoluut een BMW in hart en nieren zijn en absoluut herkenbaar als een BMW, en niet worden gezien als een kopie van iets anders, van wat dan ook. Dus bijvoorbeeld absoluut geen V-Twin. Dit betekent dat we natuurlijk goed hebben gekeken naar ons BMW erfgoed, dat erg rijk is – er zijn onvoorstelbaar veel dingen. Als je het nader bekijkt zul je genoeg typische BMW iconische elementen ontdekken die je kunt gebruiken of naar kunt verwijzen, en dat is precies wat we gaan doen met onze Cruiser familie. 

AC: Maar nogmaals, je hebt vermoedelijk eerst het uiterlijk van het blok moeten ontwerpen, omdat dat meer tijd vergt om productie-klaar te ontwikkelen. Wat waren je doelen om dat te realiseren? Aanwezigheid? Omdat het zeker erg in het oog zal gaan springen!
EH: Natuurlijk, puur en alleen de aanwezigheid van een Big Twin is zeer interessant. Omdat wanneer je kijkt naar de echt iconische motorconcepten dat iconische door het motorblok komt – het is de mechanische sculptuur die de motor definieert. Kijk naar al die motoren als de Amerikaanse V-Twins, de Ducati desmo L-Twins, de Japanse vierinlijn, de Boxers, de Guzzi dwarsgeplaatste V-Twins, de Triumph Triples – deze blokken bepalen wat de echt iconische fietsen zijn. En natuurlijk is het blok altijd het centrale punt bij een Custom Cruiser. Dus hebben we goed naar onze geschiedenis van BMW Boxers gekeken en ik ben ervan overtuigd dat dit een zeer interessant blok zal zijn en ook een mooi platform voor eigenbouw. 

AC: Het design is visueel zeer interessant, het trekt meteen je aandacht.
EH: Oh ja, absoluut. Het blok steekt behoorlijk uit, dus je weet meteen dat het een grote cilinderinhoud heeft. Het is een groot blok, maar daar ben ik niet bang voor want het zal ook geen kleine motor zijn – ik denk dat de balans goed voor elkaar is. Wat ik altijd denk dat belangrijk is, is dat je de semantiek in een motor ziet en het Boxer blok doet dat erg netjes, omdat je een airbox hebt, iets dat vanuit de airbox het blok in gaat, je ziet dat iets aan het werken is, je ziet iets van stoterstangen en dan een uitlaat die uit het blok komt. Zelfs als je totaal geen notie hebt hoe een verbrandingsmotor werkt kun je de flow zien van wat zich inwendig allemaal afspeelt. Het is opwindend! En het is ook visueel uniek, wat altijd belangrijk is wanneer je probeert een motor te bouwen die er als geen ander uitziet.