Zoeken

BMW's entree in de Cruisermarkt - hoe en waarom

Timo Resch: Cruisers onthuld in 2020

30 april 2019

De 44-jarige Timo Resch is de VP Sales & Marketing bij BMW Motorrad sinds hij in mei 2017 van de autodivisie overstapte en zal de man zijn die verantwoordelijk is voor BMW’s terugkeer naar de Cruiser markt voor het eerst in twintig jaar. De kans met hem om de tafel te gaan zitten was in Austin, Texas, vlak voor Revival Cycles’ onthulling van hun BMW Spaceframe Custom die rond het nieuwe blok is gebouwd, waar hij enkele dingen omtrent BMW’s cruciale toekomstige planning in deze sector te treden uit de doeken deed. 

AC: Timo, om de Revival Birdcage bestaansrecht te geven moest het een BMW motorblok hebben en de Big Twin Boxer is uniek. Wanneer zijn jullie hiermee begonnen?
TR: Een compleet nieuw model vanaf scratch ontwikkelen duurt vier tot zes jaar. Dit zijn nog steeds prototype motorblokken die we de Custom bouwers hebben gegeven, dus we zijn al een aantal jaartjes aan het werken aan het ontwerp van dit blok. 

AC: Met het idee om de Custom markt op te gaan?
TR: Natuurlijk de Cruiser Touring markt, en dat op een authentieke manier doen in de geest van het merk BMW. Dus besloten we om dat te doen door middel van maatwerk. Ik denk dat we dat succesvol hebben gedaan met de R nineT, een motor die eerst als conceptmodel werd getoond en daarna op de markt is gezet. Er was veel interesse vanuit de Custom scene, dus hebben we eerst de custom bouwers eraan laten werken en zijn later als BMW Motorrad ingestapt en begonnen met wat we nu kennen als Option 719, wat een af-fabriek Custom is die je direct bij de dealer kunt bestellen.

AC: Desalniettemin, de R NineT gebuikte een bestaand Boxerblok, waar je in dit geval een Big Twin Boxer hebt die qua looks niets met de eerdere Boxers opheeft, buiten dat er twee cilinders uitsteken. Bij een Custom fiets is het motorblok per definitie het middelpunt van de belangstelling. Heb je overwogen een V-Twin te bouwen net als de rest – daarmee misschien een les lerend van Triumphs mislukte poging dat met hun kenmerkende paralleltwin te doen?
TR: Nee, we hebben niet serieus over een V-Twin nagedacht. In het begin hebben veel ideeën de revue gepasseerd, maar we dachten dat als we ons in dit segment zouden begeven, we het op een manier moesten doen die 100% authentiek BMW is. Dus als je kijkt naar de geschiedenis en het DNA van BMW, dan staat buiten kijf dat het een Boxer twin zou moeten zijn. 

AC: Maar je hebt dat pad in het verleden al bewandeld met de R 1200 C, en dat is niet echt super succesvol geweest ondanks dat die door een Boxer werd aangedreven. Is het ditmaal niet ook een risico om met zo’n blok door te zetten?
TR: Als je terugkijkt naar de R 1200 C en ziet wat onze verkoopverwachting was destijds, dan kwam de verkoop aardig in de buurt bij wat we ons ten doel hadden gesteld. Tegelijkertijd zal je zien dat er een significante waardering aan het ontstaan is voor de motor op de tweedehandsmarkt – hij wordt nu als iets bijzonders gezien. Maar in alle eerlijkheid, in een markt als het Cruiser Touring segment is het van essentieel belang om voldoende koppel te hebben, en genoeg cilinderinhoud. Dus om een motorblok te gebruiken dat wat inhoud betreft gelijk was aan wat we op dat moment al hadden, is terugkijkend een riskante zet geweest. Ditmaal hebben we het benadert met waar het segment om vraagt en wat de klanten willen, en dat is een blok dat veel koppel van onderuit heeft, wat op je juiste manier is verkregen door de cilinderinhoud te vergroten ten opzichte van wat nu in productie is. 

AC: Wat is de cilinderinhoud – en is het een stoterstangen of bovenliggende nokkenas ontwerp, zoals de uitwendige pijpjes naast de cilinders impliceren?
TR: Dat kan ik je niet zeggen, dat zal je moeten gokken!

AC: 1.800cc? Een ding dat zeker is, is dat het visueel erg aanwezig is en dat is duidelijk van vitaal belang geweest. Je zult waarschijnlijk Edi Heinrich en z’n team al vroeg bij de ontwikkeling van het motorblok hebben moeten betrekken, omdat het niet alleen om een mechanisch, maar ook om een styling design ging? 
TR: Ja, het ontwerpteam is absoluut een integraal onderdeel geweest van de hele interne discussie hoe het Cruiser segment binnen te treden en zij stonden erop dat het een Boxer motor moest zijn. Sindsdien hebben ze duidelijk gespeeld met verschillende manieren hoe dit zou kunnen werken, en al in de eerste helft van dit jaar hebben we gezien wat onze ontwerpers denken hoe zulk een motor eruit zou kunnen zien. Een versie van die ideeën zal op de Villa d’Este Show eind mei worden getoond.

AC: Het is traditie dat BMW een fabrieksconcept op de Villa d’Este toont, gevolgd door Wheels & Waves in juni, en dan een jaar later met een productieversie komt die erg dicht ij dat prototype staat. Zo is dat in het verleden gegaan, gaat het ditmaal ook zo gebeuren?
TR: Ik denk dat dat een zeer goed pad is wat we hebben bewandeld – maar we zijn ook altijd in voor een verrassing!

AC: Geef me a.u.b. een tijdlijn. Is het de planning om de Cruisermarkt met een 2021 model binnen te dringen?
TR: Wat je de eerste helft van dit jaar te zien gaat krijgen is iets dat is gebaseerd op dit motorblok, net als die Japanse en Amerikaanse Customs die je al hebt gezien. Ons ontwerpteam dat door Edi Heinrich wordt geleid zal een Concept motor tonen die laat zien hoe een BMW Motorrad Cruiser er mogelijk uit zou kunnen zien. Dan zal volgens jaar tegen het eind van 2020 de productieversie worden gepresenteerd, die waarschijnlijk snel daarna op de markt zal worden gezet.

AC: Dus een 2021 model?
TR: We hebben nog geen beslissing genomen – maar je zult zeker het productiemodel in 2020 zullen zien. 

AC: De No.1 markt voor dit segment is natuurlijk de Verenigde Staten, zal jullie eerste model ook sterk op de Amerikaanse markt zijn gericht, of zal het een motor voor de wereldmarkt zijn?
TR: De Cruisermarkt in de VS is duidelijk aanzienlijk groter dan andere markten, maar we richten ons op een motor die het wereldwijd goed zal doen, dus niet specifiek aangepast op de eisen van een klant in de VS. Het zal absoluut een motor zijn die wereldwijd voor opwinding zal gaan zorgen.

AC: Je hebt het eerder specifiek als Cruiser Touring segment gedefinieerd, betekent dit dus dat het enige model dat jullie op de markt gaan zetten een Touring model zal zijn, of komen er verschillende varianten op basis van hetzelfde platform?
TR: De investering die nodig is om een compleet nieuw platform en een compleet nieuw motorblok te ontwikkelen moet duidelijk ook in commerciële zin zinnig zijn. Om alleen dat ene model te hebben zou niet slim zijn, dus zullen we verschillende versies van deze motor na verloop van tijd op de markt gaan zetten.

AC: Houden jullie het complete design in eigen huis, of gaan jullie kleine series in productie nemen van iets als de Custom ZON fiets, of misschien een iets minder extreme versie van de Revival Spaceframe, net als jullie met de R NineT Boxer Option 719 hebben gedaan?
TR: Een segment binnentreden vereist authentiek merk-DNA. Al onze Cruiser modellen zullen in onze fabriek in Berlijn worden gebouwd en we zullen onze opties openhouden om verschillende varianten daarop dat te maken. Het is altijd belangrijk om betrokken te blijven en ervoor te zorgen dat interessante dingen blijven volgen, en dat is onze intentie. 

AC: Wie denkt BMW dat deze Big Twin Cruisers zal gaan kopen. Waar richten jullie je op?
TR: De klant zal van markt tot markt verschillen, maar we zien op dit moment al dat mensen er klaar voor zijn andere merken te overwegen die nog niet lang in dit segment aanwezig zijn. Dus zien we klanten komen van de meer traditionele Cruisermerken, die al merken overwegen die daar dichtbij in de buurt komen en misschien niet in de VS zijn gevestigd. We zijn ons er absoluut ook van bewust dat BMW’s DNA en erfgoed veel bestaande BMW klanten zal inspireren te overwegen zo’n motor te kopen, dus hoeven we onze pijlen niet specifiek op een groep te richten. We willen aantrekkelijk zijn wat onze keuze aan modellen betreft en staan open voor verschillende routes om de klant te bereiken.

AC: Een van de aantrekkelijke aspecten van de Custom markt voor dealers is dat het gepaard gaat met een interessante lijn aan kleding en accessoires. Is BMW dat ook van plan?
TR: Als je naar de behoeftes in het Cruiser Touring segment vandaag de dag kijkt is het essentieel om deze opties gedekt te hebben zowel op het vlak van personaliseren van de motor als de kleding in rij-uitrusting. Je kunt er dus zeker van zijn dat we in alle behoeftes van onze klanten zullen voorzien. We zullen fabrieksopties hebben om de motor visueel en ergonomisch aan te passen, evenals kleding en andere spullen die goed in dit segment passen – we weten dat dit iets is dat klanten verwachten. 

AC: Dit is echter een totaal andere klant dan iemand die een S 1000 RR of een R 1250 GS koopt. Voorzie je de mogelijkheid dat er BMW dealers gaan komen die alleen Cruisers gaan verkopen, of zal altijd alles onder een dak blijven?
TR: Voor de te voorziene toekomst plannen we dat bestaande BMW Motorrad dealers in staat zullen zijn om toe te voegen aan wat wij onze Heritage lijn noemen, die momenteel bestaat uit onze R NineT modellen en waar dit type Cruiser aan toe zal worden gevoegd. We weten zeker dat er verschillende manieren zijn waarop je dat in de showroom kunt integreren. Er zullen dealers zijn die een andere showroom gaan toevoegen aan wat ze al hebben, omdat je dit product niet simpelweg aan de bestaande line-up kunt toevoegen om het op de juiste manier aan de klanten te presenteren. Je moet het op de juiste manier presenteren en vermarkten. We hebben veel winkels die we de afgelopen tijd hebben geopend of verbouwd, die de klant uitnodigen om te blijven, om met de dealer een praatje te maken, met vrienden te spreken en hangen, in plaats van ernaartoe gaan, de motor bekijken, kopen en weer weggaan.

AC: Dus dit is een enigszins radicale uitbreiding van BMW operatie, nietwaar? Niet alleen wat de productrange betreft, maar ook jullie klanten? Ik kan me voorstellen dat dit mooi past bij jullie doel om volgens jaar meer dan 200.000 motoren te verkopen en daarna je wat verkoop betreft op de 250.000 units te gaan richten?
TR: Ons duidelijke doel is om in 2020 200.000 motoren te verkopen en daar wordt nog steeds hard aan gewerkt. We zijn nog steeds onze toekomstige doelen aan het bespreken, maar ons primaire doel is duidelijk niet alleen een cijfer, maar om op enig moment de No.1 leverancier te zijn in de premium motorsector, en dat is waar we ons op richten. Het Cruiser segment is het No.1 ingrediënt in die premium sector, dus onze entree in dit nieuwe productsegment is voor ons onderdeel van dat doel.