Zoeken

Interview Timur Sardarov

Russische Reset

22 november 2022
Het was twee weken geleden hét onderwerp van gesprek op de EICMA in Milaan: het meest prestigieuze en historische merk van Italië, winnaar van 270 Grand Prix races, 38 rijders- en 37 constructeurstitels, was naar verluid overgenomen door KTM. Stefan Pierer, de machtigste man in de Europese motorindustrie, had zijn meest iconische merk tot nu toe ingelijfd en aan zijn lijst Europese merken inclusief KTM, Husqvarna en GasGas toegevoegd. Tijd voor een gesprek met MV’s CEO Timur Sardarov.

Italiaanse media wisten het al voor de EICMA in Milaan te melden, volgens een zogenaamd gezaghebbende bron zou Pierer de deal met MV’s huidige eigenaar Timur Sardarov op de donderdag voor de laatste MotoGP Grand Prix in Valencia op 3 november al hebben beklonken. Dit zou hem in staat stellen om de laatste race van het 2022 seizoen aan te kondigen dat MV Agusta in 2023 zou terugkeren naar de MotoGP – zei het als KTM subsidiair.

Slechts een ding klopte niet: het was niet waar. Wat daarentegen wél op 3 november werd aangekondigd was dat MV Agusta en Stefan Pierer zijn privé holding Pierer Mobility een overeenkomst hadden gesloten voor een toekomstige strategische samenwerking, waarbij KTM AG 25,1% aandeel zou verkrijgen in de MV Agusta Motor S.p.A. Volgens het persbericht waarin deze acquisitie werd aangekondigd, “Binnen het raamwerk van dit strategisch partnerschap tussen de twee Europese fabrikanten zal, Nog steeds een indrukwekkende statistiekKTM AG, een bedrijf van Pierer Mobility, MV Agusta bij de leveringen ondersteunen en de verkoop overnemen. Daarnaast zal gaandeweg MV Agusta ten dele haar gamma via het wereldwijde distributienetwerk van Pierer Mobility gaan distribueren."

MV Agusta is volledig in Russische handen sinds Timur Sardarov, nu 40, de overname door zijn familie van het historische Italiaanse merk in september 2019 voltooide, met een nieuwe financiële injectie die voldoende was om 100% eigendom te verschaffen. Tot dat moment werd aangenomen dat hij bijna 100 miljoen euro had geïnvesteerd in het verwerven van de volledige controle over MV, waarvan het grootste deel was gewijd aan de herkapitalisatie van het bedrijf na drie decennia van eigendomswisselingen tussen de Castiglioni-familie en verschillende externe belangen (Proton, Gevi Bank, Harley-Davidson, AMG), sinds de eigenaar van Cagiva, wijlen Claudio Castiglioni, het in 1991 van de familie Agusta kocht. 

De in Moskou geboren Sardarov verhuisde in 2003 naar Engeland, waar hij met zij twee daar geboren dochters van Londen zijn thuis maakte tot 2019, toen hij als teken van zijn toewijding aan MV Agusta naar Italië verhuisde. Timur is de zoon van de steenrijke oligarch Roman Sardarov, een van de 500 rijkste mannen in Rusland wiens fortuin afkomstig is van de Comstar Energy Group, een van de grootste olie- en aardgasbedrijven van het land. 

Timur Sardarov richtte in 2005 een Britse privéjet-luchtvaartmaatschappij op, maar hij verkocht deze in 2013 om zich te concentreren op zijn kapitaalvennootschap Black Ocean Investment, dat hij in 2006 had opgericht in samenwerking met de Britse partner Oliver Ripley. In 2016 ontmoette hij Giovanni Castiglioni, eigenaar van MV Agusta, als eigenaar van onder andere een Dragster RR, naast toen drie Harleys (een Sportster, een Softail en een Fat Boy) en een Ducati Diavel.  

Het klikte meteen tussen Sardarov en Castiglioni, dus Black Ocean financierde in wezen de herstructurering van MV Agusta na de laatste periode van seriële financiële onzekerheid. Sardarov nam in juni 2017 de leiding in de MV fabriek in Varese en is sinds 2019 de rechtmatige eigenaar van de prestigieuze fabrikant - net op tijd om de gevolgen van de Covid-pandemie het hoofd te bieden. Nadat hij dat had overleefd met 'slechts' een sluiting van vier weken in de fabriek van MV Agusta in Varese, was de volgende hindernis waarmee hij werd geconfronteerd de crisis in de toeleveringsketen die fabrikanten in alle landen en van elke omvang op twee en vier wielen heeft getroffen tijdens het opstartproces. En toen besloot Vladimir Poetin Oekraïne binnen te vallen, met gevolgen waar we vandaag de dag nog steeds wereldwijd mee worstelen.

Om erachter te komen wat er echt aan de hand is, zat ik met Timur Sardarov aan een glas wijn aan het einde van een lange media-dag op de EICMA Show, waar MV Agusta dit jaar geen stand had. In plaats daarvan onthulde hij zijn nieuwe 2023-modellen bij de dealer die eigendom is van het bedrijf in het centrum van Milaan. Dat wil zeggen, alle modellen behalve de eerste MV scooter in meer dan 60 jaar, de elektrische Ampelio die is ontwikkeld in samenwerking met de Taiwanese fabrikant Kymco en eerder die dag die stand was onthuld. Maar de motoren, die zeker als de sterren van de show zouden zijn geprezen als ze daar waren tentoongesteld, de viercilinder MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro en de neo-retro 921 S, evenals de uiteindelijke productieversies van de Lucky Explorer 5.5 en 9.5, werden die avond allemaal onthuld aan een leger journalisten bij MV Milano. Nadat hij voor de media had geposeerd naast Giacomo Agostini en Parijs-Dakar winnaar Edi Orioli, trok Timur zich terug in zijn privékantoor, ontkurkte een fles en schonk een glas voor ons beide. Nu was het tijd om te praten.

 

 

Door: Alan Cathcart