Interview Timur Sardarov
Russische Reset
Italiaanse media wisten het al voor de EICMA in Milaan te melden, volgens een zogenaamd gezaghebbende bron zou Pierer de deal met MV’s huidige eigenaar Timur Sardarov op de donderdag voor de laatste MotoGP Grand Prix in Valencia op 3 november al hebben beklonken. Dit zou hem in staat stellen om de laatste race van het 2022 seizoen aan te kondigen dat MV Agusta in 2023 zou terugkeren naar de MotoGP – zei het als KTM subsidiair.
Slechts een ding klopte niet: het was niet waar. Wat daarentegen wél op 3 november werd aangekondigd was dat MV Agusta en Stefan Pierer zijn privé holding Pierer Mobility een overeenkomst hadden gesloten voor een toekomstige strategische samenwerking, waarbij KTM AG 25,1% aandeel zou verkrijgen in de MV Agusta Motor S.p.A. Volgens het persbericht waarin deze acquisitie werd aangekondigd, “Binnen het raamwerk van dit strategisch partnerschap tussen de twee Europese fabrikanten zal, Nog steeds een indrukwekkende statistiekKTM AG, een bedrijf van Pierer Mobility, MV Agusta bij de leveringen ondersteunen en de verkoop overnemen. Daarnaast zal gaandeweg MV Agusta ten dele haar gamma via het wereldwijde distributienetwerk van Pierer Mobility gaan distribueren."
MV Agusta is volledig in Russische handen sinds Timur Sardarov, nu 40, de overname door zijn familie van het historische Italiaanse merk in september 2019 voltooide, met een nieuwe financiële injectie die voldoende was om 100% eigendom te verschaffen. Tot dat moment werd aangenomen dat hij bijna 100 miljoen euro had geïnvesteerd in het verwerven van de volledige controle over MV, waarvan het grootste deel was gewijd aan de herkapitalisatie van het bedrijf na drie decennia van eigendomswisselingen tussen de Castiglioni-familie en verschillende externe belangen (Proton, Gevi Bank, Harley-Davidson, AMG), sinds de eigenaar van Cagiva, wijlen Claudio Castiglioni, het in 1991 van de familie Agusta kocht.
De in Moskou geboren Sardarov verhuisde in 2003 naar Engeland, waar hij met zij twee daar geboren dochters van Londen zijn thuis maakte tot 2019, toen hij als teken van zijn toewijding aan MV Agusta naar Italië verhuisde. Timur is de zoon van de steenrijke oligarch Roman Sardarov, een van de 500 rijkste mannen in Rusland wiens fortuin afkomstig is van de Comstar Energy Group, een van de grootste olie- en aardgasbedrijven van het land.
Timur Sardarov richtte in 2005 een Britse privéjet-luchtvaartmaatschappij op, maar hij verkocht deze in 2013 om zich te concentreren op zijn kapitaalvennootschap Black Ocean Investment, dat hij in 2006 had opgericht in samenwerking met de Britse partner Oliver Ripley. In 2016 ontmoette hij Giovanni Castiglioni, eigenaar van MV Agusta, als eigenaar van onder andere een Dragster RR, naast toen drie Harleys (een Sportster, een Softail en een Fat Boy) en een Ducati Diavel.
Het klikte meteen tussen Sardarov en Castiglioni, dus Black Ocean financierde in wezen de herstructurering van MV Agusta na de laatste periode van seriële financiële onzekerheid. Sardarov nam in juni 2017 de leiding in de MV fabriek in Varese en is sinds 2019 de rechtmatige eigenaar van de prestigieuze fabrikant - net op tijd om de gevolgen van de Covid-pandemie het hoofd te bieden. Nadat hij dat had overleefd met 'slechts' een sluiting van vier weken in de fabriek van MV Agusta in Varese, was de volgende hindernis waarmee hij werd geconfronteerd de crisis in de toeleveringsketen die fabrikanten in alle landen en van elke omvang op twee en vier wielen heeft getroffen tijdens het opstartproces. En toen besloot Vladimir Poetin Oekraïne binnen te vallen, met gevolgen waar we vandaag de dag nog steeds wereldwijd mee worstelen.
Om erachter te komen wat er echt aan de hand is, zat ik met Timur Sardarov aan een glas wijn aan het einde van een lange media-dag op de EICMA Show, waar MV Agusta dit jaar geen stand had. In plaats daarvan onthulde hij zijn nieuwe 2023-modellen bij de dealer die eigendom is van het bedrijf in het centrum van Milaan. Dat wil zeggen, alle modellen behalve de eerste MV scooter in meer dan 60 jaar, de elektrische Ampelio die is ontwikkeld in samenwerking met de Taiwanese fabrikant Kymco en eerder die dag die stand was onthuld. Maar de motoren, die zeker als de sterren van de show zouden zijn geprezen als ze daar waren tentoongesteld, de viercilinder MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro en de neo-retro 921 S, evenals de uiteindelijke productieversies van de Lucky Explorer 5.5 en 9.5, werden die avond allemaal onthuld aan een leger journalisten bij MV Milano. Nadat hij voor de media had geposeerd naast Giacomo Agostini en Parijs-Dakar winnaar Edi Orioli, trok Timur zich terug in zijn privékantoor, ontkurkte een fles en schonk een glas voor ons beide. Nu was het tijd om te praten.
Door: Alan Cathcart
Orange is the new Red
AC: Timur, er is aangekondigd dat je 25,1% van MV Agusta aan KTM hebt verkocht - of is dat echt aan Pierer Industrie, wat Stefan Pierer persoonlijk zou betekenen?
TS: De aandelen zijn overgenomen door KTM, maar we hebben ze niet meteen verkocht – het geld dat we daarmee hebben opgehaald, gaat allemaal terug naar het bedrijf om het te herkapitaliseren. Ik verkoop niet alleen een deel van het bedrijf MV Agusta, het is meer een kwestie van een partnerschap aangaan met KTM als bedrijf en Stefan Pierer persoonlijk. Maar het kan natuurlijk zijn dat hij in de toekomst zou willen dat KTM een groter deel van MV Agusta als bedrijf gaat uitmaken, en als dat het geval is, zullen we dat in een later stadium bespreken.
Op dit moment geloof ik dat de structuren die we aan het opzetten zijn, MV Agusta in staat zullen stellen zeer snel winstgevend te worden, door te leunen op een grote industriële partner die een uitgebreid toeleveringsnetwerk heeft, en we gaan ook samenwerken bij het opzetten van een gezamenlijke verkoop en distributie operatie. KTM gaat MV Agusta ondersteunen bij het beheer van de toeleveringsketen en neemt de inkoopafdeling van MV over. Dit zal de aankoop van componenten van gemeenschappelijke leveranciers helpen stroomlijnen en zou MV ten goede moeten komen in termen van kostenverlaging.
AC: Zal jullie gezamenlijke verkoop en distributie alleen in de VS plaatsvinden, zoals je eerder hebt aangekondigd, of zal het zich over de hele wereld uitbreiden?
TS: Over de hele wereld, waardoor het verkoopteam van KTM de aanwezigheid van MV Agusta in motorzaken kan verbeteren. We zijn hier dus behoorlijk enthousiast over - ik denk dat we duidelijk de voordelen kunnen zien voor zowel bedrijven als de klanten van MV om dit te doen, en hoe het gaat werken.
AC: Heeft Stefan Pierer je gebeld om het gesprek te beginnen, of heb je hem gebeld?
TS: Om eerlijk te zijn cirkelde KTM altijd rond MV Agusta voordat we het kochten. Maar ik denk dat we nu meer een partnerschap hebben bereikt, omdat KTM begrijpt dat dit bedrijf moet worden geleid door een ondernemer, in plaats van door een bedrijfsleider - het heeft iemand nodig met passie voor het merk en begrip van waar onze klanten naar op zoek zijn. MV Agusta moet in die geest worden gehouden.
AC: Ja, maar in het verleden was je in de positie van Stefan Pierer, jij deed toen hetzelfde deed met de Castiglioni’s als hij nu met jou doet, voor wat betreft herkapitalisatie van het bedrijf.
TS: Absoluut, maar meneer Pierer doet het niet persoonlijk, hij doet het via de KTM-structuur, en KTM is een kolos, een bedrijf met duizenden mensen. Ik heb het gedaan als ondernemer met een persoonlijke betrokkenheid bij elk aspect van het bedrijf, en dat is een ander verhaal.
AC: Hoe vaak heb je hem ontmoet?
TS: Eigenlijk een paar keer. Ik ontmoette hem lang geleden voor het eerst, vier of vijf jaar geleden, toen ik voor het eerst bij MV betrokken was, en daarna bleef ik hem op verschillende plaatsen ontmoeten. En meer recentelijk, toen we onze distributie in de VS aan het reorganiseren waren, hebben we het gehad over dit soort samenwerkingsovereenkomsten en we hebben nu besloten om ermee door te gaan.
Zoals ik zojuist al zei, hebben we hier bij MV op dit moment twee grote problemen - de ene is de levering van onderdelen, de andere is de distributie, en ik denk dat het ondertekenen van de deal met KTM ons in staat zal stellen deze problemen met succes op te lossen. We hebben momenteel ongeveer 260 leveranciers, waarvan 70% in Italië, en het was een uitdaging om alle componenten te krijgen die we nodig hadden om weer op te starten na de sluiting door Covid, zelfs van Italiaanse leveranciers. Neem bijvoorbeeld Brembo - ze zitten in Bergamo, de zwaarst getroffen stad in Europa door Covid-19, dus hun schakel in de toeleveringsketen was altijd wankel. Maar er waren ook andere problemen - de productie werd verder verstoord omdat we verschillende nieuwe modellen hadden geïntroduceerd. Zo komen bijvoorbeeld de carbonfiber onderdelen van de Superveloce uit India, dat een zeer strikte lockdown had. We begonnen met de assemblage van dat model, maar de carbon onderdelen kwamen niet, dus nu hadden we alleen nog maar gedeeltelijk gemonteerde Superveloces. Toen kwam er plotseling veel carbon, dus we moesten onze achterstand inlopen door die motoren af te monteren zonder achterop te raken bij andere modellen!
We vergeten vaak dat dit jaar begon met Omicron - ik weet dat het lang geleden lijkt, maar daarmee begon het jaar goed. Toen dat eenmaal voorbij was, was het tweede deel van het jaar erg moeilijk vanwege problemen met het aanbod en de vraag. We hoopten dit jaar veel meer fietsen te produceren dan we konden doen, vanwege de verschillende logistieke problemen, China, de oorlog in Oekraïne, en nu is er inflatie en de levering van onderdelen. Elke dag sinds ik dit bedrijf als CEO overnam, was dit altijd een probleem. En daarom ben ik een partnerschap aangegaan met een groot bedrijf, met een grote industriële partner als KTM - het maakt mijn leven gemakkelijker. Ik wil me concentreren op het ontwikkelen van het bedrijf, op het beter en efficiënter maken van het bedrijf - maar het is heel moeilijk om dit te doen als je constant nadenkt over de vraag of we onze wielen per vliegtuig of per boot vanuit China moeten verschepen!
AC: Met dit cashflowprobleem, veroorzaakt door het onvermogen om complete motoren naar klanten te verzenden, moet je dan kiezen wie betaalt krijgt en wie niet, wat het oude probleem van Castiglioni was?
TS: Zeker, en zo wil ik niet zijn, want voor mij is mijn allerbelangrijkste interesse - en ik weet dat het een beetje naïef klinkt, maar het is echt waar - MV Agusta. Ik wil dat MV Agusta sterk is, en ik denk dat deze samenwerking met KTM hiervoor zal zorgen door ook onze distributie drastisch te verbeteren. Dit was wat ons in de eerste plaats bij elkaar bracht, en onze overeenkomst met KTM om de distributie van MV in de VS te verzorgen was de eerste stap in ons partnerschap. Om het niveau van exclusiviteit rond onze producten te behouden, moeten we niet alleen geweldige fietsen produceren, we moeten ook zorgen dat alles rond het product, de dealer, de klantervaring, de after-sales service, de accessoire-lijn, de lifestyle-aura - ook allemaal perfect is.
En dan is er nog iets - het bedrijf is goed door Covid gekomen, maar nu is er een oorlog waarin Rusland een belangrijk aandeel heeft. Ik ben een Rus en ik kan me eerlijk gezegd hier niet van losmaken, van dit handicap. Het maakt niet uit dat ik de beslissing om ten oorlog te trekken kan bekritiseren, zoals ik deed in een brief aan ons personeel, of dat ik zoveel jaren in Londen heb gewoond en nu in Italië - ik word nog steeds als een Rus gezien, en dat brengt het bedrijf in gevaar.
Daarom wilden we niet alleen geld inzamelen door een partnerschap aan te gaan met een andere investeerder, maar wilden we ook de bedrijfsbasis van MV Agusta diversifiëren, zodat dit bedrijf niet wordt gezien als volledig gecontroleerd door een Russische familie. We hebben veel met andere mensen gesproken en sommige deals die ze aanboden waren aantrekkelijker dan de samenwerking die we met KTM zijn aangegaan.
AC: Gesprekken met andere motorfabrikanten?
TS: Met andere bedrijven, met andere investeerders, ja. Maar uiteindelijk zal KTM de toekomstige stabiliteit van MV Agusta verzekeren, gezien het feit dat we het contractueel eens zijn over de principes waar MV Agusta de komende vijf jaar heen moet - en ik blijf hier om ervoor te zorgen dat dat gebeurt.
AC: Dus je blijft MV Agusta runnen?
TS: Jazeker. Natuurlijk zou ik graag willen dat KTM me helpt en samenwerkt, maar uiteindelijk kan MV Agusta niet worden gerund door een ingehuurd bedrijfspersoon, het moet iemand zijn die in het bedrijf investeert, die het merk begrijpt. Want als je daar alleen een manager neerzet om het te runnen, zal niemand om dit merk geven, omdat de persoonlijkheid van de CEO of de familie die het in eigendom heeft sterk verbonden is met de creatie en de passie van de producten.
AC: Is dit waarom je hebt besloten om een partnerschap aan te gaan met een motorfabrikant, in plaats van met andere externe investeerders uit de financiële sector?
TS: Ja, absoluut. En ik ben er vrij zeker van dat KTM dit ook begrijpt. Wij bedenken het product en vervaardigen het, maar zij zorgen voor de componenten om dit te doen, en nemen ook de distributie naar de klanten voor hun rekening. We zijn het bedrijf aan het resetten en kunnen ons nu concentreren op waar we goed in zijn.
Nieuw netwerk
AC: Hoe worden de MV Agusta motoren door KTM verkocht? Zal het via KTM-dealers zijn of zal KTM een netwerk van zelfstandige MV Agusta-dealers opzetten?
TS: We gaan samen een netwerk ontwikkelen, dus het zullen multi-brand dealers zijn of zelfstandige dealers, afhankelijk van het land, maar het zal zeker leiden tot betere dealers in het algemeen. Ik hoop dat sommige van onze bestaande dealers bij ons blijven, want velen van hen hebben zwaar geïnvesteerd in MV. Ik ben ze daar erg dankbaar voor en ik zal ervoor zorgen dat ze nog steeds deel uitmaken van onze familie. Maar sommige andere dealers hebben gewoon niet gepresteerd, dus die laten we gaan.
AC: De belangrijkste potentiële markt voor MV Agusta is de VS, maar het merk is daar altijd zeer beperkt aanwezig geweest ondanks dat de motoren die Amerikaanse klanten aanspreken. Denk je dat KTM je in feite in staat zal stellen om de positie op de Amerikaanse markt veilig te stellen die MV eigenlijk al die tijd had moeten hebben?
TS: Dat is het belangrijkste element van deze nieuwe strategie, die in het belang is van zowel KTM als MV Agusta om te bereiken - onze belangen zijn duidelijk afgestemd op het uitbreiden van onze aanwezigheid in de VS. We willen volume krijgen, we willen beter verkopen en we willen meer verkopen.
AC: In hoeverre zal de betrokkenheid van KTM het Italiaanse element in het merk MV Agusta verzwakken?
TS: Helemaal niet. CRC zal onze nieuwe modelstrategie blijven definiëren.
AC: Dus toekomstige MV Agusta-modellen zullen in Italië blijven worden ontworpen?
TS: 100%.
AC: Zullen de motoren ook in Italië blijven worden geproduceerd?
TS: 100%. Het zou dom zijn om te denken dat Italiaanse producten die het erfgoed, de traditie en de stijl van dit land bevatten, ergens anders geproduceerd kunnen worden. Alleen Italianen kunnen Italiaanse producten ontwerpen en ze moeten in Italië worden gemaakt - en dit is vele malen bewezen door verschillende fouten die bepaalde mensen hebben gemaakt. Aston Martins zouden in het VK moeten worden geproduceerd, Porsches in Duitsland, Ferrari's in Italië en Bugatti's in Frankrijk, en hetzelfde geldt voor Italiaanse motorfietsen die hier worden bedacht.
AC: Is technische ontwikkeling echter iets anders, omdat KTM een extreem sterke R&D-afdeling heeft? Zou het niet verstandig zijn om dat te gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe MV Agusta-producten?
TS: 100% zullen we dat doen. We gaan natuurlijk alles delen wat met technologie te maken heeft – daar zie ik geen probleem in. Nogmaals, we staan super open voor het verbeteren van de manier waarop we het bedrijf runnen - we zullen verbeteren, we zullen beter worden, we hebben veel respect voor de vaardigheden en technische knowhow van KTM, en we staan er erg open om het te delen. Maar alles wat te maken heeft met de sterke DNA-punten van MV Agusta moet blijven - door KTM, door ons, door iedereen die met een van ons werkt. Want de enige manier waarop MV Agusta financieel kan worden gedijen, is door de kwaliteit van zijn DNA, en dit hele DNA kan alleen worden gemaakt door MV Agusta.
AC: Vermoedelijk zal dit ook van toepassing zijn op de Lucky Explorer Allroad modellen die je aan het ontwikkelen bent? Je werkt nu samen met KTM, 's werelds nummer één offroad-fabrikant, blijf je de Lucky Explorer modellen volledig in eigen huis ontwikkelen of gebruik je de offroad-expertise van KTM?
TS: We zullen zeker overleggen over dit soort ontwikkelingen - we staan er absoluut voor open om dit te doen als het ons in staat stelt een superieur product te produceren. Maar de Lucky Explorer 9.5 is een ander soort model dan alles wat KTM tot nu toe heeft gemaakt - ze hebben nog geen equivalente modellen, omdat die van ons een andere filosofie hebben, een ander offroad-DNA. Maar we zullen zeker meer leren over dit marktsegment, hoewel ik zou zeggen dat er momenteel geen KTM offroad modellen vergelijkbaar zijn met ons LXP-duo.
AC: Wanneer begin je met het leveren van de 5.5 LXP aan klanten?
TS: Eind maart, de 9.5 zou een maand later moeten komen.
AC: Waar verwacht je dat MV Agusta over drie jaar staat, met de samenwerking van KTM?
TS: Ik verwacht dat we onze productieaantallen hebben verdrievoudigd, financieel solide en op weg zijn naar de prestatiedoelstellingen voor 2027 die we met KTM zijn overeengekomen.
AC: Als Stefan Pierer naar je toe komt en zegt: "Ik wil MV Agusta terugbrengen naar de MotoGP", zelfs als dat in vorm gaat van een KTM met MV Agusta logo, wat zeg je dan?
TS: Natuurlijk - waarom niet, zolang het geen invloed heeft op het DNA van de straatfietsen van onze klanten.
AC: Oké - maar wat gebeurt er dan als Herr Pierer naar je toe komt en zegt: "Ik wil 100% van MV Agusta kopen"?
TS: Ik herhaal, met alle respect voor KTM, MV Agusta moet een individuele ondernemer hebben die het beheert, niet de manager die hij zou moeten installeren om het bedrijf voor hem te leiden - hij heeft het veel te druk om dit te kunnen doen zelf , ook al zou hij daar persoonlijk toe in staat zijn.
AC: Zou je zeggen dat jullie op dezelfde golflengte zitten?
TS: Ik denk dat we elkaar begrijpen - ik heb enorm veel respect voor wat Stefan voor KTM heeft gedaan en ik kijk voortdurend uit om hem samen te werken en van hem te leren.
AC: Hij heeft een grote entree gemaakt op de elektrische markt en vandaag heb je de eerste elektrische scooter van MV ontdekt, de Ampelio, die je samen met Kymco hebt ontwikkeld. Zal de samenwerking worden voortgezet, los van KTM?
TS: Natuurlijk zal het – ja. Het is niet in ons belang of dat van KTM om een van onze projecten te laten vallen als die al halverwege zijn. En ook, KTM is nog niet echt van scooters, terwijl Kymco een van de beste scooterfabrikanten ter wereld is. We zijn erg blij met deze samenwerking en kijken er naar uit om deze voort te zetten.