Zoeken

Interview Stefan Pierer - deel 1: PIERER Mobility AG

Verkooprecords

2 april 2023

Alan Cathcart: Stefan, in 2022 behaalde PIERER Mobility voor het twaalfde jaar op rij recordverkopen, met een stijging van 19% ten opzichte van 2021. Maar had het nog beter gekund als er geen problemen waren met de levering van componenten?

Stefan Pierer: Ja, het spijt me te moeten zeggen dat we in het eerste halfjaar van 2022 15.000 units hebben verloren, doordat onze #1 elektronica-toeleverancier Bosch een soort triagesysteem hanteerde, waardoor ze de levering van alle bestellingen met 30% verminderden. Dus we kregen 70% van wat we bij hen hadden besteld en misten 30%, wat in totaal gelijk is aan 15.000 straatfietsen waarop klanten zaten te wachten. Dus excuses aan hen - maar het overmacht. Anders hadden we misschien een omzetstijging van 35% gehad in plaats van slechts 19%! En dan was er nog de enorme vraag naar zowel de nieuwe halfgeleiders van vijf nanometer als het oude type van twintig nanometer. Ze stopten de productie van de 5nm-versies om de hoeveelheid van de 20nm-versies te vergroten, maar we hadden nog steeds een beperkte beschikbaarheid.

 

Alan Cathcart: Heeft de oorlog in Oekraïne ook uw productie beïnvloed?

Stefan Pierer: Niet in de motorbranche, meer voor de auto-industrie, want daar zijn een aantal specifieke toeleveringsbedrijven gevestigd. Kabelbomen voor auto's en dergelijke werden dus zwaar getroffen, maar niet voor motorfietsen. Op de korte termijn was de stijgende prijs van energievoorraden een punt van zorg, hoewel dat eindelijk aan het verminderen is, maar de eerste helft van vorig jaar was de ongelooflijke, belachelijke stijging van de transportkosten als gevolg van de beperkingen in de toeleveringsketen een serieus probleem. We hadden dus tweecijferige kostenstijgingen voor luchtvracht, en zeevracht was tot wel acht keer duurder! Normaal zou een 40-voets container van China naar Rotterdam of Hamburg ongeveer $ 3.000/3.500 kosten, maar een jaar geleden was dat $ 24.000! En als je het logistieke bedrijf vroeg: "Hé, serieus?" ze zouden antwoorden: "Wilt u de goederen krijgen of niet? Anders hebben we een andere klant voor die zending.” Gek!

 

Alan Cathcart: Dus hadden deze problemen invloed op de omvang van uw personeelsbestand? Hoeveel mensen heb je nu in dienst?

Stefan Pierer: Nee, we hebben het totale personeelsbestand het afgelopen jaar met 16% uitgebreid met 839 nieuwe medewerkers, dus nu hebben we in totaal 6.088 mensen in dienst – ongeveer 5.000 hier in Oostenrijk en 1.000 in het buitenland. Zoals iedereen hebben we wat problemen gehad met werving, maar we doen het een beetje beter dan anderen omdat we gemiddeld de hoogste lonen en salarissen in de sector hebben, dus voor ons is het gemakkelijker om te werven, maar het is nog steeds een uitdaging. 

Omdat we een ontslagpercentage hebben van ongeveer 5%, wat normaal is, betekent dit dat we, om het personeelsbestand met in totaal met 800 mensen te vergroten, in totaal 1100 mensen moesten vinden! Dat is dus een serieus probleem, maar de omvang van ons bedrijf en de naamsbekendheid van het product maken het gemakkelijker om te werven in vergelijking met andere sectoren. Trouwens, ongeveer 1.200 medewerkers of 20% van het personeelsbestand houdt zich bezig met productontwikkeling!

 

Alan Cathcart: Hoeveel van de 376.000 eenheden die je in 2022 hebt afgeleverd, waren onroad en offroad?

Stefan Pierer: 40% was offroad en 60% straat. We hebben dus drie merken en we kopiëren wat de auto-industrie doet, zoals Volkswagen, dus gebruiken we dezelfde motor met verschillende deksels met het merk KTM of Husqvarna of GASGAS. Toen ik hiermee in 2013 startte, was ik bezorgd over de reactie van klanten, maar het werkt prima. Ik behield mijn marktaandeel bij KTM en ik nam met de andere merken marktaandeel over van de Japanners. Misschien wil niet iedereen op de marktleider rijden, maar hij of zij wil een Europees product kopen, en hier was het jonge Spaanse merk GASGAS een grote hulp, omdat dat 8% tot 10% goedkoper is geprijsd dan het equivalent KTM. Het is voor de jongere rijders die niet de financiële steun van oma hebben, maar ze krijgen dezelfde prestaties als een KTM, plus de heel andere look en merkwaarden. En voor de beoogde klant is het perfect - vooral nadat Sam Sunderland vorig jaar de Dakar Rally op een GASGAS won, wat het merk bij hen een grote geloofwaardigheid gaf.

 

Alan Cathcart: Dus zal GASGAS evolueren naar een onroad fabrikant?

Stefan Pierer: Zeker, ja.

 

Alan Cathcart: Dezelfde modelplatforms gebruiken als KTM?

Stefan Pierer: Het hangt ervan af - dit is een jonger publiek, onthoud dat, maar we staan nog maar aan het begin. We hebben het heel snel geprobeerd met het LC4-platform, maar misschien was dat verkeerd omdat we dat segment sowieso domineren - het is onze basis en door meer complexiteit te creëren, concurreer je met jezelf. Maar zeker, vroeg of laat zul je een straatlegale GASGAS Supermoto of Naked-modellen tegenkomen, en dit merk zal op korte termijn ook het tweecilinder middensegment betreden.

 

Alan Cathcart: Was dit dus het doel om in 2022 Moto 3 te gaan racen en het te domineren - het was een redelijk succesvolle onderneming met GASGAS 1-2 in het kampioenschap?

Stefan Pierer: Ja, inderdaad erg succesvol, en nu gaan we door naar Moto 2 en MotoGP. De Spaanse fans zijn erg blij met hun eigen merk op topniveau.

 

Alan Cathcart: Waarom heb je Aspar gekozen om je Moto 3- en Moto 2 GASGAS-teams te leiden?

Stefan Pierer: Omdat we een lange relatie met hem hebben gehad, en ik zou zeggen dat er veel aasgieren in de racewereld zijn, maar hij is een van de serieuze. Hij is het zeldzame voorbeeld van een ex-racer, een ex-wereldkampioen, die goed werd in zakendoen. We mogen hem, hij is zeer betrouwbaar en hij is ook goed geïntegreerd in onze grote familie - met de drie merken runnen we het als een familie. Elk kind heeft zijn eigen karakter, maar hij wordt nog steeds geleid door de ouders.

 

Alan Cathcart: Nou, er was een vierde merk in 2022, toen CFMoto debuteerde in de Moto 3. Zie je ze qua niveau groeien zoals GASGAS?

Stefan Pierer: Ja, we hebben ze ervan overtuigd dat ze mee moesten doen om een grotere naamsbekendheid te creëren. Moto 3 is de goedkoopste manier om dit te doen - in Moto 2 kost het tijd, maar het heeft geholpen. Nu gaan we met de distributie ervan beginnen in Europa in 2023, dus misschien moeten ze over twee of drie jaar een Moto 2-team beginnen.

 

Alan Cathcart: Het lijkt erop dat de relatie tussen CFMoto en PIERER Mobility de laatste tijd veel hechter is geworden. Bent u nu eigenaar van een deel van hun vermogen, dus maken zij deel uit van de PIERER Mobility-familie? 

Stefan Pierer: Niet helemaal - we bezitten 49% van de joint venture met hen die we vier jaar geleden hebben opgezet, en als onze bijdrage aan het eigen vermogen hebben we intellectueel eigendom ingebracht met betrekking tot ontwerp en engineering. Als je naar China gaat en intellectueel eigendom meeneemt, moet je daar vooraf een prijskaartje aan hangen, anders doe je het toch maar gratis weg! De Chinezen willen de wereld regeren, dus omgaan met hen en hen te begeleiden in een joint venture is een zekere uitdaging.

 

Alan Cathcart: Wat je de afgelopen tien jaar behoorlijk goed hebt geleerd, denk ik!

Stefan Pierer: Ja, we doen ons best, maar Covid-19 hielp niet, want drie jaar lang heb ik ze niet kunnen bezoeken en ook geen van mijn mannen, dus pas nu gaan onze eerste teams daarheen, beginnend in maart. Helaas is de beschikbaarheid van vluchten echter zeer beperkt - vliegtickets naar China waren drie keer zo duur als voorheen, maar zo werkt het. Maar het wordt weer normaal en ze hebben geweldig werk geleverd door de joint venture-hub te creëren voor onze modellen in de middenklasse. De kwaliteit van de fabricage is extreem hoog - echt, volledig vergelijkbaar met het maken ervan in Oostenrijk.