Zoeken

Interview Stefan Pierer - deel 1: PIERER Mobility AG

China en India

2 april 2023

Alan Cathcart: Zullen alle toekomstige middenklasse KTM-, Husqvarna- en GASGAS-tweecilindermodellen in China worden gemaakt?

Stefan Pierer: Dat is het plan - ze worden gemaakt in China en de premium fietsen hier in Oostenrijk. Ik maak onderscheid tussen premium- en instapmodellen uit de middenklasse. De meer prijsconcurrerende modellen komen uit China en de premium fietsen komen hier vandaan. Ik was in januari echter in India en het lijkt erop dat nu zelfs de tweecilindermotoren daar gemaakt kunnen worden, wat erg handig is.

 

Alan Cathcart: Ik dacht dat je toekomstige strategie was dat CFMoto zich zou concentreren op het produceren van tweecilinder middensegment modellen, en Bajaj in India de eencilinders. 

Stefan Pierer: Ja, dat was een tijdje onze strategie. Maar de komende twee jaar zal de twin zeker ook in India worden gemaakt.

 

Alan Cathcart: Dus dit wordt de RC490 500cc paralleltwin waar je al een paar jaar aan werkt?

Stefan Pierer: Nee, het wordt de 790 – waarom zou ik alles opnieuw moeten uitvinden?! Misschien noemen ze het de 690 of zoiets als BMW, maar dat is geen probleem. Chinese producten hebben geen kans in India, waar ze een Indiase herkomst moeten hebben. Als je komt opdagen met een model van Chinese makelij kun je het vergeten. 

De 500-klasse is voor mij geen interessante categorie meer, dus zijn we gestopt met de RC490 omdat we de 790 een beetje naar beneden halen. We hebben het dus over de 690 of 650 - en dat is beter voor de marketing, want meer is altijd beter dan minder! Ook de prijsstelling is altijd een probleem. Het is gemakkelijker om een bevredigend prijskaartje te maken met een 650-model dan met een 500. Een 500 is een instapfiets.

 

Alan Cathcart: Dus je zegt dat de 790 paralleltwin KTM binnen twee jaar in India zal worden gemaakt?

Stefan Pierer: Zeker - we beginnen al met de discussie over hoe we dit kunnen bereiken, en met welk soort oplossing voor wat betreft de leveranciers van componenten, maar het komt eraan. We zullen de 790 daar zeker laten bouwen, en de Naked-fiets zal zoals gewoonlijk de eerste zijn.

 

Alan Cathcart: Zullen deze alleen voor India zijn, of zullen ze ook op westerse markten worden verkocht?

Stefan Pierer: Het idee is dat India zorgt voor India, Nepal, Sri Lanka, Indonesië - het is afhankelijk van prijsgevoeligheid en geografische nabijheid.

 

Alan Cathcart: Maar voor Australië, dat geografisch dezelfde afstand tot India en China heeft, zouden zulke modellen dan uit India komen?

Stefan Pierer: India, ja, zeker India. Voor Aziatische markten loopt China echter voorop omdat de Chinezen zo snel zijn - ik ben serieus onder de indruk. Zij zijn wereldkampioen kopiëren, maar wel van een hoog niveau. In minder dan twee jaar tijd hebben we ons volledige 790-platform aan hen overgedragen met een 100% toeleveringsketen in China, en het werkt heel goed - de kwaliteit is uitstekend. We beginnen dus dit jaar met de distributie van CFMoto voor heel Europa, wat de eerste stap is die we hebben afgesproken op basis van de intellectuele overdracht van het platform. We zorgen dus voor de import naar Europa van alle CFMoto-producten op basis van een KTM-motorplatform.

Alan Cathcart: Hoe zit het met andere landen, zoals Noord-Amerika of Australië?

Stefan Pierer: Dat hangt ervan af. Misschien doen we Latijns-Amerika, maar we moeten het bespreken. Wat we hebben afgesproken, is dat Europa onze thuismarkt is, dus we zullen zorgen voor CFMoto-producten die in China zijn gemaakt met een KTM-motor, en ik denk dat in de toekomst de echte concurrentie voor dit soort instapmodellen niet meer uit Japan komt, maar uit China. Afgelopen november was ik slechts één dag in EICMA en ik bezocht drie stands naast de onze - CFMoto, Benelli en Voge, de joint venture-partner van BMW. Wat ik daar heb gezien, heeft me overtuigd dat in de toekomst hier de echte concurrentie vandaan zal komen in de instap- en middenklasse. Gelukkig hebben we een alliantie met een van de drie toonaangevende Chinese merken!

 

Alan Cathcart: Ik begrijp dat CFMoto een nieuwe fabriek heeft gebouwd in Hangzhou om deze uitbreiding mogelijk te maken?

Stefan Pierer: Ja, het is onze joint venture-fabriek van CFMoto en KTM, met een capaciteit van ongeveer 50.000 units per jaar, en vorig jaar hebben we er al bijna 20.000 gemaakt, ondanks dat het coronavirus nog steeds aanwezig is in China. Het is een mooi resultaat en ik ben onder de indruk, dus nu gaan we versnellen.

 

Alan Cathcart: CFMoto staat naar verluidt op het punt om twee modellen met grote capaciteit te lanceren, een 1000cc V4 superbike en een 1279cc Super Naked! Zijn deze afgeleid van KTM-modellen – in het geval van de V4, van je RC16 MotoGP-machine?

Stefan Pierer: De Chinezen zijn erg agressief en erg dapper, ze zijn van wereldklasse in het kopiëren en aankondigen van nieuwe showmodellen! Ik weet niet wie ze kopieerden met deze ideeën, maar ze hebben niets met ons te maken.

 

Alan Cathcart: Maar als deze modellen op de markt komen, en het is mogelijk dat ten minste één van hen dat zal doen, verkoopt u deze dan via uw dealers?

Stefan Pierer: Laten we eens kijken hoelang het duurt om dergelijke modellen productieklaar te maken, dan kunnen we bespreken wat we moeten doen!

 

Alan Cathcart: Klopt het dat een aantal in India geproduceerde KTM-modellen nu de grens van een miljoen heeft overschreden?

Stefan Pierer: Ja, dat was de reden dat ik daar in januari was, het was de mijlpaal van één miljoen producties.

 

Alan Cathcart: Gefeliciteerd - maar is je relatie met Bajaj nog steeds zo sterk als vroeger in het licht van je groeiende alliantie met CFMoto?

Stefan Pierer: Tussen Rajiv Bajaj en mij is het een echte vriendschap geworden. Het is een win-winsituatie voor ons allebei, en als we het allebei goed doen, profiteert hij ervan en visa versa. Zonder Bajaj hadden we de totale productie nooit op het niveau gebracht waarop we nu zijn.

 

Alan Cathcart: Zal Bajaj naast zijn eigen producten alleen fietsen van het merk KTM voor je maken?

Stefan Pierer: Nee, Rajiv doet nu ook Husqvarna voor ons, en dan probeert hij al vele jaren iets te doen met Triumph, dat hopelijk later dit jaar of volgend jaar eindelijk op de markt komt. Ze praten al sinds 2016 met elkaar en zouden nu hun eerste joint venture-model lanceren, maar het lijkt erop dat dit op zijn vroegst in de herfst van dit jaar zal zijn, omdat ze wat meer onderzoek hebben gedaan en de styling, of zoiets.

 

Alan Cathcart: Is de nauwe relatie tussen Triumph en Bajaj een probleem voor jou?

Stefan Pierer: Nee, ik hou van competitie, het houd je in leven, houd je fris!

 

Alan Cathcart: Het is echter concurrentie binnen een gevestigd partnerschap.

Stefan Pierer: Kijk, ik doe hetzelfde met CF Moto, dus het komt allemaal in evenwicht.

 

Alan Cathcart: Dus als meneer Bajaj uiteindelijk de controle over Triumph overneemt, wat mogelijk lijkt, zou dat geen probleem voor je zijn?

Stefan Pierer: Nee, ik weet al een tijdje dat dat zijn langetermijnstrategie is – we hebben het besproken. Ik heb de laatste tijd zelf zoveel acquisities gedaan, maar nu Rajiv - het is jouw beurt! Jij bent de expert in het regelen van zaken met je voormalige heersende natie, niet deze man uit Oostenrijk! Dus veel succes ermee.

 

Alan Cathcart: Als we naar iets heel anders kijken, is het waar dat KTM een RC890 tweecilinder sportmotor met volledige kuip ontwikkelt als 2024 model?

Stefan Pierer: Ja, dat klopt. Ik denk dat ‘ie over ongeveer anderhalf jaar vanaf nu wordt worden gelanceerd, als 2025 model.

 

Alan Cathcart: Gezien KTM’s mantra 'Ready to Race' is, ga je daarmee dan racen in het WK Supersport?

Stefan Pierer: Het zou kunnen gebeuren, maar eerst moeten we uitzoeken of de motor competitief is of niet, want dit is nu een pk-klasse waar de regels altijd veranderen. Maar tot slot, als het kan, waarom niet? Want hoewel we ons nu richten op de MotoGP, en dat is serieus, willen we met dergelijke motoren terugkeren naar het racesegment voor klanten. We deden bijvoorbeeld altijd mee in de Supersport 300 en willen daar nu sterker terugkomen.

Vorig jaar stonden er in deze klasse maar een paar KTM's op de grid omdat we met de fabrieksondersteuning waren gestopt. Maar voor volgend jaar, voor modeljaar 2024, brengen we een hele nieuwe generatie van onze gezamenlijke producten uit India. Dus alle nieuwe motoren, alles. Er komt zeker een geheel nieuwe RC 390, dus maak je borst maar vast nat!

Deel 2 gaat over e-mobiliteit. Dat artikel is hier te lezen.