Zoeken

Exclusief: interview Timur Sardarov - Russisch redder MV

Russisch ondernemer

26 mei 2018

“Ik ben geboren in Rusland, maar ben ongeveer 14 jaar geleden naar Engeland verhuisd, dus Londen is nu mijn thuis. Mijn vader is een industrieel die de laatste dertig jaar in de olie en natuurlijk gas raffinaderij heeft gewerkt. Ik begon zelf in 2005 een private Jet luchtvaartbedrijf en dat groeide snel met klanten voornamelijk uit het Oost Europa, Rusland, India en het Midden Oosten, tot in 2008 de wereldwijde crisis kwam en daarmee soms zware tijden. Ik verkocht het bedrijf in 2013 en startte een kapitaalvennootschap in de technologie sector. Ik ben een paar jaar geleden getrouwd en we hebben twee kinderen die in Groot Brittannië zijn geboren, dus dat is waar ik me nu heb genesteld. Ik geniet er echt van daar te wonen en ik hou zelfs van het weer – maar niet van de kosten van levensonderhoud, want Londen is heel erg duur!”

 “Twee jaar geleden ontmoette ik Giovanni Castiglioni via gezamenlijke vrienden in hier Italië. Ik had zelf al een MV Agusta – Ik heb een geweldige one-off Dragster RR in Londen, evenals een paar andere fietsen, waaronder drie Harleys, een Sportster, een Softail en een Fat Boy, en een Ducati Diavel die helaas recent is gestolen. Dat was erg jammer want het was mijn favoriet, ik ben namelijk geen sportrijder, ik ben een cruiser – hoewel ik wel een paar trainingen op het circuit heb gedaan en niet onverdienstelijk. Ik zou eigenlijk een paar van mijn motoren naar hier in Varese moeten brengen, want ik ben tegenwoordig zoveel hier en MV Agusta maakt geen cruiser!”

“Voordat ik Gio ontmoette, had ik niet overwogen om in de motorindustrie te investeren omdat het buiten mijn expertise lag. Ik ben ook niet over een nacht ijs gegaan, het heeft ons bijna 18 maanden gekost – ‘ons’ zijnde mezelf en mijn partner in Black Ocean, Oliver Ripley, die Brits is. Dat komt omdat toen we Gio ontmoetten, liep het conflict met AMG Mercedes-Benz hoog op en had MV net surseance van betaling aangevraagd. We wisten echter niet of de rechtbank de reorganisatieplannen van Gio goed zou keuren of niet en in de tussentijd waren de verkoopcijfers van MV in een vrije val geraakt en ging de relatie met toeleveranciers er op achteruit. Veel van hen zijn Aziatische bedrijven en zij hadden geen flauw idee wat er aan de hand was. Hoewel MV aan belangrijk bedrijf is qua wereldwijde prestige is het geen groot bedrijf, en toeleveranciers in Azië kijken heel anders tegen dat soort zaken aan dan die in Italië zelf. Voor bedrijven met een miljarden omzet zijn we een erg kleine klant.”

“Hoe dan ook, Oliver en ik tekenden de overeenkomst met Giovanni in november 2016 en het bedrijf kreeg rechtelijke bescherming in maart 2017. We tekenden de finale overeenkomst vorig jaar juli, hoewel alles afhing van of de voorgestelde reorganisatie door de rechtbank zou worden goedgekeurd. Dit werd eindelijk in december gezekerd, maar ik ben al vanaf juni hier in Varese begonnen te werken, bijna een jaar geleden nu – oorspronkelijk voor twee weken per maande, maar inmiddels woon ik min of meer permanent hier, want ik ben ongeveer drie weken per maand bij MV Agusta. Ik wou dat ik mijn kinderen vaker kon zien dan nu.”

Onze deal met Giovanni is dat we haast bijna gelijkwaardige partners zijn – hij heeft een meerderheid van 51% in de MV Agusta Holding, het moederbedrijf dat 100% eigenaar van MV Agusta Motor is, en Black Ocean heeft de resterende 49%. Ik wil niet onthullen hoeveel geld met de deal gemoeid is geweest, maar we hebben 50% meer investeringen gedaan dan de rechtbank had geëist, om zaken soepeler te laten verlopen. AMG Mercedes-Benz had 25% aandeel in MV Agusta Motor en zodra de positieve beslissing van de rechtbank een feit was trokken zij zich terug. Voor hen, als belangrijk globaal bedrijf, was het belangrijkste het risico op reputatieschade. Als zij zich hadden teruggetrokken en dientengevolge MV onderuit was gegaan, was dat slechte PR voor Mercedes-Benz geweest. Eenmaal het kapitaal geherstructureerd waren ze vrij om te gaan en dat deden ze.”

“Giovanni’s vaardigheden liggen in het product, hij is een absoluut ongekend visionair op het vlak van design, waar mijn expertise meer op het technische vlak ligt, evenals marketing en verkoop – dat is waar ik goed in ben. Dus ik weet hoe de tech wereld werkt, en een van de redenen waarom ik naar MV ben gegaan is een nieuwe manier op te zetten om deze motoren te verkopen en hoe informatie vanuit de markt te verzamelen om beter de verkopen, als onderdeel van een meerjarenplan om MV Agusta als bedrijf te ontwikkelen. Ik geloof dat tweewieler mobiliteit systemen een heldere lange termijn toekomst hebben die ik graag wil ontdekken. Ik begrijp waar de problemen bij MV zijn ontstaan en wat de werkelijke zaken waren waarmee het bedrijf werd geconfronteerd. En ik dacht dat mijn vaardigheden van toepassing en een aanvulling op die van Giovanni en dat we samen in staat moesten zijn iets te creëren dat MV Agusta nog nooit heeft gezien.”