Zoeken

Exclusief: interview Timur Sardarov - Russisch redder MV

Nieuwe doelen

26 mei 2018

“Ons primaire doel voor dit jaar, 2018, is alles stabiliseren, van productie tot het verkoop netwerk – terug naar normaal na twee turbulente jaren en zoveel onzekerheid voor wat het voortbestaan van het bedrijf op de lange termijn aangaat. Het is niet alleen een kwestie van geld, het is ook een zaak van productie. Vergeet niet dat het bedrijf door AMG was gepositioneerd om te groeien naar 15.000 units per jaar, wat terugliep naar 3.000 motoren vorig jaar en 5.000 dit jaar. Dit is een bedrijf dat een break-even point heeft bij 2.500 motoren, dus alles daarboven is winst. We hebben het gamma geherpositioneerd voor wat betreft kwaliteit, we zijn van goedkopere naar duurdere modellen gegaan en die vragen een andere manier van produceren. Dat is waarom de hele ketting van toeleveranciers zelf ook moest reorganiseren om conform onze behoeften te produceren, niet conform behoeftes die door het vorige management tot stand waren gebracht.”

“We wilden echter geen productieplafond van 5.000 units – want we willen jaarlijks groeien, conform de vraag vanuit de markt. We willen door de markt gedreven worden, dus gaan we veel dingen doen om er zeker van te zijn dat we weten hoe we die vraag kunnen voorspellen, om in staat te zijn te bepalen hoeveel motoren we produceren. Verkoop minder, maar verkoop beter. Ik bedoel, we produceren nu 5.000 motoren dit jaar, maar misschien zijn dat er het jaar erop 7.000 of 8.000, dat hangt allemaal af van hoeveel beter we ze gaan verkopen. We hadden dit jaar veel meer motoren kunnen verkopen als we de productie op de rit hadden gehad, en we hebben meer potentiële orders gehad dan we momenteel kunnen vervullen – ongeveer 5% tot 7%. Dus als het bestaande netwerk ons om meer vraagt, dan kunnen we ze alleen minder geven, wat in zekere zin goed is – we verkopen alles wat we produceren.”

De Verenigde Staten is globaal potentieel de grootste markt voor MV Agusta en daar zijn we niet goed vertegenwoordigd – er is veel werk aan de winkel in Noord Amerika. Ten eerste moeten we ons bestaande dealernetwerk fixen, dan moet dat netwerk groeien, om in alle grote steden daar aanwezig te zijn. Ons doel is nu om niet te groeien door penetratie, maar door uitbreiding van de bestaande dealers. En de nieuwe dealers die we binnenhalen moeten zich in onze cultuur verdiepen. We hebben momenteel 23 of 24 dealers in de VS, maar we kunnen dat aantal binnen no-time zonder twijfel verdubbelen of verdrievoudigen. Maar zullen het de juiste dealers zijn – dealers die met een klant kunnen werken, hem omarmen en hem onderdeel maken van de MV community. Er zijn andere sleutelmarkten die voor MV onderontwikkeld zijn, zoals Azië, waar MV momenteel 30% van haar motoren verkoopt. 30% is veel, maar we denken dat we dat naar 40% kunnen brengen, dus zetten we nu onze eigen operatie op in India en China, waar onze verkoop momenteel verdrievoudigd.”

We zijn een premium merk, en ik denk dat we daar onze focus op moeten leggen. 20% van onze verkoop is gericht op heel erg high-end, erg veeleisende klanten, wat goed is voor ongeveer 1.200 units over alle verschillende platformen – met name gelimiteerde modellen als de RVS waarvan we er slechts 100 maken. Maar de rest is nog steeds premium, met prijskaartjes van tussen de 15-23.000 euro, ofwel standaard of RR versies. Dat zijn de volume modellen, maar nog steeds premium – alles wat we doen is premium, alleen betaalbaarder. Dus, geen Brutale 675 meer en geen F3 675. Onze range begint met de standaard 800 Triples, Brutale en Turismo Veloce. Dan komen de RR versies daarvan en dan de viercilinder modellen. 

“We beëindigen dit jaar de productie van de F4, met de Final Edition die een eerbetoon zal zijn aan wijlen Claudio Castiglioni, Gio’s vader. We gaan er 64 van produceren, wat de leeftijd was toen hij overleed. Dit model zal al snel komen ergens halverwege dit jaar en het zal een bijzonder model worden wat zal zijn voorzien van bijna alle technologie die we hebben kunnen ontwikkelen voor dit 20-jaar oude platform, voordat het vervaagt. Dat betekent dat de Claudio in feite de motor zal zijn waarmee Leon Camier het afgelopen jaar zo succesvol was in het WK Superbike, en het zal een bijzondere motor zijn – een verzamelaarsobject, met erg geavanceerde engineering en materialen technologie. Later dit jaar zal dan de nieuwe Brutale 1000 worden gelanceerd op de EICMA in Milaan in november, als een vervanging van de huidige Brutale 1090. Dit model zal worden aangedreven door variatie op onze huidige viercilinder waarvan 60% is vernieuwd – het komt erop neer dat alles boven de carters is vernieuwd. Dit nieuwe motorblok zal in eerste instantie alleen voor de Brutale 1000 worden gebruikt, want na de F4 Claudio zal er geen verdere evolutie meer zijn van de bestaande F4 – we zullen volgend jaar geen top of the range Hypersport modellen meer produceren. In plaats daarvan zijn we al ongeveer een jaar een van de grond af aan nieuwe F4 aan het ontwikkelen, en het zal ongeveer nog twee jaar duren voordat die klaar zal zijn. We verwachten die als 2021 model te kunnen presenteren. 

“We hebben onze strategie voor die motor al een aantal maanden geleden intern besproken, en we moesten in feite beslissen waar MV voor staat. De rivaal die wat prijs betreft ons het dichtst benaderd, Ducati, heeft recent een fantastisch nieuwe motor gelanceerd, de V4 Panigale – maar het is een fantastische traditionelefiets. Hij heeft niks geks, heeft niets dat we denken dat MV zou vertegenwoordigen. Dus zijn we teruggegaan naar de tijd hoe MV de Hyperbike markt in 1997 veranderde met de F4. Het was een gek, super duur product waar elke motorrijder van droomde – het was een posterfiets voor iedereen.  Zal de Panigale V4 dat zijn voor de huidige rijders? Ik denk het niet – en dus is het aan MV om de grenzen van Hypersport ontwikkeling te blijven verleggen met onze nieuwe viercilinder sportfiets. Voor Ducati vertegenwoordigt de V4 een volume van ettelijke duizenden, maar dat is niet de MV manier. We willen slechts enkele honderden van de nieuwe F4 produceren, en hij zal radicaal anders zijn dan elke andere Hypersport ooit gemaakt, net als de F4 dat was 20 jaar geleden.