Zoeken

Exclusief: interview Timur Sardarov - Russisch redder MV

208 pk Brutale 1000, Moto2 en meer...

26 mei 2018

“Maar eerst zullen we de nieuwe Brutale 1000 gaan lanceren, die in een categorie op zichzelf zal staan – het zal een Naked zijn met meer dan 200 pk, 208 pk om precies te zijn, bij een gewicht van 170 kilo! Het zal dus een echt coole motor zijn die buitenaards is qua technologie, qua betrouwbaarheid en qua verschijning. Het is een behoorlijk verbazingwekkend product – wacht maar. We zullen de productie starten in dezelfde week als de motor op de EICMA zal worden onthuld, zodat de motoren nog voor het eind van dit jaar naar onze klanten kunnen worden uitgeleverd. Dit is de Russische invloed op MV Agusta, niet de oude Italiaanse manier waar je een motor het ene jaar lanceert en pas twee jaar de productie start. Nu hebben we wat meer discipline hier – we luisteren, we beloven en we leveren. En dit is de nieuwe filosofie die begint met de nieuwe Brutale 1000.”

“Ook volgend jaar, in 2019 gaan we racen in de Moto2. De driecilinder Triumph motor zal voor ten minste de komende drie jaar het nieuwe standaard motorblok worden en we hebben een beetje ervaring op het vlak van driecilinders die aardig sturen. We denken dat dit twee voordelen heeft. Ten eerste hebben we volgend seizoen geen F4 meer in het WK Superbike – maar we willen blijven racen, omdat dit deel is van het erfgoed van MV, en we voelen dat het Moto2 platform financieel zinvoller is, en ook voor wat de media-aandacht betreft. Moto2 heeft ietwat meer potentie dan Superbike, zelfs wanneer je het motorblok van een ander bedrijf gebruikt. Voor MV, we willen deel uitmaken van de MotoGP wereld en leren hoe het werkt en de Moto2 is de meest kostefficiënte manier om dit in deze fase te doen. We zullen onze race-perikelen financieel gescheiden houden van MV, want in de MotoGP draait het allemaal om geld – we zullen het financiële plaatje rondkrijgen door middel van sponsoren, 100%! We hebben een vierjarig contract getekend met Forward Racing, dat tot nu toe een Suter chassis heeft gebruikt voor hun zelf ontworpen Honda-aangedreven Moto2 machines, maar we zullen ze vanaf volgend seizoen MV Agusta racers met Triumph motorblokken gaan leveren, 43 jaar na MV Agusta’s laatste verschijning in Grand Prix racing. We zijn de motor nu aan het ontwerpen en verwachten later deze zomer te kunnen gaan testen, om klaar te zijn voor 2019. Ons primaire doel is al onze financiële middelen te concentreren om van MV een 21eeuw bedrijf te maken qua product, technologie, beschikbaarheid, service, alles. Voor ons heeft het dan ook geen zin om ons kapitaal te gebruiken puur om deel te kunnen rijden in de MotoGP. Moto2 kunnen we ons veroorloven en het zal een geweldige manier zijn om publieke interesse in ons in de racewereld te genereren, waar MV zo’n sterke geschiedenis heeft.

“Ik kwam naar MV Agusta als al een eigenaar, dus ik begreep het merk vanuit dynamisch oogpunt. Maar het ging niet zomaar – ik heb veel verschillende dealers bezocht, die me allemaal vertelden hoe bijzonder MV is, maar… er was altijd een ‘maar’. Maar die ‘maar’ was niet iets dat we niet met een beetje geld en een betere organisatie fundamenteel konden veranderen. Dit horen hielp me bij het nemen van dat besluit, te horen van hen en hun klanten dat een inspirerend, interessant en historisch merk als MV veel potentie heeft – het vertegenwoordigt ook iets geks en je ziet dit tegenwoordig niet meer vaak, waar veel merken onzichtbaar zijn geworden, vanwege de hoeveelheid content die we van die merken en andere merken consumeren. Zo het verschil.”

“Een van de redenen waarom we gaan stoppen met de F4 is omdat we het ons niet kunnen veroorloven om twee verschillende platformen tegelijkertijd te ontwikkelen – en in 2019 willen we een nieuwe Café Racer familie gaan ontwikkelen als een apart platform, onder de naam Neo-classic. Dit zal een deel van de nieuwe viercilinder motor gebruiken, maar het is een ander blok, en dit opent de deur voor die familie motoren. We zullen een Naked Roadster hebben, zeker – maar we kunnen iets offroad-achtigs hebben zoals een Street Enduro of een Flat tracker, plus iets als een Neo-classic oude GP racer. We gaan een grote range aan premium Neo-classic producten krijgen, waarvan we overtuigd zijn dat er een markt voor is.”

“We gaan ook werken aan een 930cc versie van de driecilinder motor, die ons een range aan modellen gaat brengen gebaseerd op dat platform. Om eerlijk te zijn, de reden om te stoppen met de F4 kwam van mij, omdat hoewel we de F4 al een te gekke evolutie had – het ontwerp was verbazingwekkend, en Adrian (Morton – MV’s hoofd ontwerp, A.C.) is een genie – ik ervan overtuigd was dat het niet genoeg was, het was niet speciaal. Dat is dus de reden waarom we aan een paar dingen werken die ‘m speciaal zullen maken – zoals pneumatische kleppen, zoals een tiptronic versnellingsbak, zoals een turbo of compressor. Dat is waarom we denken dat de F4 stoppen en een adempauze van drie jaar inlassen een erg goed idee is. Stop, geef mensen de tijd het te vergeten en kom dan terug, met iets fabuleus, dat is de manier waarop je het moet doen. Maar in de tussentijd gaan we een supercharged versie van de F3 tonen als een concept, waarschijnlijk halverwege volgend jaar. Dat zal idioot zijn – zoals een MV hoort te zijn!”