Zoeken

Verslag EIMCA 2019

N-Z

15 november 2018

Nuuk Cityk

Het Spaanse Nuuk/Rieju zet een nieuwe elektrische scooter in de markt. Deze Cityk kenmerkt zich door een zeer minimalistisch design, gecombineerd met hightech elementen zoals een upside-down voorvork en radiaal bevestigde remmen. De 7,5 kW aandrijfunit is van Bosch. De energieopslag een 48V Lithium-ion batterij met een energie-inhoud van 2,4 kWh.

Peugeot
Peugeot introduceerde in Milaan een nieuwe 125cc-scooter, de Pulsion, en een conceptversie van een elektrische Metropolis. De driewielscooter krijgt een 36 kW elektromotor, waarmee deze Metropolis 136 km/uur haalt, met een actieradius van 200 kilometer. Via een type 2 plug kun je de scooter in minder dan 4 uur tot 80 % herladen. Verder komt er een speciale Metropolis om het 120-jarig bestaan van Peugeot te vieren. Deze onderscheidt zich door dashcams voor en achter. En dan heeft Peugeot nog een nieuwtje: ze wil weer motorfietsen gaan maken. Daartoe presenteerde het de P2X concept, in twee uitvoeringen: een 125cc naked bike en een 300cc café racer.

Piaggio MP3
Piaggio brengt een nieuwe, lichtere en nog wendbaardere variant van de driewielscooter. Deze MP3 300 hpe heeft een slanker design met dubbele koplampen met LED dagrijverlichting alsmede een nieuw ontwikkelde 300cc eencilinder vierklepsmotor. Deze “High Performance Engine” is hij goed voor 18,1 kW/24,6 pk en een koppel van 24,5 Nm bij 6.500. De CVT-transmissie werkt stiller dankzij een nieuwe riem, nieuwe geometrie en nieuwe materialen. De Piaggio MP3 300 hpe wordt leverbaar in twee uitvoeringen – MP3 300 hpe en MP3 300 hpe Sport – die in beide gevallen standaard ABS en ASR tractiecontrole krijgen. De Sport beschikt af-fabriek tevens over het Piaggio MIA multimediaplatform waarmee een smartphone geïntegreerd kan worden met de ECU van de MP3. Daarmee verandert de smartphone in een uitgebreid multi-info display.

Sym ED1 en EE1
Sym bracht in Italië een opvouwbare, elektrische brommer, die slechts 40 kg weegt. Naast deze ED1 toonde het ook een elektrische motorscooter, de EE1. Deze is ontworpen door Car Studio in Italië. Hij weegt 170 kg en heeft drie rijmodi met diverse maximumsnelheden: Eco tot 90 km/h, Normal tot 110 km/h en Power tot 130 km/uur. De actieradius is 100 km bij 50 km/uur constant dankzij een 102V/52 Ah lithium-ion batterij, die de midscheeps geplaatste 25 kW motor aandrijft.

Sym Maxsym TL
Met de Maxsym TL brengt Sym een nieuwe maxiscooter in het topsegment. Het design is geïnspireerd op een superbike. De scooter is voorzien van LED-verlichting rondom en heeft een fraai TFT-kleurenscherm in het dashboard. Voor de aandrijving zorgt een in het frame gemonteerde tweecilinder DOHC-motor met acht kleppen en een cilinderinhoud van 465cc. De motor levert 30 kW (41 pk) @ 7.000 tpm. De scooter heeft een relatief korte wielbasis van 1550 mm en een 50/50% gewichtsverdeling. De voorrem is voorzien van radiaal bevestigde vierzuigerremtangen. ABS is – vanzelfsprekend – ook aanwezig.

Sym Joymax Z
De Joymax Z is een sportieve, comfortabele scooter in het middensegment. De scooter is voorzien van een instelbaar windscherm en biedt onder het zadel een bergruimte waar twee integraalhelmen in passen. In het bagagevak in het beenscherm is een USB 2.0 accessoirestekker aanwezig. Hij is leverbaar met een 14 pk sterke 125cc motor, een 21 pk sterke 249cc krachtbron of een 27 pk sterke 278cc motor. In alle gevallen gaat het om een vloeistofgekoelde SOHC-motor met vier kleppen.

Sym DRG
Sportief en agressief, zo omschrijft Sym het design van de nieuwe DRG-scooter. De scooter heeft een vloeistofgekoelde, 15 pk sterke 158cc motor die al aan de Euro 5 normen voldoet. Daartoe is deze scooter onder meer voorzien van een ZRSG stop-startsysteem, waarbij het starten gebeurt via de generator, die ook als startmotor dienstdoet. Het achterwiel wordt bij deze scooter afgeveerd via een monoschokdemper. Het remsysteem is voorzien van ABS, het dashboard biedt een veelkleurige blik op alle informatie.

SymNH X en SymNH T
Voor een scootermerk als Sym is het ongebruikelijk een “gewone” motorfiets op de weg te zetten. Dat doet Sym met de NH, die leverbaar is als straatmotor (T) en allroad (X). De motor heeft een vakwerkframe van stalen buis en een luchtgekoelde 124cc injectiemotor die 10 pk levert. De T heeft lichtmetalen wielen en straatbanden, de X heeft spaakwielen en allroad-banden.

Triumph
Triumph heeft twee nieuwe special editions van de T120, namelijk de Bonneville Ace en de T120 Diamond Edition. Deze specials, worden aangedreven door een 105 Nm sterke, 1200cc High Torque motor.

Vespa Elettrica
Vespa bracht in Milaan de definitieve productieversie van de Vespa Elettrica. Deze wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 4 kW. De Elettrica biedt een maximaal rijbereik van 100 km. Het duurt slechts 4 uur om de accu volledig op te laden via een normaal stopcontact of een openbare laadpaal. De Vespa Elettrica kost in Nederland € 6.629,00.

Vespa GTS
Het topmodel binnen de Vespa-serie, de GTS, is vernieuwd. Het 2019 model onderscheidt zich door LED-verlichting voor en achter, een nieuw ontworpen beenscherm, een anders gevormd stuur en diverse chroomaccenten, alsmede een comfortabeler zadel. De krachtbron is de nieuwe 300cc HPE- vierkleps eencilindermotor, die 24 pk vermogen en 26 Nm trekkracht levert. De vernieuwde CVT-transmissie dringt mechanische geluiden nu nog verder terug

Yamaha 3CT Prototype
Als visie op de mobiliteit in steden toonde Yamaha een prototype van een driewielscooter, die voorlopig de naam 3CT meekrijgt. Het getoonde prototype wordt aangedreven door Yamaha’s toonaangevende 300cc bluecore motorblok en is voorzien van een geheel nieuw ontwikkeld “tilt lock” kantelsysteem en een 3D geprint zadel met LED-lampen.

Yamaha Iron Max 400 en 300
De Iron Max is een special edition van de XMAX 400 en 300. Deze modellen zijn uitgevoerd in een stoere, zwaardgrijze lakkleur en een speciale buddyseat met geïntegreerde steun voor de rijder. Aluminium voetsteunen, een verchroomde ring rond het instrumentenpaneel en panelen met een lederen afwerking in het dashboard onderstrepen het premium design van deze special editions.

Yamaha R125 en R3
Voor 2019 heeft Yamaha de R125 en de R3 weer “op scherp” gezet. Beide modellen kregen een nieuw design, met de kenmerkende LED “twin eye” koplampen. De R125 kreeg daarbij een nieuwe motor met variabele kleptiming, een eveneens nieuw ontwikkeld Deltabox frame en een 41 mm upside-down voorvork. De R3 kreeg een nieuwe tankvorm en een andere stuurpositie, waardoor een prettigere zit ontstaat. Dankzij het doordachte design van de nieuwe kuip is de 2019 R3 de topsnelheid 8 km/h hoger. De nieuwe KYB upside-down voorvork zorgt daarbij voor een verbeterd wegcontact. De R3 wordt ook leverbaar in een speciale GYTR-wegraceversie, voorzien van Öhlins vering vóór en achter, een titanium Akrapovic uitlaatsysteem en een speciale motorkit voor meer vermogen, waarmee de motor gehomologeerd is voor het WSS300 kampioenschap.

Yamaha Niken GT
Yamaha’s driewielmotorfiets, de Niken, verschijnt volgend jaar in een GT-uitvoering. Die is luxer uitgevoerd met ondermeer een hoog windscherm, een comfortzadel, verwarmbare handvatten, 25 liter grote zijkoffers, een middenbok, grotere handgrepen voor een duopassagier én een tweede 12V accessoirestekker. De Niken GT wordt leverbaar in twee speciale kleurstellingen.

Yamaha XSR700 XTribute
De XSR700 XTribute is een eerbetoon aan de legendarische XT500 uit 1981. Dat uit zich in de zilverkleurige tank, de witte spatborden en de goudkleurige wielen, waarop ruige Pirelli MT60 banden liggen. De XTribute is verder voorzien van aluminium radiateurcovers, een mini LED-achterlicht en een LCD-dashboard met negative backlight.

Ténéré 700
Met de Yamaha Ténéré 700 gaat Yamaha terug naar de oorsprong van de allroad: een ruige motor waarmee je echt hardcore offroad kan rijden. De Ténéré 700 heeft een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel met spaakvelgen. De veerwegen zijn riant met 210 mm veerweg voor en 200 mm achter. Voor de aandrijving zorgt de 689cc CP2 parallel-twin uit de Tracer 700, zij het met een aangepaste tuning. Uiteraard is de Ténéré voorzien van een uitschakelbaar ABS-systeem, een windscherm en handvatbescherming, alsmede vier LED-koplampjes voor goed zicht in donkere gebieden.

YZF-R1 GYTR
Ter ere van het 20-jarige bestaan van de YZF-R1 toonde Yamaha in Milaan ook nog een speciale race-uitvoering van deze Superbike. Die draagt de kleuren van de racer waarmee vier jaar geleden de eerste van vier overwinningen van de 8 uren van Suzuka werd gehaald. Daarnaast is deze uitvoering voorzien van Öhlins vering vóór en achter, een speciale race ECU, Brembo remmen, een raceradiateur en een volledig titanium Akrapovic uitlaatsysteem. Deze YZF-R1 GYTR wordt volledig door YART, het officiële Endurance team van Yamaha, opgebouwd. Daarnaast krijgt de koper van een YZF-R1 GYTR ook nog een speciale Yamaha Racing Experience circuittraining.