Zoeken

Verslag EIMCA 2019

E-H

15 november 2018

Energica

Op de Eicma toonde Energica nog een leuke, elektrische concept-motor, ontwikkeld in samenwerking met Samsung. Leuk detail is dat deze motor geen achteruitkijkspiegels maar achteruitkijkcamera’s heeft, met voor elke camera een kleurenschermpje naast het dashboard.

Harley-Davidson LiveWire

In 2019 zal Harley-Davidson zijn elektrische LiveWire-motorfiets daadwerkelijk op de markt brengen. Dit stijl-icoon wordt aangedreven door een elektromotor met permanente magneet. De motor is een dragend deel van het frame van de LiveWire, die wordt afgeveerd door een hoogwaardige, volledig instelbare Showa BFRC-lite® mono-shock achterdemper en een Showa SFF-BP® (Separate Function Fork-Big Piston®) voorvork. Brembo Monoblock-voorremklauwen met dubbele 300 mm-diameter schijven zorgen voor het remvermogen, dat wordt bewaakt door een ABS-systeem. Tractiecontrole is eveneens standaard op het LiveWire-model, dat tevens is voorzien van zeven selecteerbare riding modes, waarvan er vier standaard in de fabriek zijn ingesteld en nog eens drie modes die door de gebruiker kunnen worden gedefinieerd. Het kantelbare TFT-dashboard geeft de rijder ook toegang tot de interface voor Bluetooth-connectiviteit, navigatie, muziek en meer.

Voor de energieopslag heeft de LiveWire een lithium-ion batterij in een gegoten aluminium vinnenbehuizing. Opladen kan via een standaard stopcontact of met een DC Fast Charge (DCFC) systeem via een SAE J1772 connector (USA), of CCS2 - IEC type 2 connector. Alle Harley-Davidson dealers die de LiveWire-motorfiets verkopen, bieden een openbaar oplaadstation aan.

Hero

Het Indiase Hero liet in Milaan ook weer van zich horen. Het toonde een hele range aan leuke, net afgewerkte motoren. Nieuw in die range is de X-pulse, een naked bike met een luchtgekoelde 200cc eencilinder injectiemotor die 18,4 pk @ 8500 tpm levert. Als ze in Europa daadwerkelijk op de markt komen is dat goed nieuws voor de consument, niet zo goed voor de concurrent. Hero is een mega-motorfietsfabrikant met een omzet van meer dan 4,4 miljard dollar in 2017. In India heeft het 46% van de motorhandel in handen. Er werken 5842 werknemers. Ze hebben meer dan 80 miljoen motorfietsen verkocht. De productieaantallen zijn dusdanig dat ze goedkoop kunnen produceren…

Honda CB650R
Met de CB650R brengt de unieke ‘Neo Sports Café’ look nu ook naar het middenklasse segment. Het moderne, minimalistische design combineert de Café Racer look met een kenmerkende ronde koplamp en typische benzinetank. De 650cc viercilinder motor is 5% sterker geworden en levert nu 95,2 pk @ 12.000 tpm. Het rijwielgedeelte is voorzien van een 41 mm Showa upside down ‘Seperate Function’ Forks (SFF) voorvork en radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen. De CB650R heeft verder Honda Selectable Torque Control, assist/slipper koppeling en een hypermodern dashboard.

Honda CBR650R
Honda’s sportieve CBR650R heeft een nieuwe styling die dicht aanleunt tegen die van de CBR1000RR Fireblade. De CBR650R is 6 kg lichter dan de CBR650F (die hij vervangt) en heeft een sportieve rijhouding die te danken is aan het 30 mm naar voren geplaatste stuur en de voetsteunen die meer naar achteren en hoger staan.
Het typerende Honda vier-in-lijn motorblok klimt 1.000 tpm hoger in de toeren met 5% meer topvermogen, en een piek van 93,8 pk (70kW) bij 12.000 tpm.

Honda CB500F, CBR500R en CB500X
Honda’s troeven in het A2-segment zijn vernieuwd. De 500cc paralleltwin biedt nu meer koppel tussen de 3.000 en 7.000 tpm. Alle drie de modellen hebben nu bovendien een nieuwe achterwielophanging, assist/slipper koppeling, volledige LED-verlichting, een vernieuwd lcd-dashboard met versnellings- en de schakelindicator en een nieuwe demper met dubbele uitlaatpijpen voor een rijker motorgeluid.

De Honda CB500F Roadster en de CBR500R hebben een nieuwe styling, de CB500X allroad heeft bovendien een nieuw 19-inch voorwiel, langere veerwegen voor- en achteraan, een slanker zadel, grotere stuurhoek en een stoer en ruwer ogend kuipwerk dat ook voor betere windbescherming zorgt.

Husqvarna Svartpilen

Na de 701 Vitpilen is volgend jaar ook het de Husqvarna Svartpilen leverbaar. Die heeft de bekende 690cc KTM-eencilinder met 75 pk's en 72 Nm koppel in het chroom-molybdeen vakwerkframe hangen. Dat wordt afgeveerd door een 43mm WP-voorvork en een volledig instelbare WP-monoshock. De Svartpilen heeft een enkele 320 mm voorremschijf met Brembo remklauw en een in twee richtingen werkende quickshifter.

Husqvarna Aero

In Milaan toonde Husqvarna ook een concept van een supersportmotor. Aangezien deze motor dezelfde technische basis heeft als de 701 Svart- en Vitpilen, zou hij zomaar eens kunnen komen…