Zoeken

Verslag EIMCA 2019

A-D

15 november 2018

 

Aprilia RSV1100 Factory

Aprilia komt in 2019 met een RSV1100 Factory. Die heeft een nieuw ontwikkelde V4, waarvan de cilinderinhoud dankzij een grotere boring naar 1.078 cc V4 is gebracht. De krachtbron kreeg bovendien een andere timing, en een aangepast smeersysteem, alsmede een titaniumAkrapovic uitlaatdemper. Door al die maatregelen levert het nieuwe blok 217 pk bij 13.200 tpm, terwijl het maximum koppel 122 Nm bij 11.000 tpm bedraagt. Daarnaast werd ook het rijwielgedeelte aangepast: de wielbasis werd 4 mm kortere wielbasis en de kuip werd voorzien van windgeleiders, waardoor er meer druk op het voorwiel komt. De Öhlins NIX-voorvork kreeg er 5 mm veerweg bij en de remmen profiteren van nieuwe Brembo Stylema remklauwen. De RSV4 1100 Factory weegt 199 kg.

Benelli 752S

Benelli is goed bezig. Naast een prachtig prototype van de Leoncino 800 toonde Benelli ook de 752S. Deze modern ogende naked bike heeft een vakwerkframe van stalen buis, waarin een nieuw ontwikkelde, vloeistofgekoelde tweecilindermotor hangt. Deze motor heeft twee bovenliggende nokkenassen, die vier kleppen per cilinder bedienen. Uit een cilinderinhoud van 750 cc haalt deze motor een vermogen van 56 kW (77 pk) bij 8.500 tpm, terwijl het maximum koppel 67 Nm bij 6500 tpm bedraagt. Aan de voorzijde wordt de 725S afgeveerd door een 50 mm Marzocchi Upside-Down-voorvork met een veerweg van 117 mm. Deze Benelli is voorzien van een Brembo remsysteem met 320 mm remschijven en radiaal bevestigde vierzuigerremtangen in het voorwiel. De tankinhoud is 14,5 l.

Benelli Imperiale 400

Eveneens nieuw bij Benelli is de Imperiale 400. Deze klassieke retro-bike heeft een nieuw ontwikkelde, luchtgekoelde eencilindermotor met enkele bovenliggende nokkenas. Deze motor levert 15,5 kW (20,4 pk) @ 5.500 tpm. De motor heeft een dubbel wiegframe van stalen buis, een 41 mm voorvork en stereovering aan de achterzijde. Een enkele 300 mm remschijf en een tweezuigerremtang zorgen aan de voorzijde voor de vertraging. Verder heeft de motor een 19 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel.

Benelli TRK 251

De allroad van Benelli, de TRK, is volgend jaar ook leverbaar in een 250 cc-uitvoering. Deze TRK 251 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde eencilindermotor die 24 pk aan de krukas brengt. Later volgt er wellicht nog een 125 cc-versie.

Benelli 502C

De 502C is een nieuwe Urban Cruiser van Benelli. Deze motor heeft een modern design en een zitpositie die bij een cruiser past, met naar voren geplaatste voetsteunen en een lage zithoogte van slechts 750 mm. De motorfiets is voorzien van een LED-koplamp en wordt aangedreven door een tweecilinder lijnmotor die 48 pk bij 8500 tpm levert, gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De motor heeft een vakwerkframe van stalen buis en wordt afgeveerd door een 41 mm upside-down voorvork en een monoschokdemper. Twee 260 mm remschijven en vierzuigerremtangen zorgen voor de remvertraging. De tankinhoud is 21 l.

BMW S1000RR

BMW brengt in 2019 een geheel vernieuwde S1000RR. Deze is voorzien van een geheel nieuw ontwikkeld motorblok met shiftcam technologie. Daardoor is het vermogen met 6 kW (8 pk) gestegen naar 152 kW (207 pk), en dat terwijl het gewicht met 11 kg is gereduceerd naar 197 kg. De nieuwe BMW S 1000 RR beschikt standaard over vier rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’, ‘Dynamic’ en ‘Race’. De optionele ‘Rijmodi Pro’ bieden drie extra rijmodi voor gebruik op het circuit. Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Wheelie Control en gasrespons zijn hierbij naar eigen smaak aan te passen. Rijmodi Pro biedt daarnaast Launch Control en een instelbare Pit Lane Limiter. Schakelassistent Pro is standaard. De nieuwe generatie van Dynamic Damping Control (DDC) is als optie verkrijgbaar.

BMW R1250R, BMW R1250 RS en BMW R1250GS Adventure

De BMW R1250R, BMW R1250 RS en BMW R1250GS Adventure zijn eveneens vernieuwd. Ze maken ook gebruik van de nieuwe boxermotor met shiftcam technologie en bieden nu standaard twee rijmodi. Automatic Stability Control (ASC), Hill Start Control zijn standaard, net als een 6,5 inch kleuren TFT display met connectivity. Als optie zijn ‘Rijmodi Pro’, Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro en Dynamic Brake Control (DBC) verkrijgbaar. Verder zijn er voor de BMW R 1250 GS Adventure ook extra rijmodi ‘Enduro’ en het instelbare ‘Enduro Pro’. De nieuwe BMW R 1250 RS en BMW R 1250 GS Adventure zijn standaard voorzien van een LED-koplamp. De BMW R 1250 RS, BMW R 1250 GS Adventure en modellen met halogeenverlichting zijn optioneel te voorzien van LED-dagrijverlichting. Ook zijn de modellen als optie verkrijgbaar met Intelligent Emergency Call (eCall).

BMW F850 GS Adventure

Er komt volgend jaar een nieuwe adventure-uitvoering van de BMW F 850 GS, met geoptimaliseerde offroad-prestaties en verbeterde kwaliteiten voor lange afstanden. Hij wordt aangedreven door de nieuwe tweecilinder lijnmotor met 90° verzette kruktappen en twee contra-roterende balansassen. De vermogensafgifte kan worden aangepast met rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’, daarnaast is deze GS voorzien van ABS, ASC en Dynamic Brake Light. De GS heeft een nieuw stalen brugframe, een geoptimaliseerd rijwielgedeelte en een anders gepositioneerde 23 litertank, die een actieradius van 550 kilometer biedt. Behalve de standaardversie is de BMW F 850 GS Adventure ook verkrijgbaar in de stijlvarianten ‘Exclusive’ en ‘Rallye’.

 

BMW C400X GT

De BMW C400X is een premium scooter in het middensegment. Daar komt komend jaar nog de C400GT bij. Deze Gran Turismo-variant wordt aangedreven door een 34 pk sterke eencilindermotor en een automatische CVT-transmissie. De C400X GT heeft Automatic Stability Control (ASC), LED-technologie en tal van nieuwe connectiviteitsopties. Een multifunctioneel instrumentencluster met 6,5-inch fullcolour TFT-display is als fabrieksoptie leverbaar. Verder zorgt een hoger windscherm voor optimale bescherming in weer en wind. De BMW C 400X GT is standaard voorzien van Keyless Ride, waarmee het contact, het stuurslot, de buddyseat en de tankklep eenvoudig zijn te (ont-)grendelen.

Brixton Glanville en Saxby

Brixton Motorcycles timmert lekker aan de weg. Het presenteerde twee 250cc-modellen: de Glanville 250X en de Saxby 250. Die laatste combineert het klassieke ontwerp van de BS125 met een in Japan ontwikkelde 250cc-krachtbron. De Glanville 250X is voorzien van LED-koplampen, een LED-achterlicht en een zijdelings gemonteerde kentekenplaathouder en een upside-down voorvork. ABS is standaard.

Brixton BX500 Concept

Een concept, oftewel een voorproefje voor 2020, is de Brixton BX500 Concept. Deze heeft een tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 486 cc, 8 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen. Daarmee wil Brixton “de limiet van 35 kW van de categorie L3e-A2 en dus de rijbewijscategorie A2 ten volle benutten”.

CF Moto 650GT

De 650GT is een nieuwe toer-sportmotor van CF. Alle info ontbreekt, maar aannemelijk is dat hij wordt aangedreven door een Euro 4-versie van de tweecilinder DOHC-motor uit de 650TK. Die leverde 60 pk @ 8500 tpm. Het frame is voorzien van een zijwaarts geplaatste schokdemper. De GT is tevens voorzien van een TFT-dashboard.

CF Moto GT400

De GT400 is een toer-uitvoering van de 400NK naked bike. Aangenomen dat de techniek gelijk is, is de GT400 voorzien van een tweecilinder DOHC-motor die 30,5 kW (41 pk) @ 7680 tpm levert.

Ducati Multistrada 1260 Enduro.
Vlak voor de motorshow van Milaan introduceerde Ducati een ruige uitvoering van de Multistrada: de 1260 Enduro. Deze is beter geschikt voor offroad toepassingen dankzij een 19 inch voorwiel. Het blok levert eer koppel in het lage- en middentoerengebied. De motor is 10 mm verlaagd voor een lager zwaartepunt, het stuur is 30 mm verlaagd. De zithoogte is met 860 mm aan de hoge kant. De 1260 Enduro heeft verder een 5 inch TFT-scherm en bochten ABS. Hij weegt 225 kg droog.

Ducati Monster 821 Stealth

Normaal vind ik nieuwe kleurtjes, spiegeltjes en stuurveters het noemen niet waard, maar de Monster 821 Stealth is toch wel erg fraai. Deze special edition. Hij is voorzien van een matzwarte kleurstelling en rode graphics, een quickshifter, een volledig verstelbare vork en een neuskuip. De krachtbron lever 109 pk.

Ducati Multistrada 950 S

Er komt volgend jaar ook een sportieve “S”-uitvoering van de Ducati Multistrada 950. Deze heeft onder meer elektronische Ducati Skyhook Suspension (DSS), Ducati Quick Shift up & down (DQS), full-LED-koplamp, een 5" kleuren TFT display, Hands Free systeem, Cruise Control en verlichte schakelaars. Vanuit stilistisch oogpunt erft de nieuwe Multistrada 950 de “zijwings” van zijn grotere 1260 tegenhanger. Ook heeft de S-versie Bosch bochten ABS.

Ducati Hypermotard 950 en 950 SP
De nieuwe Hypermotard 950 heeft een complete make-over gekregen: de nieuwe look is geïnspireerd op de supermotard racewereld bovendien heeft de motor nu een ultrageavanceerde rijwielconfiguratie. De nieuwe Hypermotard 950 is 4 kg lichter dan het vorige model, is uitgerust met een vernieuwde 937 cm³ Testastretta 11°motor die goed is voor 114 pk. Het elektronicapakket van de Hypermotard 950 omvat Bosch Cornering ABS met Slide by Brake functie, Ducati Traction Control EVO (DTC EVO), Ducati Wheelie Control (DWC) EVO en Ducati Quick Shift (DQS) EVO (standaard op de 950 SP-versie en verkrijgbaar als accessoire op de 950).
De Hypermotard 950 SPheeft nueen vlak zadel en verhoogde Öhlins vering voor een grotere hellingshoek (+3°), gesmede Marchesini wielen en Ducati Quick Shift (DQS) Up and Down EVO.



Ducati Diavel 1260
Op de Eicma werd ook een nieuwe Diavel voorgesteld: de Diavel 1260. Dat geeft aan dat er een Testastretta DVT 1262cc motor in het nieuwe vakwerkframe hangt. Deze levert 159 pk (117 kW) bij 9.500 tpm en 129 Nm (13,1 kgm) bij 7.500 tpm.
Hij is voorzien van bochten- ABS, Powerlaunch en een kleuren TFT-dashboard. Er komt ook een sportievere S-versie, voorzien van volledig instelbare Öhlins vering voor en achter, speciale wielen en een nog beter presterend Brembo M50 remsysteem. Bovendien is de S-versie standaard uitgerust met Ducati Quick Shift up & down Evo (DQS) voor het schakelen zonder koppeling.

Ducati Panigale V4R
Ook voor superbike-liefhebbers had Ducati nieuws in de vorm van de Panigale V4R. Deze motor is ontworpen en ontwikkeld door Ducati Corse in nauwe samenwerking met het Ducati Style Centre. Dat zie je bijvoorbeeld aan de aerodynamische winglets. Ze zijn gemaakt van carbon en verhogen de stabiliteit. Door de grote zijroosters is de luchtsnelheid door de radiateurs met 16% vergroot. Opvallend is dat de Desmosedici Stradale 1103 cm3 motor is vervangen door de 998 cm3 Desmosedici Stradale R om te voldoen aan de motorinhoudslimiet van de WSBK-regels. Deze motor levert 221 pk (162 kW) vermogen bij 15.250 tpm (EU-homologatiewaarden), 2.250 tpm hoger dan het piekvermogen op de 1103 cm3 V4. Deze indrukwekkende cijfers kunnen nog hoger worden door de volledige Ducati Performance uitlaat van Akrapovič, die het maximale vermogen opvoert tot 234 pk (172 kW) bij 15.500 tpm. De topsnelheid ligt op 270 km/uur.