Zoeken

Verslag EIMCA 2019

K-M

15 november 2018

Kawasaki Ninja H2 SX SE+

De Kawasaki Ninja H2 SX SE+ is een Extra Special Edition van Kawasaki’s toer-sportmotor met supercharger, die hem een vermogen van 200 pk geeft (210pk met het Ram Air). Om dat in de hand te houden heeft de H2 SX SE+ vier power modi: Sport, Road, Rain en Manual, waarbij de rijder het motorkarakter in die laatste modus zelf kan vaststellen. Daarnaast is de H2 SX SE+ ook voorzien van Dual Direction Kawasaki Quick Shifter en diverse hellingshoekafhankelijke assistentiesystemen, zoals KECS-veersysteem (Kawasaki Electronic control Suspension)Kawasaki TRaction Control (KTRC), KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake system).Deze Special Edition is bovendien uitgerust met Brembo Stylema remklauwen en een kleuren TFT display met Smartphone connectiviteit.

Kawasaki Z400
De Z400 is de opvolger van de Z300 en daarmee de nieuwe troef van Kawasaki in het A2-segment. Het design is opgefrist en voorzien van LED-verlichting. De 399cc paralleltwin levert een topvermogen van 33,4 kW (45,4pk) @ 10.000 tpm, de remwerking van de motor wordt door een bekrachtigde slipperkoppeling bewaakt. De zithoogte is 785 mm, het gewicht slechts 167 kg.

Kawasaki Ninja ZX-6R
Kawasaki’s wapen in de supersport range, de ZX-6R is vernieuwd. Hij kreeg een nieuw design met twee in V-vorm opgestelde LED-lichtunits en een nieuw ontworpen dashboard met instelbare schakellamp. Het korteslagblok van deze Ninja levert 95,4 kW (130 pk) @ 13.500 tpm (136 pk met RAM-Air). Daarnaast is er speciaal voor het A2-rijbewijs ook een versie met 98 pk gehomologeerd, die terug te tunen is tot 48 pk. Verder kreeg de Ninja een kortere eindoverbrenging. KTRC tractiecontrole twee power modes en een quickshifter zijn standaard, net als het “Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System”

Kawasaki W800 Street en W800 Café
De Kawasaki W800 is weer terug in het assortiment! Deze retro-bike heeft een 773cc injectiemotor met een lange boring-slagverhouding en daardoor veel trekkracht bij lage toerentallen: 60 Nm bij 2.500 tpm! De nieuwe W800 heeft een volledig nieuw rijwielgedeelte met een dubbel wiegframe van stalen buis en een stalen swingarm met stereo-vering, alsmede nieuwe Tokico remmen. De nieuwe W800 wordt leverbaar in twee versies, de “Street” en de “Café”. De Street is een naked bike, die qua uitstraling heel dicht bij het origineel staat. De Café is meer geïnspireerd op de sportieve Café-racers uit de jaren zestig en zeventig. Dat uit zich in een sportieve “hocker”- zitbank, laaggeplaatste clipons en een in contrasterende kleur gespoten topkuipje.

Kawasaki Versys 1000 en Versys 1000SE
Kawasaki’s dikke allroad is voor 2019 vernieuwd. Hij kreeg een modernere, spitsere neus met in matzwart uitgevoerde radiatorcovers en LED-lichtunits. De kuip biedt een betere windbescherming en een nieuw dashboard, met een grote analoge toerenteller en een volledig digitaal LCD-screen. De 1043cc DOHC viercilindermotor kreeg elektronisch bediende gaskleppen en langere uitlaatbochten met balanspijpjes. Het blok levert 120 pk @ 9000 tpm, via de Power Mode schakelaar kun je ook een speciale low-power modus kiezen. Er is een keur aan elektronische assistentiesystemen, die gebruik maken van een IMU. Daardoor biedt de Versys een “Kawasaki Cornering Management Functie” waarmee het Kawasaki TRaction Control (KTRC) en het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake system) hellingshoekafhankelijk functioneren. Verder kreeg de Versys een radiale rempomp en radiaal gemonteerde remklauwen. Er komt een “gewone” versie en een Special Edition. Die heeft een elektronisch verstelbaar, semi-actief “KECS” veersysteem, vier powermodes, LED Cornering lights, zelfherstellende lak, een groot Touring windscherm, handvatverwarming, een in twee richtingen werkende KQS quickshifter en een kleuren TFT-dashboard met Bluetooth connectiviteit.

KTM 790 Adventure
We hebben er lang op moeten wachten, maar in 2019 komt hij toch echt: de KTM 790 Adventure, in een “gewone” en een “R”-uitvoering. Onder het frame hangt een 799 cm3 LC8c paralleltwin. Dankzij een andere tuning levert deze meer koppel bij lagere toerentallen. De zeer laaggeplaatste benzinetanks hebben een inhoud van 20 liter, goed voor een actieradius van 450 km. Een volledige reeks rijhulpsystemen (die via een menu-optie op het stuur gemakkelijk te bedienen en activeren zijn en de berijder informeren via een TFT-kleurenscherm) maakt het voor avonturiers mogelijk om in alle omstandigheden het maximale uit deze machines te halen. De R-versie heeft instelbare vering en een hoog voorspatbord, alsmede een eendelig zadel. De gewone versie moet het doen met niet-instelbare vering, maar heeft wel een hoge toerruit, een laag spatbord en een tweedelig zadel. Nou zou ik eigenlijk de gewone met de vering van de R willen. Of de R met een laag voorspatbord en een hoge ruit…

KTM 690 SMC R en Enduro R
De eencilinder Supermoto keert in 2019 terug. Ze wordt aangedreven door een LC4-motor van de nieuwste generatie, die 74 pk levert. Hij heeft twee rijmodi – Street en Sport –, bochten-ABS, hellingshoekgevoelige tractiecontrole (MTC), een quickshifter en een Supermoto ABS-modus. Dit alles is verpakt in een vernieuwd chassis en een nieuw subframe, ondersteund door een volledig instelbare WP APEX-vering. Ook de KTM 690 Enduro R krijgt een nieuw leven in 2019. Hij heeft dezelfde motor, elektronica en chassisverbeteringen als de Supermoto, maar een rijwielgedeelte dat volledig op offroad is gericht. Dat uit zich onder meer in de WP XPLOR-vering.

Kymco Agility 300 en People S300
Bij Kymco twee nieuwe 300cc-scooters: de Agility 300 en de People S300. Beide scooters hebben 16 inch wielen, LED verlichting en een bagageruimte waar twee helmen in passen. De vloeistofgekoelde 276cc OHC-eencilindermotor levert 17 kW (23 pk) @ 8.000 tpm. Het rijwielgedeelte is afkomstig van de DownTown serie. De Agility heeft een Bosch ABS-systeem en smartphone connectiviteit, alsmede Noodoe navigatie.

Kymco AK 550 55th Special Edition
Ter ere van het 55-jarig bestaan van Kymco werd op de Eicma een special edition van het topmodel, de AK 550, gepresenteerd. Deze heeft een nieuw ontwikkeld windscherm en een nieuw ontwikkelde 550cc krachtbron. Deze DOHC-tweecilinder lijnmotor heeft een crossplane krukas voor een lekker motorkarakter. Hij levert 39,5 kW (54 pk). De special edition heeft bovendien twee motormodi, regen en full power. De AK 550 SE heeft Brembo remmen en Bosch ABS.

Kymco Supernex
Waar gaat het in de toekomst naar toe? Als het aan Kymco ligt gaan we niet alleen eletrisch scooteren, maar ligt er ook voor Supersportliefhebbers genoegdoening in het verschiet. Kymco presenteerde haar visie in de vorm van de Supernex, een elektrische superbike met zesversnellingen, een aceleratie van - tot 100 in 3 seconden, 0 tot 200 in 7,5 seconden. Voeg daarbij radiale Brembo M50 stoppers en je kunt een dikke 1000 het LED-achterlicht laten zien...

Malaguti Madison 300
De KSR-Group brengt Malaguti terug op de markt. In het assortiment bevindt zich ook een maxiscooter, de Madison 300. Die wordt aangedreven door een 16 kW sterke 278cc motor. Ze weegt 173 kg en moet een zeer laag verbruik van 3.0 liter/100 km hebben.

Moto Morini
Moto Morini presenteerde in Milaan twee nieuwe versies van de Milano: de Milano en de Milano Limited edition. Beide worden aangedreven door de 1187cc “Bialbero CorsaCorta” V-twin, die 116 pk aan de krukas brengt. De verschillen zitten hem in de uitdossing: de Limited edition heeft een handgemaakt zadel met opgestikt logo en een tweekleurig metallic lakwerk, Rizoma spiegels en knipperlichten en witte velgen.

MV Agusta Dragster 800RR
MV Agusta brengt volgend jaar een speciale versie van de Dragster 800RR. Deze kenmerkt zich door een kleurenschema met mica blauwe lak en sterren. De motor staat op spaakwielen. Er worden er slechts 200 van gebouwd.

MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro
Geheel nieuw in het MV Agusta gamma is de Brutale 1000 Serie Oro. Deze motor is nauw verwant aan de F4 RC superbike. Dat zie je aan de viercilindermotor, die 208 pk bij 13.450 tpm levert, met een maximum koppel van 115,5 Nm. Met behulp van een race-kit kan dat vermogen zelfs naar 212 pk worden gestuwd, een unicum voor een naked bike! De Brutale biedt verder een in acht standen instelbaar tractiecontrolesysteem en een in twee standen instelbaar anti-wheelie systeem. Verder heeft de motor launch control en een in twee richtingen werkende quickshifter. Het rijwielgedeelte is voorzien van elektronisch instelbare Öhlins vering en Brembo Stylema remklauwen. De motor weegt slechts 184 kg rijklaar.

MV Agusta Superveloce 800
Het is nog een prototype, maar MV verwacht hem in de tweede helft van 2019 te produceren: de MV Agusta Superveloce 800. De motor heeft de motor, het remsysteem en het rijwielgedeelte van de F3 800 en is voorzien van LED-verlichting. Veel meer is er nog niet van bekend.