Verslag 2024 CFMOTO DAY
Voor elk wat wils
Het is al gezellig druk als we rond een uur of negen bij het Zhejiang International Circuit zijn gearriveerd voor wat de inmiddels vijfde editie is van de CFMOTO DAY, die – om je een idee te geven – nog het best te vergelijken is met de Aprilia Racing Day, die al enkele jaren op het circuit van Misano wordt georganiseerd en waarvan wij de eerste editie op het circuit van Mugello nog hebben Bomvolle tribunes, blij dat ze voor ons een plekje hadden gereserveerd bijgewoond tijdens de persintroductie van de RSV4 1100 Factory. Net als de Aprilia Racing Day is ook de CFMOTO DAY een eendaags evenement dat op een circuit plaatsvindt en waarbij het publiek heel dicht bij de motoren en coureurs kan staan.
Onder de hoofdtribune is een diversiteit aan stands met de meest uiteenlopende spullen, van Insta360 camera’s tot gekleurde kettingen en tandwielen, en van motorkleding tot motorbanden – Maxxis en CST, dat de grootste Chinese bandenfabrikant blijkt te zijn. En niet te vergeten de kraampjes met CFMOTO merchandise. Straks maar eens langs struinen, eerst naar de hoofdtribune waar een speciaal vak voor ons is gereserveerd, voor de officiële opening van het event. Da’s maar goed, want nog voor de officiële openingsceremonie door CFMOTO’s grote baas zijn alle vakken vol. Meer dan 2.000 motorrijders, gasten van CFMOTO, nationale en internationale media en partners, zo weet CFMOTO is na afloop van het event te vertellen. Dat zijn er weliswaar een Hét hoogtepunt van de openingsceremonie: de parade van pak 'm beet 300 CFMOTO's bak minder dan de bijna 100.000 die dit jaar het WDW 2024 hebben bezocht, maar het zijn er beduidend meer dan het ADW (Asia Ducati Weekend) dat we in 2014 hebben bezocht. En ook veel meer dan die eerste editie van de Aprilia Racing Day.
Waar tijdens de 2023 editie twee in camouflagekleuren gespoten prototypes werden getoond van een 500cc viercilinder en 675cc driecilinder, stond de 2024 CFMOTO Day in het teken van de eerste productiemodellen op basis van die prototypes: de 500SR VOOM en de 675SR-R. Dat plus nog een derde model, de 250SR-R, die door Moto3 CFMOTO Aspar Team rijder David Alonso op spectaculaire wijze wordt gepresenteerd. Tenminste, dat was de bedoeling, maar als hij voor de tweede keer in amazonezit naar het publiek zwaaiend langs de hoofdtribune rijdt gaat het mis en glijdt hij van het zadel, waarna de 250SR-R zonder Alonso doorrijdt tot De 675SR-R werd met enthousiasme ontvangen‘ie in het gras naast de baan omvalt. De Spaanse Moto3 winnaar deed nog een dappere poging om bij de motor te komen voordat deze zou omvallen, maar helaas… binnen no-time gingen de beelden viraal op WeChat, Weibo en Youku, de Chinese versies van Facebook, Twitter en YouTube.
Na de presentatie van de nieuwe modellen werd de openingsceremonie afgerond met de traditionele Track Parade, waar het geluid en de aanblik van meer dan 300 CFMOTO motorfietsen en eigenaren, variërend van 150cc tot 1.250cc, aangevoerd door twee CFMOTO ZFORCE terreinvoertuigen plus een afvaardiging van de Chinese motorpolitie, die al jaren met CFMOTO motoren rijdt, het aanwezige publiek in vervoering bracht. Volgens CF was de parade het middelpunt van het evenement, dat motorrijders en klanten van verschillende leeftijden, met verschillende achtergronden en met verschillende prioriteiten voor hun dagelijkse rit samenbrengt.