Zoeken

Verslag 2024 CFMOTO DAY

Jong publiek

7 augustus 2024

Na afloop van de parade was het tijd voor activiteit op en naast het circuit. Om met dat laatste te beginnen: in de pitstraat stonden behoorlijk wat 250SR-R en 500SR VOOM modellen klaar om op het circuit te worden getest – uiteraard begeleid door Marshalls op de baan – waar in de paddock al snel een mega-lange wachtrij voor ontstaat. De paddock zelf is in drie secties verdeeld: een testtraject waar twee scooters het tegen elkaar opnemen, een Gymkana traject en een deel waar stuntshows worden gegeven. Je moest wel geduld hebben voor die rondjes op 't circuit. En een raceoverall. Was wel handig geweest als we dat hadden geweten, stonden we dan met onze kevlar jeans...Het enthousiasme van het publiek is aanstekelijk, maar wat me nog het meest opvalt is hoe ontzettend jong het publiek is, hoe ontzettend veel meiden hier zijn en hoe ontzettend veel van die gasten op de socials live verslag doen van het event. Naar schatting is 90% jonger dan 30 jaar en dat staat toch wel in schril contrast met de events in Europa, waar de gemiddelde leeftijd rond de 50 ligt. 

De vijfde editie van CFMOTO DAY stond in het teken van de wegrace motorsport, met het CFMOTO Aspar Team, dat dit jaar in de Moto3 de eerste Grand Prix overwinningen in de wacht wist te slepen en in de Moto2 op het podium stond. Het management van het CFMOTO Aspar Team en wereldkampioenen als David Alonso en Jake Dixon fungeerden als juryleden voor de CFMOTO Talent Trophy; een programma dat voor het eerst werd gelanceerd in oktober 2023 en een tweede editie beleefde op de kartbaan van hetGymkana is blijkbaar niet alleen populair in Japan Zhejiang International Circuit. Li Yuxuan won de race met CFMOTO pocketbikes, en zal nu deelnemen aan het ontwikkelingsprogramma van het Aspar team in Spanje. Tussen het kartcircuit en het hoofdcircuit had CFMOTO een offroad parkoers uitgezet, waar je als passagier kon meerijden in een CFMOTO quad. 

Ook voor degenen die geen helm hadden meegenomen was er nog genoeg te doen. Het rollenspel 'RACING MAN' verwelkomde gasten en gezinnen om dichter bij CFMOTO's competitieve organisatie te komen met een reeks spel- en informatiepunten, die het publiek lieten zien hoe het is om een teammanager, een PR-medewerker, een racer en nog veel meer te zijn. Wedstrijden, punten en prijzen verhoogden de funfactor. Een 'pit house' met MotoGP-thema bood een enclave van merchandise en accessoires, terwijl op MotoGP-simulators een poging kon worden gedaan een nieuw ronderecord te zetten op de Sachsenring, hoewel dat niet bepaald meeviel. De motor op de baan houden was voor de meesten al uitdagend genoeg.