Zoeken

Terugblik EICMA 2022

D - H

21 november 2022

 

Davinci DC100

Hoewel het Italiaans klinkt, is ook Davinci een Chinese motorfabrikant, die de Europese markt nu officieel betreedt met de DC100. Dit is een futuristisch ogende, met de hand gebouwde elektrische motor heeft een catalogusprijs van 26.000 euro. Je mag je dan verheugen op een topsnelheid van 200 km/uur, een koppel van 850 Nm en een vermogen van 100 kW. Dat alles bij een range van 400 km in de NEDC en 357 km in de WLTP. Een dashboard heeft hij niet, daarvoor gebruik je je smartphone.

Ducati Scrambler

De Scrambler 800 wordt lichter en levendiger, met onder meer ride by wire, riding modes en quick shift. Het design is vernieuwd, met volledige LED-verlichting, een ander achterlicht en een nieuwe tankvorm. Het dasboard krijgt een 4,3 inch kleuren TFT-scherm. Het geheel is 4 kg lichter geworden, dankzij een lichter motorblok, een nieuw frame en een eveneens nieuwe achterbrug, waarbij de schokdemper naar het midden is verhuisd. De nieuwe Scrambler komt in drie modellen, de Icon, de Full Throttle en de Nightshift, prijzen beginnen bij €12.490. 

Ducati Diavel V4

De power-cruiser van Ducati, de Diavel V4, krijgt nog meer power dankzij een 1.158cc V4 motor, die 168 pk @ 10.750 tpm vermogen en 128 Nm @ 7.500 tpm koppel aan de krukas heeft. Deze motor is niet alleen sterk, maar ook zuinig omdat ze de achterste cilinderbank in bepaalde situaties uitschakelt. Het monocoque frame wordt aan de voorzijde afgeveerd door een volledig instelbare UPSD-voorvork, de achterschokdemper is eveneens volledig instelbaar. Het rijklaargewicht bedraagt 236 kg. 

Ducati Multistrada Rally

De “Rally”- uitvoering van de Multistrada is niet bedoeld voor Rally’s, maar voor liefhebbers van lange reizen. Het comfort voor rijder en passagier is verbeterd, de actieradius is vergroot dankzij een aluminium 30-litertank. De motor is voorzien van Skyhook DSS EVO vering met auto-leveling functie. De krachtbron van de Rally krijgt naast een sport, toer en stadsmodus ook een enduro-modus, die tevens de vering beinvloedt. De 1158cc V4 Granturismo-motor levert 170pk (125 kW) @ 10.750 tpm. Naast de inmiddels “gewone” assistentiesystemen biedt de Multistrada Rally ook radar, adaptive cruise control en blind spot detection.

Ducati Streetfighter V4 en V4 SP2

Ducati heeft de Streetfighter vernieuwd. Deze motor is een naakte versie van de Panigale V4, met hoog en breed stuur, 178 kg gewicht, het 208 pk sterke Desmosedici Stradale motorblok, biplane vleugels en de laatste generatie elektronica. De tankinhoud is vergroot naar 17 liter, verder is het front frame vernieuwd. De krachtbron kent vier vermogensmodi: Full, High, Medium en Low. Full en Low zijn nieuw ontwikkeld, terwijl High en Medium qua strategie zijn herzien. Daarnaast krijgt de Streetfighter een nieuwe Wet Riding. De S-versie en de SP2 krijgen een lithium-ion accu, die 1,7 kg lichter is dan de vorige. De prijzen beginnen bij € 26.690.

Fantic Electric

Met een 3 kW is de Fantic Electric een stadsmotor: althans, in de L3-versie waarin ze 65 km/uur haalt. De 2,2 kWh accu is uit te bereiden met eenzelfde exemplaar. De scooter weegt 79 kg. 

Fantic Caballero 700

De nieuwe Caballero 700 is de eerste tweecilinder van Fantic. De 689cc DOHC- vierkleps twin van deze scrambler levert 75 pk vermogen en 68 Nm koppel. De vermogenskarakteristiek is via drie rijmodi in te stellen. Tractieconteole en bochtafhankelijk ABS zijn standaard, de remmerij is verder voorzien van radiale Brembo remklauwen en 330 mm schijven in het voorwiel. De motor weegt slechts 180 kg.

Honda Hornet

Veel nieuws bij Honda, om te beginnen met de nieuwe CB750 Hornet. Deze is voorzien van een gloednieuwe 755cc tweecilinder lijnmotor met 270° krukas (en dus géén paralleltwin), die 92 pk (67 kW) @9.500 vermogen en een koppel van 75 Nm @ 7.250 tpm koppelt aan een rijklaar gewicht van 190 kg. De nieuwe twin heeft 3 rijmodi en een in drie standen instelbare tractiecontrole, 3 niveaus van motorrem. Een 41mm Showa Big Piston Front UPSD-voorvork en een dito achterschokdemper verzorgen de wegligging. Radiale vierzuigertangen garanderen voldoende stopkracht, waarbij achterliggers via Emergency Stop Signal worden gewaarschuwd. Het 5” TFT-kleurenscherm kan via Honda Smartphone Voice Control worden bediend. Het brandstofverbruik moet 1 : 23 bedragen. Er is een A2-versie leverbaar.

Honda XL750 Transalp

Veelzeggend: de V, die achter de oude Transalp-aanduiding stond, is verdwenen. Dus geen V-twin, maar dezelfde achtkleps Unicam tweecilinder “niet paralleltwin” als in de Hornet, ditmaal met vijf rijmodi voor de gewenste combo van motorvermogen, motorremwerking en tractiecontrole met wheelie-control. Een 21” voorwiel en 18” achterwiel duiden op serieuze offroad-plannen, die via een 43mm Showa SFF-CA UPSD-vork en Pro-link achtervering moeten worden verwerkt. Met 200 mm veerweg voor en 190 mm veerweg achter mag dat geen probleem zijn. Ook hier het 5” TFT-scherm met GSM-voice-control. De tankinhoud is 16,9 liter. Da’s niet veel, maar met een verbruik van 23 km/liter moet je toch 390 km ver komen. Da’s wel veel. Een A2 versie is via een software-update mogelijk.

Honda EM1

In de zomer van 2023 moet de elektrische EM1 scooter leverbaar worden, gevolgd door nog minimaal 10 elektrische motorfietsen tot 2025. Hopen dat die iets meer prik in de batterij hebben, want de EM staat voor Electric Moped. Een bromscooter dus. Wel interessant is de uitneembare batterij. Daar zijn meer merken mee bezig.

Honda CL500

Een prachtige scrambler, zo zou je de CL500 kunnen omschrijven. De 34 pk sterke – en dus A2-compatible - tweecilinder DOHC-lijnmotor van Honda is hierbij een neen nieuw buizenframe gehangen en voorzien van vering waarin het 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel over lange veerwegen beschikken. De ronde tank, de hoge uitlaat, de vorkrubbers en de brede banden maken het geheel af.

Honda CMX1100T Rebel

De Rebel bestond al, maar de T is een nieuwe toerversie van deze cruiser, dus met tophalf en harde kunststof koffers. Voor de aandrijving zorgt een 1084cc tweecilinder lijnmotor met 270° krukas. Deze beschikt over 3 rijmodi die de vermogenskarakteristiek, de motorremwerking en de tractiecontrole met wheelie-control beïnvloeden, hoewel je zou denken dat de lage zithoogte van 700mm de wielbasis van 1520mm en het eigen gewicht van 238 kg de wheelie-neiging wel onder controle zouden hebben. De vertraging wordt geregeld via een vierzuiger monoblock remtang met 330 mm schijf. Cruisecontrole is standaard.

Honda Forza 350

De Forza 350 krijgt een flinke update met een nieuwe look, een nieuw dashboard, tractiecontrole, een elektrisch instelbare ruit en een USB-C-aansluiting onder de buddy. Honda Smartphone Voice Control is standaard, compatible met IOS en Android. De29 pk sterke 330cc-krachtbron zelf is ongewijzigd.

Horwin Senmenti 0

Een topsnelheid van 200 km/uur, een acceleratie van 0-100 in 2,8 seconden en een range van 300 km bij 88 km/uur gemiddeld. Indrukwekkende cijfers voor de Senmenti 0, de nieuwe elektrische motorscooter van Horwin. Deze heeft een 400V batterij, waardoor je kunt snelladen: van 0 tot 80% lading in 30 minuten. De scooter heeft meer dan 30 sensoren en camera’s voor de assistentiesystemen. De Senmenti heeft ABS, tractiecontrole, bandenspanningssenoren, collision warning, mountain- start- en reversing assistance, luchtvering achter, diverse rijmodi, keyless go en een intelligente camera waarmee je foto’s kunt maken. De Senmenti 0 wordt midden 2023 leverbaar. Er was ook een zelf-balancerende Senmenti X, maar dat was slechts een prototype.

Horwin HT5R

Een paar weken voor de Eicma, op de Intermot, introduceerde Horwin HT5 en HT5R. De HT5 is een crosser, de HT5R R is een straat-legale enduro met een range van 150 km en een topsnelheid van 85 km/uur. Hij weegt 89 kg en de catalogusprijs is 7.490, zonder Hollandse belastingen dus.