Zoeken

Terugblik EICMA 2022

A - C

21 november 2022

 

 

Aprilia RS 660 Extrema

Bij Aprilia maakt een speciale versie van de 100 pk sterke tweecilinder supersport zijn opwachting: de RS 660 Extrema. Deze weegt slechts 166 kg en is voorzien van een speciale SC Project uitlaatsysteem met carbon demper. Het voorspatbord en de nieuwe onderkuip zijn van carbonfiber. De motor heeft standaard een mono-seat, een duozadel wordt meegeleverd. De Extrema heeft naast alle gebruikelijke elektronica een quickshifter die in “upside-down” schakeling gezet kan, speciaal voor circuitdagen. 

Aprilia Electrica

Of de toekomst voor motorrijders elektrisch wordt is de vraag, maar Aprilia zorgt dat ze de boot niet mist. Het presenteerde het “Electrica-project, een leuke, verzorgde elektrische supermotard, gericht op jonge motorrijders. Deze concept-bike moet een opwindende rijervaring bieden met een centraal geplaatste elektromotor en “fonische” wielen, wat dat ook moge betekenen. Specificaties zijn er nog niet. 

Benda LFS700

Het Spaans-Chinese merk Benda bracht eerder dit jaar de LFC700 uit, nu gevolgd door een stoere naked bike met de naam LFS700. Hij wordt aangedreven door een 676 viercilinder DOHC-lijnmotor die 94 pk (69 kW) @ 11.000 tpm levert.

Benda DarkFlag

Een V-Max van Spaans-Chinese afkomst, zullen we maar zeggen. Een indrukwekkende custom met een 16-kleps V4-krachtbon. De prestaties van deze 496cc-vierpitter zijn wat minder indrukwekkend: 54pk bij 10.000 tpm. Hij heeft verder een lage zit van 700 mm en riemaandrijving.

 

Benelli TRK800

Benelli breidt de allroad range uit met de TRK800. Voor de stuwkracht zorgt een 754cc tweecilinder lijnmotor uit de Leoncino 800. Dit twin-cam vierklepsblok is goed voor 76pk (56 kW) @ 8.500 top, bij een koppel van 67 Nm, dat via een assist-koppeling aan de transmissie wordt doorgegeven. Een vakwerkframe van stalen buis zorgt voor de nodige stijfheid, een 50 mm Marzocchi UPSD-voorvork en een instelbare monoschokdemper achter (veervoorspanning en uitgaande demping) zorgen dat de veerwegen van 170 en 171 mm soepel verlopen. Brembo vierzuigerklauwen en 320mm schijven zorgen voor de vertraging, de motor is verder voorzien van een 17” achterwiel en een 19” voorwiel. De tankinhoud is met 21 liter behoorlijk riant.

Benelli 702 en X

Eveneens nieuw in het Benelli-gamma zijn de 702 en 702 X, twee allroads die met een 698cc- 180°twin net onder de 800 zitten. Qua vermogen niet, want ook deze tweecilinder lijnmotor weet 76 pk te produceren, zij het bij 8750cc. De “gewone” 702 heeft een 50 mm upside-down voorvork met 140 mm veerweg, de achtervering heeft 168 mm. De X-versie heet achter 173mm veerweg. De X-versie staat op 17”/19” spaakwielen met Pirelli Scorpion Rally STR-banden, de andere op 17” gietwielen voor en achter. De tankinhoud is 20 liter. Als optie kan de motor worden uitgerust met een on-board camera in de kuip, die uiteraard verbindt met je GSM.

Benelli Tornado Naked Twin 500

Nieuw in het Benelli-gamma is de Tornado Naked Twin, een vlotte naked bike die de beproefde 500cc tweecilinder lijnmotor in het vakwerkframe heeft hangen. Die is goed voor 47 pk (35 kW) @ 8.500 tpm en is dus standaard geschikt voor A2-rijbewijshouders. 320mm schijven met vierzuiger ho-ijzers zorgen voor de vertraging, het geheel staat op 17” banden. De tankinhoud is 14 liter. 

Brixton Storr

Een leuke, lichte allroad bij Brixton: de Storr. Deze wordt aangedreven door de 486cc motor uit de Crossfire: een tweecilinder SOHC-lijnmotor met balansas die goed is voor 47 pk (35 kW) @ 8.500 tpm. Of deze concept-bike in productie gaat is nog de vraag.

Brixton Layback

Een relaxte beach cruiser met elektromotor, zo omschrijft Brixton de Layback. Hij verwijst naar een surfer die ver naar achteren leunt op een surfboard. Best. Laat maar komen.

Brough Superior Dagger

De Dagger beleefde zijn wereldpremière in Milaan. Deze Brough is rijkelijk behangen met carbonfiber, verder is het rijwielgedeelte verbeterd en heet de motor 17 inch wielen, waarmee er eventueel sportief rubber kan worden gestoken. De 997cc V-twin levert 102 pk, verder is hij vergelijkbaar met de “standaard” Brough, de Lawrence. De prijs zal naar mijn inschatting richting iets met 5 nullen gaan…

Cake

Dat je met elektrische voertuigen niet vastzit aan conventionele design-richtingen laat de Zweedse fabrikant Cake zien. Zij bieden een heel assortiment bizar ogende en zeer praktisch gerichte motoren zien. Nieuwste telg in deze Cake-walk is de Bukk, die in samenwerking met Polestar (Volvo) is ontwikkeld. Deze offroad/crosser Bukk heeft een 16 kW sterke elektromotor die 420 Nm koppel levert, hetgeen wordt gevoed door een 72V batterij meet 2,9 kWh inhoud. De motor weegt 85 kg. Er worden er 50 van gebouwd. Cake wordt in Nederland geïmporteerd door de Tinfabriek in Naarden.

CFMoto 700CL-X Adventure

De 700CL-X Adventure is de derde variant van het 700CL-X platform. De 700CL-X Adventure combineert een aantal praktische aspecten zoals een hoger stuur, een hoog windscherm en zadeltassen met stoere offroad-looks, die hij dankt aan de noppenbanden en het onder de kroonplaat gemonteerd spatbord. 

CFMOTO NK-C22

De NK-C22 is een conceptmodel op basis van het CFMOTO 800cc motorplatform. Het overvloedig aanwezige carbon, de dubbele uitlaat van SC Concept, de enkelzijdige achterbrug en de opvallende velgen zijn enkele van de elementen die de NK-C22 een geheel eigen gezicht geven.