Zoeken

CFMOTO Fabrieksbezoek Hangzhou

Indrukwekkende groei

24 juli 2024

Wanneer we vanaf het hotel via een sightseeing trip naar het hoofdkantoor van CFMOTO worden gebracht weten we niet waar we méér van onder de indruk zijn: de enorme metropool die Hangzhou heet (met 12 miljoen inwoners de 10e stad van China), de snelheid waarmee de metropool uit de grond is gestampt (in 1990 kende de stad nog maar amper 2 miljoen inwoners) of de enorme ruimtelijke wijze waarop12 miljoen inwoners, maar toch een oase aan rust alles is gebouwd en de oase aan rust in het verkeer. Geen constante kakofonie van sirenes, zoals in steden als New York of Berlijn waar het een af en aan rijden van brandweer, politie of ambulance is, en geen claxonnades van automobilisten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Maar ook geen hordes scooterrijders die zich kriskras door het verkeer begeven.

Neen, Hangzhou is geen stad die aan de gevolgen van een enorme groeispurt aan alle kanten uit z’n voegen aan het barsten is, maar een moderne metropool waar ontzettend goed over is nagedacht. Hangzhou is wat BNP betreft de 8e stad van het Chinese vasteland, staat op de 10e plaats voor wat betreft Fortune Global 500 hoofdkantoren van alle steden wereldwijd (De 4e stad in China, na Beijing, Shanghai en Shenzhen) en staat volgens de 2020 Hurun Global Rich List op de 11e plaats in de wereld en 6e in China (na Beijing, Shanghai, Hong Kong, Shenzhen en Guangzhou) wat betreft het aantal ingezeten miljardairs. De stad staat wereldwijd op de 16e plaats wat wetenschappelijke output betreft. 

De groei die Hangzhou staat niet alleen synoniem voor de groei van de Chinese economie, die aan het eind van de jaren ’70 van de vorige eeuw werd opengesteld, maar ook voor de enorme groei die CFMOTO in z’n nog korte bestaan heeft gemaakt. Het bedrijf is opgericht door meneer Lai en zijn broer, die 35 jaar geleden besloten om kickstarters voor motorfietsen te gaan verkopen, en begonnen met het maken van hun eigen mallen om hun nieuwe product te gieten. Al snel werd de productie naar
Februari 1989: het verhaal begint met een kleine werkplaats

September 1997: het eerste CFMOTO vloeistofgekoelde motorblok is een feit

Mei 1998: CFMOTO lanceert haar eerste vloeistofgekoelde scooter
motoren uitgebreid en werden nu ook kopieën van de Suzuki GP125 gemaakt. In september 1997 zag het eerste in eigen huis ontwikkelde vloeistofgekoelde eencilinder motorblok het levenslicht, een jaar later werd de eerste “Big Shark” motorscooter gelanceerd die populair zou worden als huwelijkscadeau. 

In 2005 was CFMOTO voor het aanwezig op de EICMA in Milaan, destijds in een klein ‘Chinees’ hoekje in een van de achterste hallen. Dat jaar lanceerde het ook haar allereerste ATV, waarmee het bedrijf in korte tijd de wereld wist te veroveren. Om je een idee te geven: nog geen tien jaar later verkocht CFMOTO in ATV-land bij uitstek Australië meer ATV’s dan Kawasaki of Can-Am. Inmiddels is CFMOTO al meer dan 10 jaar het best verkochte merk in 4-wiel offroad voertuigen in Europa en is het nummer 1 in maar liefst 32 landen. 

In 2011 ging CFMOTO een commercieel partnerschap met KTM aan en raakte het merk voor het eerst bekend bij het grote publiek. Twee jaar later werd CFMOTO de distributeur van KTMR2R in China, en werd de CKD business opgestart. Waarom KTMR2R? Toen Stefan Pierer de merknaam KTM in China wilde registreren bleek een slimme Chinees hem al voor te zijn geweest. In plaats van de merknaam weer terug te kopen nam Pierer het besluit om KTM in China als KTMR2R (als in: KTM Ready to Race) op de markt te gaan zetten. 

In 2014 werd de 150NK gelanceerd, de eerste hippe Naked die een instant hit was op de Chinese markt, en sindsdien is het ontzettend hard gegaan. Werd in 2017 nog een bescheiden omzet van $275 miljoen genoteerd, het afgelopen jaar 2023 was dat al een zeer indrukwekkende $1,7 miljard, ofwel een groei van meer dan 600% in slechts 7 jaar tijd. Wat verkopen betreft heeft de 2-wieler divisie de 4-wielers ingehaald,
We hebben al aardig wat musea bij fabrieken bezocht, maar...

zo mooi als de Exhibition Hall van CFMOTO hebben we ze nog niet gehad

KTM heet in China dus KTMR2R, omdat Pierer achter het net viste met het vastleggen van de naam
van de totale omzet kwam afgelopen jaar 57% voor rekening van 2-wielers en 43% voor rekening van 4-wielers. CFMOTO is het hardst groeiende 2-wielermerk in China voor wat betreft motoren boven de 250cc. De 2-wieler omzet groeide in 2023 met 32,85%, terwijl op de internationale mark de verkoopaantallen van 2-wielers met maar liefst 78,22% toenam. Aantallen worden niet genoemd, maar met een capaciteit van 800.000 motorblokken en 600.000 voertuigen (2- en 4-wielers) is CFMOTO zeker geen kleine jongen meer.

Sinds de lancering van de allereerste 150NK is de portfolio van CFMOTO enorm gegroeid, van kleine elektrische crossers (CX-2E en CX-5E) en een trio aan kekke minimoto’s (ST Papio, XO Papio Racer en XO Papio Trail) tot een uitgebreide Naked familie (150NK, 250NK, 300NK, 450NK, 650NK en 800NK), een Supersport familie (250SR, 300SR, 450SR, 450SR S en 500SR VOOM), een Allroad familie (450MT, 700MT, 800MT (Touring, Explore en Sport) en een uitgebreide CL-familie (250CL-X, 300CL-X, 700CL-X (Heritage, Adventure en Sport), 250CL-C, 450CL-C EN 450CLC Bobber. Dat plus nog de 1250TR-G, de dikke toerbuffel die alleen in China leverbaar is en in grote delen van China als politiemotor wordt gebruikt, naast de 650TR-G die bij ons als 650GT In 2013 maakte CFMOTO haar debuut in de Isle of Man TT met de 650NK-TT. Gary Johnson finishte in 2016 op de 4e plaats als beste resultaat. In 2021 mochten we met de racer rijden op Cadwell Park op de markt werd gezet. En dan hebben we alleen nog maar de 2-wielers gehad, de lijst met 4-wiel voertuigen is minstens zo indrukwekkend. Nog zo’n indrukwekkend cijfer: CFMOTO telt al meer dan 100 miljoen klanten wereldwijd.  

De entree in het fonkelnieuwe kantoorcomplex op de CFMOTO Campus in Hangzhou is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend en imponerend, met een enorme foyer met Starbucks café en een zowaar nóg indrukwekkendere Exhibition Hall, waar de geschiedenis van CFMOTO wordt verteld. De musea van Ducati, Moto Guzzi en Piaggio mogen een rijkere geschiedenis hebben die veel verder terug gaat, maar de manier waarop die musea zijn opgebouwd is echt veel minder groots dan de Chinezen hier hebben gedaan. Het sluit naadloos aan bij het beeld dat CFMOTO wil uitstralen: modern, vooruitstrevend en innovatief.