Zoeken

CFMOTO Fabrieksbezoek Hangzhou

Hypermoderne Campus

24 juli 2024

Van een handjevol medewerkers in een kleine fabriek 1989 is ZHEJIANG CFMOTO POWER CO. LTD. uitgegroeid tot een internationale producent van betrouwbare motoren, offroad voertuigen, motorblokken, frames, onderdelen, kleding en accessoires, die via een wereldwijd netwerk van meer dan 4.000 dealers in meer dan 100 landen worden gedistribueerd. De onderneming heeft 4 R&D Centers (Rimini, Hangzhou, Alleen al in Hangzhou heeft CFMOTO 6 assemblagelijnenShanghai en Plymouth), waar door meer dan 1.000 engineers inmiddels 1.326 patenten zijn vastgelegd. Het geld dat CFMOTO in R&D steekt is minstens zo hard als de omzet gegroeid, van $25,8 miljoen in 2019 tot $130 miljoen in 2023, waarbij de grootste groeispurt in 2022 werd gemaakt toen de investeringen in R&D groeiden van $59,4 naar $107 miljoen. 

Na de zeer indrukwekkende Exhibition Hall vervolgt de rondleiding richting de fabriekshallen. Overseas Sales Officer Jay Li, die ons gedurende deze trip begeleidt, drukt ons op het hart dat in de CFMOTO KTMR2R assemblagehal niet mag worden gefotografeerd, maar waar bij een andere groep alle telefoons moeten worden ingeleverd heeft Li voor ons een betere oplossing: met speciale stickers wordt de lens van de telefoon afgeplakt. De assemblagehal is kleiner dan verwacht en kent slechts één assemblagelijn, waar volgens Li alleen de 790-modellen worden geassembleerd. Veel meer dan dat kan (of mag, dat kan natuurlijk ook) Li ons niet vertellen, dus ook niet of in deze faciliteit in de toekomst de door Pierer aangekondigde uitbreiding van productie wordt ondergebracht, of dat deze naar een van de andere fabrieken wordt verplaatst. 

De assemblagehal waar alle KTM’s worden geassembleerd is klein bier vergeleken bij de naastgelegen CFMOTO assemblagehal, die uit maar liefst 4 zeer moderne assemblagelijnen bestaat. “Per assemblagelijn kunnen 500 motoren per dag worden geassembleerd”, zegt Jay Li. Da’s dus 2.000 motoren per dag, 10.000 motoren per week bij een normale werkweek, maar hoe zit dat in China? “
De blokken worden in een andere fabriek geassembleerd. Trollies zijn robotgestuurd

Het lijkt hectisch aan het begin van de lijn, maar iedereen kent z'n werk

Als een geoliede machine

En weer een batch klaar

De trolleys met onderdelen lopen met de band mee. Aan het eind volgt 100% controle
Op kantoor kennen we afwisselend werkweken van 5 en 6 dagen”, zegt Li. “Maar dat geldt niet voor de assemblage, omdat daar in ploegendienst wordt gewerkt.” 

De trollies in de assemblagehal zijn robotgestuurd en van sensoren voorzien, die de karren afremmen mocht een of andere onverlaat – zoals ondergetekende in een moment van onoplettendheid – proberen over te steken. Elke rijdende werkbank heeft z’n eigen trolley met onderdelen voor de desbetreffende motor, waardoor in theorie op dezelfde band een diversiteit aan modellen kan worden geassembleerd. Het is opmerkelijk met hoeveel mensen aan het begin van de band aan één motor wordt gewerkt, zonder dat dit tot chaos leidt. Als een goed geolied Formule 1 team, waar iedereen weet wat zijn taak is. Het foutpercentage is indrukwekkend: ons wordt een cijfer van ‘five every million’ genoemd, maar dat lijkt ons wel héél erg optimistisch. Er blijkt “Five promille” te zijn bedoeld, ofwel 0,5% en dat is echt stukken beter dan de 10% die ons jaren geleden in Mattighofen werd verteld.

Wat in 1989 als klein bedrijfje begon waar kickstarters werden gemaakt is in 35 jaar tijd uitgegroeid tot een motorfabrikant van wereldformaat, zo is ons wel duidelijk geworden tijdens ons fabrieksbezoek. Alleen al de campus in Hangzhou is ongeveer 280.000 vierkante meter groot en huist 4.800 van de in totaal 6.000 medewerkers, waarvan zo’n 3.500 man in de productiehallen. De productiefaciliteit in Hangzhou heeft in totaal 6 assemblagelijnen goed voor een jaarlijkse productie van 270.000 motorfietsen, 250.000 offroad voertuigen en 100.000 elektrische motoren. Daarnaast is er een fabriek in Chongqing en een joint-venture fabriek met Yamaha in Zhuzhou.

In 2021 werd de CFMOTO Thailand Plant in bedrijf genomen, waar jaarlijks 40.000 offroad voertuigen kunnen worden geproduceerd. Het afgelopen jaar rolden in Mexico de eerste offroad voertuigen van de assemblagelijn van de CFMOTO Mexico Plant, waar op een vloeroppervlak van 75.000 m2jaarlijks door 500 medewerkers 100.000 offroad voertuigen kunnen worden geproduceerd. In de nabije toekomst zal daar nog een tweede fabriek voor 2-wielers aan toe worden gevoegd. En over de toekomst gesproken: sinds 2017 heeft CFMOTO veel in de R&D van nieuwe energie geïnvesteerd en beschikt momenteel over 12 New Energy laboratoria die in staat zijn het hele proces van ontwerp tot ontwikkeling van verschillende elektrische voertuigen te doen.