Zoeken

Belgie heeft motorkeuring, is dat zinvol?

Wel keuring, niet periodiek

20 februari 2023
Sinds 1 januari van dit jaar kent België een verplichte motorfietskeuring. Een APK kun je het niet noemen, want periodiek is deze keuring niet. Een motor moet worden gekeurd indien deze tweedehands wordt verkocht of indien deze een ongeval heeft meegemaakt. Is dat zinvol?

 

In Nederland zijn er diverse belangengroeperingen die onze regering proberen over te halen een APK in te voeren. Het argument is veiligheid, de reden is handel. Want als de motordealers keuringen moeten uitvoeren, komen er motoren in de werkplaats en is er altijd wel wat te repareren. Daar verdienen ze aan. Maar misschien moeten deze organisaties eens met hun achterban praten. Want als je het motordealers vraagt, zijn ze vaak minder enthousiast. Keuren betekent duizenden of zelfs tienduizenden Euro’s investeren in, bijvoorbeeld, een remmentestbank, koplampafstelapparatuur en APK-cursussen, straks ook nog voor ADAS kalibratie-apparatuur. Je verdient het wellicht niet terug. En als je het niet doet, komen je klanten bij je concurrenten over de vloer en ben je ze kwijt. 

Tekst: Peter Aansorgh
foto’s: Peter Aansorgh, Jacco van de Kuilen, fabrikanten, Goca