Zoeken

Belgie heeft motorkeuring, is dat zinvol?

Veiligheid

20 februari 2023

 

Dat motorrijden – althans op korte termijn – gevaarlijker is dan slagroomtaart eten, hoef je de motorrijder niet te vertellen. Dat weet hij, accepteert hij en laten we eerlijk wezen, een beetje risico zorgt voor adrenaline en dat is ook een deel van de charme. In bed blijven liggen is veiliger, maar doodsaai. De Telegraaf – zelden geplaagd door enige vorm van nuance of kennis van zaken – schetst dat er met 578 verkeersdoden in 2022 een “forse stijging” heeft plaatsgevonden die een “dramatische uitdaging betekent voor de overheid.” Op het ROC Nijmegen wordt taal- en rekenondersteuning gegeven.
De profieldiepte moet meer dan 1,0 mm zijn, de linkse haalt het net. Als de koordlagen er doorheen komen, kun je beter eerst langs de dealer gaan...

Deze reflector is aangetast. Als dat het lichtbeeld verstoort, betekent dat afkeur (li). Het lichtbeeld mag niet verblinden, effe checken op straat...(re)

Een sportuitlaat mag, mits goedgekeurd en stil genoeg. Waar je de dB-killer eruit haalt, weet je de uitkomst van de keuring al (li). Op een goedgekeurde uitlaat staat in welk land deze is gekeurd (E1 = Duitsland) en staan er keuringsnummers op

De katalysator smoort de gasstromen in de uitlaat enigszins, maar of de vermogenswinst merkbaar is als je hem er uithaalt?
Misschien een idee om de betreffende journalist daarheen te sturen? Want in 2021 waren er volgens het CBS 582 verkeersdoden. Van 582 naar 578 wil ik geen forse stijging noemen. Volgens mij zijn het er zelfs 4 minder, het is zelfs het laagste aantal sinds 2015. In 2000 waren er nog tweemaal zoveel verkeersdoden, dus het is een stuk veiliger geworden! Onder die 582 doden uit 2021 waren overigens 52 motorrijders en 80 e-bikers.

Het aantal gewonden is in 2022 overigens wel gestegen, naar 21457. Dat is 3500 meer dan in 2021, maar dan vereist de eerdergenoemde nuance om te stellen dat er in 2020 en 2021 ook veel minder verkeer op de weg was door Covid. Als niemand de weg op mag, vallen daar ook geen gewonden. In 2018 waren er 21.700 gewonden, in 2019 21.400. Dat aantal is dus statistisch gezien praktisch gelijk gebleven, vergeleken met de jaren waarop iedereen naar zijn werk mocht. Je kunt de overheid dus van allerlei kwalijke zaken betichten, maar niet dat ze de verkeersveiligheid hebben verslechterd of dat er nu ineens prangende maatregelen nodig zijn.

Verplichting

Die laatste stelling is belangrijk voor de motorkeuring. De Europese Unie stelt namelijk dat lidstaten een verplichte motorfietskeuring moeten invoeren, tenzij ze kunnen aantonen dat ze voldoende andere maatregelen hebben genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Wij hoeven dus niet en de regering ziet er ook geen noodzaak toe, omdat het aantal dodelijke ongevallen dat door een technisch mankement wordt veroorzaakt verwaarloosbaar is. Er zijn natuurlijk wel andere argumenten te bedenken. Het zou een goede manier zijn om van herriepijpen af te komen, die verantwoordelijk zijn voor vele wegafsluitingen voor motorrijders.Omdat een paar van die idioten met een blèrpijp over de dijk zijn gescheurd, mag ik daar nu niet meer rijden met mijn superstille, E-goedgekeurde uitlaatdemper. Dat is niet ok! Daarnaast mag inmiddels duidelijk zijn dat het milieu en de gezondheid van mensen te lijden hebben onder kwalijke uitlaatgassen.  Daartoe hebben auto’s en motorfietsen al jaren een katalysator, die deze gassen omzetten in onschadelijke gassen. De zure regen uit de jaren 80 is erdoor verdwenen, de korstmossen hebben zich hersteld. Goed ding dus, maar toch schijnen er veel motorrijders te zijn die hem verwijderen, omdat ze daarmee wellicht anderhalve pk winnen. En dat merk je als je op de A1 tussen de files doorrijdt! Niet… Ik hoop dat er bij ons geen APK komt, maar voorgenoemde knalpotcriminelen zouden er de oorzaak van kunnen zijn dat we dat toch gaan beleven…