Zoeken

Belgie heeft motorkeuring, is dat zinvol?

Keuring in België

20 februari 2023

 

Afijn, wij hoeven ons voorlopig nog geen zorgen te maken. Onze zuiderburen wel, want sinds 1 januari geldt er daar een keuring voor motorfietsen, driewielers, motoren met zijspan en quads. Het gaat dan om voertuigen met een cilinderinhoud van 125cc en meer, alsmede elektrische motoren vanaf 11 kW en met een maximumsnelheid die boven 45 km/uur ligt. Moeten ze zich veel zorgen maken? Ja, maar niet veel, want de motor hoeft slechts te worden gekeurd als er via de verzekering aan de DIV –
Met zulke tandwielen kun je afkeur verwachten

Goedkoop is haast altijd duurkoop. Gescheurde remschijf als gevolg van slechte kwaliteit remblokken (li), goedkope remblok na 1500 keer remmen (re)

Een remschijf mag ook geen ernstige groeven vertonen, onder andere veroorzaakt door versleten remblokken
de Belgische RDW - is gemeld dat ze een ongeluk heeft gehad, of wanneer je de motor wilt verkopen aan een “buitenstaander”, dus niet zijnde een echtgenoot of wettelijk samenwonende partner of een van de kinderen uit je gezin. Je kunt dus tientallen jaren met je rokende herriepijp, kaal gesleten banden en tot stroop gedegenereerde remvloeistof blijven rondrijden, zolang je de motor maar niet verkoopt – en niet onderweg wordt aangehouden, natuurlijk. Maar wil je je motor verkopen, dan moet je hopen dat de originele uitlaatdemper nog ergens op je vliering ligt.

Handboek

De Motorfietskeuring vindt in België plaats bij onafhankelijke keuringsstations en kost € 48,10. De Goca Vlaanderen verwacht per jaar 30.000 keuringen te verrichten voor verkoop en 200 na een ongeval. De controle legt natuurlijk allereerst het accent op verkeersveiligheid, maar er volgt ook een emissiemeting en een “auditieve beoordeling”. Een compleet overzicht van alle keuringspunten is terug te vinden in het “Handboek Motorfietskeuring”, Dat kun je downloaden op https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/motorfietskeuring. Dat is een aanrader, want het is een giller. Heeft jouw motor aan de voorkant een kentekenplaat? Nee, dan wordt hij afgekeurd. Lekt je stuurbekrachtiging? Afkeur. Ontbreekt de hoofdsteun op de bestuurderszetel? Je raadt het, komt niet goed. Heeft je MP3 een kunststof ruit? Ai, die had van gelaagd of gehard glas moeten zijn. En ruitenwissers moeten hebben. Je vraagt je af of de schrijver van dit document ooit een motorfiets van dichtbij heeft gezien. Het zijn gewoon de uitrustingseisen voor auto’s, waar iemand op kerstavond voor de nachtmis nog snel een motordocument heeft gemaakt, zo lijkt het. 

Rijwielgedeelte

Natuurlijk staan er ook nuttige zaken in de keuringseisen. Als ik er een paar uitlicht: schokdempers mogen niet lekken – ik neem aan dat dit ook voor voorvorken geldt. Het laadvermogen op de banden moet overeenkomen met technisch toelaatbare maximum massa van de motor. Vreemd genoeg staat er niets in over de snelheidsindex van de banden. Een verplichte “Freigabe” van een band voor een motor, zoals de Duitsers die kennen, hebben de Belgen niet. Wij ook niet, trouwens. Opvallend is dat de minimum profieldiepte 1,6 mm is.
Hoewel de productiedatum op de remslangen staat vermeld, is leeftijd geen factor. De remleidingen mag geen scheuren of lekkage vertonen, net als de keerring van de voorvork

Deze remblokken voldoen. Op het chassisplaatje staan het meettoerental en maximale dB-niveau voor de geluidsmeting. Met een barst in het balhoofd doet dat er niet zoveel meer toe...

Met een Xenon inbouwset kun je de lichtopbrengst verhogen. Tot je naar de keuring moet...

Het lichtbeeld en de delingshoek van de lichtbundel wordt. met een koplamptester gecontroleerd (li)
De remmen worden op een rollenbank getest (re)
Dat is in Nederland trouwens 1,0 mm, een verschil om op te letten als je richting zuiden rijdt. Dan de remmen: daar mag uiteraard niets lekken of beschadigd zijn, maar er wordt ook remkracht gemeten op een remmentestbank of met een vertragingsmeter, al zal dat laatste bij motorfietsen niet goed werken vanwege de gewichtsverplaatsing bij het remmen. De remkracht moet 0,5G zijn bij tweewielers, 4,6G voor motoren met zijspan en 4,4G bij driewielers en quads. Lampen moeten origineel zijn en voorzien van de voor de unit goedgekeurde lamp – dus geen xenon of LED in een halogeenunit. Dan wordt het uitlaatgas gemeten: voertuigen vanaf 1 januari 2019 mogen maximaal 0,5% CO  uitstoten, van voor 1 januari 2019 maximaal 4,5% CO, dat alles bij stationair toerental. Als je dat laatste niet haalt, ben je waarschijnlijk ook lopend naar de keuring gekomen. Last – but not least – wordt naar de uitlaat gekeken. Daar mag geen “not for road use” of “track use only” op staan, over een E-keur wordt in de keuringseisen niet gerept. De geluidsproductie wordt in eerste instantie “auditief” beoordeeld. Lijkt deze te luid, dan wordt er een staande geluidstest gedaan, zoals ook onze politie dat doet. 

Dimlicht spelbreker

Gelukkig kijken de keurmeesters bij de keuringscentra met gezond verstand naar de keuringseisen en slaan ze geen acht op de onzin daarin, anders zou geen enkele motor door de keuring komen. Dat is nu wel het geval, al blijkt dat een op de vijf motoren wordt afgekeurd: van de 237 gekeurde motoren werden er 36 afgekeurd vanwege een verkeerd afgesteld dimlicht, twaalf wegens een ontbrekende achter-reflector en zes vanwege het ontbreken van het originele goedkeuringscertificaat, een formulier dat wij niet kennen: dat de motor een kenteken heeft bewijst immers dat hij is gehomologeerd. Echt serieuze gebreken die de veiligheid in gevaar brengen zijn er nog niet gevonden. Maar daar was deze keuring ook niet voor bedoeld: ze was voornamelijk ingesteld om de Europese Unie tevreden te stellen.