Zoeken

Test: Garmin StreetPilot 2820

Pagina 5

24 augustus 2006

Accessoires

Inhoudsopgave
Test: Garmin StreetPilot 2820
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Conclusie

Na een flinke afstand te hebben gereden met de Garmin Streetpilot 2820 mogen we de conclusie trekken dat we te maken hebben met een zeer compleet navigatiesysteem. Het apparaat stelt je in staat je feilloos vanuit het noorden van Duitsland naar het zuiden van Portugal te loodsen. Ook is het systeem niet alleen te gebruiken voor op de motor, maar mocht je met de motor op de trailer naar de Alpen vertrekken, dan is het systeem ook te gebruiken in de auto.

Natuurlijk zijn er ook minpunten op te noemen. Allereerst zal de prijs van het systeem mensen afschrikken. De adviesprijs van € 1325,- ligt flink hoger dan die van bijvoorbeeld de TomTom Rider. De kwaliteit van het Garmin systeem ligt wel hoger dan die van de TomTom Rider, maar voor velen zal deze prijs even slikken zijn. De enige problemen die we ondervonden waren in grote steden. Vanwege de smalle straten en een eigenwijze bestuurder had de Garmin zo nu en dan de illusie in een andere straat te rijden dan daadwerkelijk het geval was. Binnen vijf seconden kwam de StreetPilot wel met een aangepaste suggestie zonder dat het beruchte woord keren in haar op kwam. Ook ondervonden we problemen met de Ram-mount. Hoewel dit systeem makkelijk te installeren is, bleek de duurzaamheid van het product niet optimaal. Na minder dan 1000 kilometer te hebben gereden brak een van de nopjes waar de Garmin in klikt al af te zijn gebroken en niet veel later brak ook nopje twee af. Hoewel het systeem de overige ruim 2000 kilometer gewoon stevig bleef zitten, straalt het niet het vertrouwen uit wat je verwacht van een dergelijk product.

 

De Ram-mount bleek niet geheel betrouwbaar

Daarnaast bleek het stuur ondanks de montage op ductape flink krassen opgelopen te hebben. Eigenlijk hangt het systeem aan een metalen beugel aan het stuur, wat meer trillen geeft dan verwacht. Het is te hopen dat de Garmin Zumo, dat speciaal ontworpen is voor gebruik op de motor, hier een betere oplossing voor biedt. Ook het ontbreken van een accu is een gemis. Even op het terras de route naar huis plannen zit er dus niet in. Dat terwijl juist dat een van de pluspunten van de Garmin is. Gelukkig is hier in ieder geval aan gedacht bij het ontwikkelen van de Garmin Zumo. Deze zal wél met een accu worden geleverd.

  • Bediening Touchscreen
  • Basis functies


  • Ram-mount systeem
  • Ontbreken accu

Het eindoordeel

De Garmin StreetPilot 2820 is een buitengewoon goed functionerend navigatiesysteem dat zowel in de auto als op de motor te gebruiken is. De functies zijn goed uitgewerkt en het bedienen van de Garmin tijdens het rijden is zeer gemakkelijk. Ondanks het ontbreken van een accu is de Garmin StreetPilot 2820 toonaangevend voor navigatie op de motor. Maar wie weet wat de Garmin Zumo ons nog zal brengen.

Binnenkort een uitgebreid reisverslag waarbij de Garmin StreetPilot 2820 ons via de Pyreneeën en de Alpen prachtige plekken in Frankrijk laat zien.