Zoeken

Test: Garmin StreetPilot 2820

Pagina 2

24 augustus 2006

Accessoires

Inhoudsopgave
Test: Garmin StreetPilot 2820
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Montage

Voor we het Garmin systeem kunnen gebruiken, moet het eerst gemonteerd worden op de motorfiets. Dat lijkt een hele klus als de doos open gaat en speakers, kabels, een afstandsbediening en nog meer kabels tevoorschijn komen. Na eens rustig te inventariseren wat wel en niet te gebruiken is op de motor blijkt alles enorm mee te vallen. Slechts de helft van het materiaal hoeft te worden gebruikt en ook wordt al snel duidelijk waar alles voor dient.

 

Gelukkig hoeft niet alles op of aan de motor te hangen

Ook het RAM-mount systeem voor de bevestiging op de motor lijkt op het oog ingewikkelder te zijn dan daadwerkelijk het geval is. Na afloop van de montage blijken we het een en ander aan ijzerwaren over te houden. Geen paniek, na een paar duizend kilometer bleek dat we deze echt niet nodig hadden.

Sleutelen
Een nadeel van de Garmin Streetpilot 2820 is het ontbreken van een accu in het apparaat. Dit betekent dat je het systeem aan moet sluiten op je accu voor je op de motor uberhaupt contact krijgt. Gelukkig mankeert het bij de bekabeling niet aan lengte, waardoor de kabels goed weg te werken zijn en je nog genoeg kabel over houdt om problemen met manoeuvreren te voorkomen. Het belangrijkste onderdeel van de montage is het eerder genoemde Ram-mount systeem. Eigenlijk is het niets anders dan een houder voor het navigatiesysteem. Ik besluit het systeem aan de linkerkant van mijn stuur te monteren, zodat ik het systeem eventueel met mijn linker hand kan bedienen.

 

De Ram-mount houdt de Garmin op zijn plaats

Met de juiste gereedschappen is het systeem makkelijk op het stuur te monteren, wel probeer ik met ductape het stuur een beetje te ontzien. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het geheel na 500 kilometer aan klinkerwegen los begint te trillen, dus draaien we de boel stevig aan. Een paar lagen ductape kan beschadigingen aan het stuur zodoende voorkomen. Na de Garmin in de Ram-mount te klikken is het even zoeken naar de ideale houding voor het systeem. Het beeldscherm moet natuurlijk goed af te lezen zijn, maar ik wil geen last hebben van de Garmin. Binnen vijf minuten heb ik het systeem zo afgesteld dat ik de display van de motor goed af kan lezen, de display van de Garmin goed af kan lezen en ik zelfs met tanktas alle kanten op kan draaien. Het enige dat nu nog moet worden aangesloten zijn de speakers die in de helm moeten worden geplaatst. Allereerst plak ik in mijn helm een zelfklevend stoffen deel één van het klittenband, om het maar even een omschrijving te geven. De speakers worden hier boven op gelegd, waarna deel twee van het klittenband er overheen wordt geplakt. Deze kussens zorgen voor een goede afwerking waardoor oren zo min mogelijk last hebben van de speakers.

 

Klaar om te vertrekken!

Nadat de speakers met een kabeltje, wederom voldoende snoer, zijn vastgemaakt aan het Garmin systeem, is het tijd om te vertrekken...