Zoeken

Introductie Kawasaki ZX-10R

Dextro Energy

10 december 2007

 

ZX-10R_actie_DR1_0900.jpgTijd dus om het een en ander aan te passen. Bij de motor wordt zowel voor als achter de motor iets meer ingaande demping gegeven, en daarnaast wordt voor de veervoorspanning iets verlaagd waardoor de motor iets meer op z’n neus komt te staan. Bij mezelf zullen rust en powerdrinks het beoogde resultaat op moeten leveren. Dat beide veranderingen een positieve uitwerking hebben leert ons de tweede sessie, waarin de Ninja en ik stukken beter met elkaar kunnen opschieten. Gevrijwaard van maagkrampen en ongeplande uitspattingen kan ik me volledig op ’t rijden focusen, daarnaast blijken de minimale veranderingen aan vering een positief effect te hebben op het rijgedrag van de Ninja. De motor is veel beter van richting te veranderen en wil veel minder vaak z’n kop schudden, maar blijft nog steeds wel licht gevoelig. Vooral bij geforceerd pushen laat de Ninja als een ware pitbull merken niet van plan te zijn dáár vandaag aan mee te willen werken.

Mijn betere fysieke toestand maakt dat de remmen, die in de eerste sessie vaag en zwaar aanvoelden, zich ditmaal ontpoppen tot perfecte partners in crime. Ze mogen misschien meer handkracht vergen dan bijvoorbeeld Brembo monoblocks, maar de vierzuiger Tokico’s zijn zonder meer goed op hun taken berust. Door de remschijven 0,5 mm smaller te maken (5,5 ipv 6 mm) konden ze in diameter groeien (van 300 naar nu 310mm) zonder daarbij zwaarder te worden. Voor de liefhebbers: de binnenring is nu van aluminium vervaardigd wat zelfs een reductie van het onafgeveerd gewicht opleverde, daarnaast is de buitenring nu in 10 in plaats van 7 ringen opgehangen, waardoor de warmte beter wordt afgevoerd. Al met al goed voor beter en vooral constanter remmen, iets wat wij na twee dagen testen alleen maar kunnen beamen. In totaal werd onze fiets meer dan twintig sessies over de baan gejaagd (elke motor werd door drie journalisten gedeeld), en tot de laatste ronde toe bleef de remdruk en vertraging constant en enorm.

ZX-10R_actie_DR1_1510.jpg

Zo goed als de Kawa en ik het met elkaar konden vinden in die tweede sessie, zo slecht gaat ’t echter weer nadat we de lunch hebben genuttigd. De buikloop is weer terug, en daarmee ook het eigenzinnige rijgedrag van mijn groene compagnon. Ik voel me als een argeloze toerist in de Cosmobar die angstvallig z'n sluitspier strak gesloten probeert te houden en jaag met dichtgeknepen billen de tien over het circuit. Niet de meest ideale omstandigheid om je lekker te vermaken en aangezien voorkomen nog steeds beter is dan genezen besluit ik dan ook wijselijk de sessie af te blazen. Toch is één ding wat we uit deze sessie als lering kunnen concluderen: hoe meer je probeert de Ninja te domineren, hoe meer hij zal tegensputteren. Of, zoals onze monteur Dave het mooi weet te vertellen: “Fight the Ten and it’ll fight back.” De truc is dus vooral niet te forceren maar zo vloeiend mogelijk te rijden. Hoe vloeiender, hoe harder de motor zich over de baan laat rijden en hoe gemakkelijker het gaat. Weten we meteen waar de komende dag aan moeten werken.