Groot of klein: supermotards op hun breedst
7; Stephan
Stephan Gruijs, beter bekend als Wheelyboy:
Ducati
Om te beginnen heb ik nog nooit op deze motor gereden, en wist dan ook niet wat ik moest verwachten van het rijgedeelte en motorische gedeelte.
De motor heeft een berg koppel onderin waarvan ik schrok, omdat ik normaal een lichte 1 cilinder en zware 4 cilinder gewent ben.
De motor voelde stilstaand erg zwaar aan maar eenmaal rijdend op 1 of 2 wielen was het gevoel van een zware motor vrijwel verdwenen.
De voorrem van de motor voelde erg krachtig en fijn aan met normaal remmen, maar zoals ik al gehoord had van collega Jurrien was de rem moeilijk te doseren als je eenmaal in een stoppie zat, en ik kan dit alleen maar bevestigen tot op zekere hoogte, gezien ik geen pogingen heb gedaan tot lange stoppies.
Het is moeilijk te omschrijven maar het is een soort wel / niet remmen met niets er tussen in wat niet echt fijn is om een lange stoppie te maken.
Daarentegen vond ik de achterrem wel mooi te doseren hoewel een straat rijder hem minder zal gebruiken dan een stuntrijder.
Wat mij verder wel opviel is dat de motor naar mijn gevoel mooi uitgebalanceerd is, gezien ik tijdens het proberen in te draaien van wheelie circles geen enkel moment het gevoel kreeg dat er gewicht op de verkeerde plaats van de motor zat, wat ik anders direct zou merken en wat ook zou tegenwerken.
Yamaha
Over de Yamaha, met deze motor ben ik wat meer thuis gezien ik zelf een vergelijkbare motor heb qua type.
Ik verbaasde me over het weinige vermogen dat de motor afgeeft, dit komt waarschijnlijk doordat ik de 43 pk uit mijn 250cc KTM gewend ben want deze Yamaha is waarschijnlijk gewoon een beetje een getemd beestje en ook nog een 30 kg zwaarder.
Ondanks de standaard tandwielverhouding geen last gehad van afslaan, waar ik al wel rekening mee hield door de koppeling veel te gebruiken tijdens wheelies en circles, bleek tijdens het rijden niet nodig want het de motor heb onderin ook mooi vermogen om te blijven draaien.
Wat ik niet wist was dat de motor geen carburateur heeft maar injectie, wat sowieso al voordelen heeft voor een stuntbike, ik heb dan ook geen enkel moment last gehad van gestotter en dergelijke waar een motor met carburateur wel last van kan hebben.
Remmerij was ik zeer tevreden over met name de voorrem die voor mijn gevoel in combinatie met de voorvork goed was voor stoppies, dit heb ik weleens anders meegemaakt waardoor het gewoon stukken moeilijker is om een stoppie in te zetten zonder dat het voorwiel wegslipt ivm de druk opbouw op de band van de voorvork.
Zitpositie was ook niet verkeerd bij de Yamaha, het leek naar mij idee voordat je erop zat erg hoog, maar dit viel reuze mee eenmaal rijdend, waarschijnlijk gewoon gezichtsbedrog.