Zoeken

Test: Royal Enfield Himalayan 450

ambitieuze strategie

27 april 2024

Aan het einde van de weg strekt een regenboog zich horizontaal uit over het asfalt. Daarachter loeren diepe donkere wolken aan de horizon, terwijl we in de stralende zon hoogte winnen over een ruig landweggetje. Kort daarna stort de regen kort en hevig op ons neer, de kleine voorruit van de Het is dat je d'r een boot voor nodig hebt, maar man wat is het hier vet motorrijdenRoyal Enfield Himalayan 450 is er niet tegen opgewassen. Twee kilometer verderop is de schrik alweer voorbij, de weg is droog en reisleider Sasa draait weer vrolijk aan het gas.

Het grillige weer op Sardinië begeleidt de Europese presentatie van de eerste moderne Royal Enfield, want tot nu toe stond de Indiase fabrikant voor motoren die de lange geschiedenis van het bedrijf visueel weerspiegelen - de wortels van het bedrijf, dat sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw in India is gevestigd, gaan terug tot de oprichting van de Royal Enfield Small Arms Factory in Enfield, Middlesex in Groot-Brittannië. De eerste Royal Enfield motorfiets werd geproduceerd in 1901 - met een 1,5 pk motor vóór het balhoofd en riemen als secundaire aandrijving. Ondanks alle technische aanpassingen om te voldoen aan veranderde uitlaat- en veiligheidsvoorschriften, zien de huidige modellen zoals de Continental GT, Interceptor en de
Serieus, dit is een Royal Enfield. Wat een verschil met z'n voorganger 

Goede protectie. Omdat je de zandbak in moet kunnen gaan

Upside down, voor het eerst. Ruime veerwegen, maar de zit is niet te hoog

Kijk, daar past dat kratje Grolsch wel makkelijk op. Rubbers zijn uitneembaar - uiteraard
gloednieuwe Shotgun er nog steeds uit als motorfietsen uit de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw.

Met de nieuwe Himalayan 450 veranderen de ambitieuze Indiërs hun strategie, want de opvolger van de populaire, zij het technisch zeer beperkte Himalayan is technisch grondig opgewaardeerd en aangepast aan de moderne visuele gewoonten. De hoekige designtaal van zijn voorganger heeft plaatsgemaakt voor afgeronde lijnen, alle lichten, inclusief de opvallende ronde koplampen, zijn voorzien van moderne LED-technologie, de spatborden en valbeugels zijn eleganter gesneden en ogen minder geforceerd. Op de nieuwe motor loop je zeker niet het risico dat je bij het afstappen in de hoek van de klassiekers wordt gezet met een "Dat is een geweldige restauratie, wanneer is die gemaakt?". Aan de andere kant kan de Himalayan 450 zijn afkomst niet verloochenen; zelfs op het eerste gezicht is de gelijkenis met de "oude" Himalayan herkenbaar aan de vergelijkbare proporties en ontwerpkenmerken, alleen ziet hij eruit als een jongere, meer eigentijdse editie - praktisch als een kleinzoon van de onverwoestbare bergbeklimmer.

Achter of liever gezegd onder de nieuwe façade gaan enorme technische veranderingen schuil die niets minder dan revolutionair zijn voor het historische bedrijf en het als een sprong in de tijd naar het heden katapulteren: Voor het eerst beschikt een Royal Enfield over vloeistofkoeling in plaats van luchtkoeling, zes versnellingen in plaats van vijf, een elektronisch gashandvat voor ride-by-wire gasklepbediening, een upside-down voorvork in het offroad chassis en Bluetooth connectiviteit. Maar één ding tegelijk: De Sherpa 450, Ziet er echt niet uit als een kleintje, maar het helpt wel dat ik zelf niet al te groot benzoals de nieuw ontwikkelde watergekoelde eencilinder heet, maakt gebruik van vierkleppentechnologie en twee bovenliggende nokkenassen om een maximumvermogen van 40 pk bij 8.000 tpm te produceren uit een enkele cilinder met 452 cc longinhoud, met een maximumkoppel van 40 Newtonmeter bij 5.500 krukasomwentelingen. Dit klinkt misschien niet als veel voor prestatiegerichte oren, maar ter herinnering: de oude luchtgekoelde eencilinder produceerde slechts 24,5 pk, wat alleen genoeg was voor gepassioneerde individualisten.

De ontwikkelaars hebben de Sherpa in een solide stalen brugframe geplaatst, dat het blok als dragend deel in de constructie heeft opgenomen. Voor wat betreft de vering is Enfield met een Indiase afgezand van de firma Showa in zee gegaan. De Indiase upside-down première, die niet verstelbaar is, heeft net als de voor wat betreft veervoorspanning instelbare centraal geplaatste achtershock 200 millimeter. Da’s zeker niet overdreven, maar passend bij de toepassing. Net zoals elk onderdeel van de Himalayan voldoet aan de gewenste functionaliteit en niets meer dan dat: aan de voorkant remt een 320 mm remschijf met zwevende remklauw en dubbele zuigers van het Indiase bedrijf ByBre, de banden komen van de Indiase fabrikant CEAT en dragen de naam Gripp RAD Steel RE. De liefde voor het thuisland is geen toeval: op alle producten van buiten het subcontinent worden hoge invoerrechten geheven.