Zoeken

Test: Yamaha Tracer 9 GT+

Tweede viool

8 mei 2023

Het is nog maar 8 jaar geleden dat Yamaha na de succesvolle lancering van de nieuwe Naked MT-serie in 2015 met een Toursport versie op de proppen kwam: de MT-09 Tracer, die al na een jaar bij ons in Europa tot de Tracer 900 zou worden omgedoopt. Hoewel Yamaha het zelf niet zo zag werd de Tracer door haast iedereen als de opvolger van de TDM gezien, waarvan de productie in 2011 na 20 jaar was stopgezet. In 2018 kreeg de motor een eerste update en werd er een GT-versie aan toegevoegd, Waarom de Tracer zo'n grote schare fans heeft? CP3! Dat ze dat niet allemaal zijn gaan doenwaarbij het accent wat meer op het Tour-deel van Toursport was gelegd. In 2021 werden beide versies compleet vernieuwd, met een grotere en sterkere CP3 driecilinder en een compleet herzien design, waarover de meningen nogal uiteen liepen. Voor de derde keer had Yamaha ook de typenaam aangepast, in Tracer 9 en Tracer 9 GT.

Bij Yamaha mag die Toursport (Tracer) familie misschien slechts de tweede viool spelen na de naked (MT) fietsen, maar Tracer & Co waren alleen al het afgelopen jaar goed voor een vijfde van alle Yamaha modellen die in Europa werden verkocht. Yamaha heeft voor dit bijzonder veeleisende segment al meerdere ijzers in het vuur, maar ze lanceren de grootste voor dit jaar opnieuw: de Tracer 9 GT+ is een klassieke Toursport motor waarbij de Japanners nu de nadruk vooral op de rijdynamiek hebben gelegd, op de Sport in Toursport.  

Echter: met de evolutie van de 2023 Plus-variant van de Tracer 9 GT hebben de productplanners naar meer comfort en rijveiligheid gestreefd, zonder daarbij de populaire actieve kant van de Toursporter te verwateren. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het zadel behoort tot de categorie "op het eerste gezicht fris, maar zonder dat je op lange afstand last van doorzitten krijgt", voor zover daar tijdens een introductie sprake van is. D’r zit nu eenmaal een wezenlijk verschil tussen een dagje sturen en de hele dag op de motor zitten, met de Côte d’Azur als doel. De zithouding is verder goed voor elkaar, behoudens het irritante contact dat mijn linkerlaars continue met de beugel van de middenbok maakt. 

Omdat ik toch wat druk op mijn knieën ervaar maak ik van de eerste fotostop van de gelegenheid gebruik om het zadel op de hoogste van de twee standen te zetten, teneinde mijn kniehoeken te ontlasten. Aangenaam: de aanpassing veroorzaakt geen
Netjes in het design verwerkt: de radar. TFT display heeft uiteraard Bluetooth tralala

Past mooi een helm in. Zadel geeft ook weinig reden tot klagen

Fors windscherm dat ook nog eens in hoogte instelbaar is. Net als 't zadel trouwens
verdere afstanden of openingen tussen de kuip en het zadel, het geheel is goed doordacht. Bijkomend voordeel is dat dankzij die iets hogere zit je als rijder tegelijkertijd wat actiever op het stuur wordt gezet.

In deze hoedanigheid ontvouwt de Tracer zijn grote dynamische potentieel: ze zoeft krachtig door de krapste bochten en geeft zijn rijder een bijzonder gevoel van vertrouwen. Het elektronische dempingssysteem van KYB is stabiel en neutraal tot diep in de bochten, reageert perfect op oneffenheden in het asfalt en biedt ook volledig wegcontact met goede feedback in de zachtere van de twee mappings. Met een rijklaargewicht van 223 kilo (zonder koffers) is de Tracer te allen tijde wendbaar genoeg, zonder ook maar enig moment instabiel aan te voelen – dat in ruil daarvoor een Jota meer inspanning is vereist om de motor van het ene op het andere oor te leggen zal de meesten een worst wezen. En mocht je ooit op het punt komen dat je de situatie totaal verkeerd hebben ingeschat, dan voorkomt het IMU-ondersteunde hellingshoeksensorsysteem dat je écht in de problemen komt. Dankzij die IMU kan indien nodig onder hellingshoek abrupt het anker worden uitgegooid, of een iets té enthousiast koppel bij het uitkomen van de bocht worden opgevangen.