Zoeken

Test: Yamaha Tracer 9 GT+

CP3 Driewerf troef

8 mei 2023

Een heel bijzondere troef is natuurlijk het breedbandige karakter van de beproefde CP3 driecilinder met 890 cc, die zijn 119 pk en 93 Nm met een luid gebrul uit het inlaatkanaal loslaat. Hiervoor zijn drie verschillende motormappings beschikbaar, die invloed hebben op zowel de gasrespons als het absolute vermogen. Niet dat je van dat laatste veel nadeel zult ondervinden, ook in de regenmodus kun je bij het uitkomen van de bocht nog steeds je collega's in "Road" en "Sport" in de gaten houden: deze kan optimaal Voorjaar 2023 is ook op Sardinië niet zoals 't normaal gesproken isgedoseerd worden met grotendeels gelijkmatige stuwkracht en ondersteund door een quickshifter met autoblipper die zowel bij het op- als het terugschakelen werkt. De quickshifter doet z’n werk naadloos bij bijna elk toerental, met dien verstande dat je wel heel bewust het schakelpedaal moet bedienen. Met slappe voet schakelen houdt de Yamaha niet zo van. 

Op een zonovergoten Sardinië laat de Tracer 9 zien van alle markten thuis te zijn. Of je nou ontspannen slentert door de kleine dorpjes, of de legendarische SS125 bochtige bergweg afblaft – de Tracer kan sporten én toeren. Voor de laatste is de Plus-versie qua uitrusting en bruikbaarheid toegenomen. Naast de plastic bakken van 30 liter zijn dat onder andere verwarmde handvatten, een middenbok en zijstandaard, LED-verlichting rondom en LED-bochtenverlichting. Dankzij een behoorlijk fors windscherm wordt het bovenlichaam wind en regen Maar goed, 't is droog en het dat de wegen soms nog nat zijn mag de pret niet drukkenbespaard, hoewel we daar vandaag geen last van hebben. In tegenstelling tot de lage landen, waar in voorjaar 2023 vooral koud en nat de boventoon voert. 

Compleet nieuw is het 7-inch TFT-kleurendisplay met joystickbediening - het onuitsprekelijke druk-en-draaiwiel van de standaard Tracer is, godzijdank, verleden tijd. Er is nu een aparte knop aan de rechterkant van het stuur voor de rijmodi, al het andere wordt geregeld via het menu in de cockpit: verwarmde handvatten, display lay-outs en de configuratie van de rijmodi met motor- en veringmappings, tractiecontrole, slide- en wheeliecontrole, hoewel je hiervoor wel stil moet staan. Apple- en Android-apparaten kunnen via de Yamaha MyRide-app via Bluetooth worden verbonden, maar volledige kaartweergaven met de Garmin-navigatie-app zijn alleen tegen betaling beschikbaar.

De op radar gebaseerde ACC adaptieve cruisecontrole is nieuw voor Yamaha, de eveneens op radar gebaseerde remassistent is zelfs een primeur voor de hele motorwereld. De hiervoor benodigde Bosch-radarbox is optisch slim geïntegreerd en stoort de voorkant veel minder dan bij andere modellen. Dat wil zeggen: vooropgesteld dat het robuuste ontwerp van de
Yamaha blijft een eigen koers varen voor wat de remmen betreft

De CP3 is echt briljant. Loopt mooi, klinkt mooi, geweldig

Semi-actieve KYB vering, behalve wat het instellen van de veervoorspanning betreft, dat gaat nog wel gewoon ouderwets 
Tracer je wel aanspreekt, want hier lopen de meningen nogal uiteen. Lang niet iedereen is van het design van de Tracer gecharmeerd, maar dat even terzijde. Voor wat de ACC betreft zijn twee klikken op de knop voldoende om de rijsnelheid en de viervoudig instelbare afstand tot het voorliggende voertuig te selecteren, waarna de Tracer automatisch accelereert en remt. De IMU is doorontwikkeld en verfijnd en voorkomt enerzijds ongewenste acceleratie in de bocht, terwijl anderzijds het systeem nu zachtjes gaat accelereren zodra het knipperlicht wordt aangezet om in te halen. Ook werkt de KYB vering met ACC actief comfortabeler dan in de te selecteren instellingen.

Met de functie radar remassistent berekent de boordcomputer of de door de rijder uitgeoefende remkracht voldoende is om een ​​aanrijding te voorkomen. Als dit niet het geval is, verhoogt een hydraulische eenheid de remkracht die automatisch over beide wielen wordt verdeeld om de anders dreigende botsing te voorkomen - en verhoogt ook de compressiedemping van de vork voor meer remstabiliteit. Het systeem is niet autonoom, dus je hoeft niet bang te zijn dat plotsklaps het anker wordt uitgegooid. Het werkt ondersteunend, dus zul je eerst zelf het anker moeten hebben uitgegooid.